کروم بوک های رده بالا و تجهیز احتمالی آن ها به تراشه اسنپدراگون845

کروم بوک های رده بالا و تجهیز احتمالی آن ها به تراشه اسنپدراگون845

تجهیز احتمالی کروم بوک های رده بالا به تراشه اسنپدراگون845 کوالکام

کمپانی کوالکام، یکی از بزرگترین  سازنده‌ های پردازنده ی موبایل، تصمیم گرفته از تراشه ی پرچم ‌دار اسنپدراگون۸۴۵ در طراحی کرو‌م ‌بوک‌ های پرچم دار استفاده نماید و محصولی قدرتمند را روانه بازار کند. طی روزهای اخیر و در طول برگزاری کنگره ‌ی جهانی موبایل(MWC 2018) در بارسلون، مونتِ گیلِس به عنوان مدیر بخش تولید کمپانی کوالکام اعلام کرد که پردازنده ‌های اسنپدراگون این قابلیت را دارند در آینده ا‌ی نه چندان دور توان  پردازشی لازم برای کروم ‌بوک‌ های پرچم دار و رده بالا را فراهم نمایند. گیلس عنوان کرد کمپانی کوالکام تمایلی به فعالیت در بازار کروم ‌بوک‌های کمتر از۳۰۰ دلار نداشته و به جای آن با جدیت بسیار زیادی به دنبال بازار کروم‌ بوک‌ هایی‌ است که با قیمت500 دلار و بالاتر از آن عرضه می شوند.

این خبر پس زمانی منتشر شد که کمپانی کوالکام از فناوری جدید خود که با مشارکت مایکروسافت طراحی نموده با نام «همیشه متصل» (Always Connected) در طراحی لپ ‌تاپ‌ ویندوز10 رونمایی کرد. در روزهای پایانی سال۲۰۱۷ معلوم شد که این لپ تاپ ها بر مبنای اسنپدارگون۸۳۵ می باشند، نه تراشه ی جدید ‌تر اسنپدارگون845 کوالکام. لپ تاپ های جدید قرار است در ماه مارس به وسیله کمپانی های تولید کننده لپ‌ تاپ همچون اچ ‌پی، لنوو و ایسوس در کنار پشتیبانی از اتصال G4 LTE به ‌صورت پیش ‌فرض و عمر باتری فوق‌ العاده‌ی بیست ساعت تنها با یک‌ بار شارژ به بازار روانه شوند.

به ‌طور طبیعی کمپانی کوالکام بر این باور است که باید کرو‌م‌ بوک‌های درجه یک را نیز هدف قرار داد. به نظر می‌ آید این شرکت به ‌جای استفاده از اسنپدراگون ۸۳۵ و توان پایین‌ تر آن، در حال آزمایش دستگاه‌هایی با پردازنده‌ی پرقدرت اسنپدراگون ۸۴۵ است. این اقدام یک تغییر شگفت انگیز برای بازار کلی کروم‌بوک‌هایی به حساب می آید که بر اساس پردازنده‌های ضعیف‌ تر اینتل، مدیاتک و راک‌چیپ ساخته شده‌اند.

در هفته‌ی گذشته شرکت  لنوو در جریان MWC 2018 از سه کروم‌ بوک جدید پرده برداری کرد؛ مدل 100e مجهز به پردازنده اینتل سلرون N3350،مدل 500e مجهز به پردازنده اینتل سلرون N3450 و مدل 300e مجهز به پردازنده مدیاتک MTK 8173C. پردازنده اینتل N3350 تراشه‌ی دوهسته ‌ای با سرعت پایه ۱.۱۰ گیگاهرتز است و پردازنده N3450 تراشه چهارهسته ‌ای با سرعت پایه ۱.۱۰ گیگاهرتزمی باشد.

پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۴۵ یک تراشه هشت‌ هسته ‌ای مجهز به مودم  4G LTE است. این پردازنده دارای قابلیت هایی از جمله اتصال اختصاصی و یکپارچه وای‌ فای و امن، پردازنده‌ی اختصاصی هوش مصنوعی برای تصاویر، صدا و بازی‌ و موارد متعدد دیگر است. این تراشه برای نخستین بار در گوشی گلکسی اس ۹ سامسونگ که هفته پیش در MWC 2018 معرفی شد، به کار گرفته شده است. گلکسی اس ۹ دارای ویژگی‌‌های جالبی نظیر اسکنر عنبیه، پشتیبانی از محتوای HDR، اموجی استیکرهای AR، صفحه نمایش بدون حاشیه و بسیاری امکانات و قابلیت های دیگر است.

ولی کوالکام نیت دارد محصول جدید خود را در محدوده‌ی وسیعی از دستگاه‌های بهتر و توانمند‌ترو پرقدرت تر نظیر کرو‌م‌ بوک‌های رده بالا استفاده نماید. بر اساس گفته‌ی گیلس، دستگاه‌هایی که قرار است از این پردازنده‌ استفاده نمایند احتمالا باریک، سبک هستند واز فن درآن ها استفاده نشده است و برای کسب‌وکار‌های کوچک و متوسطی طراحی شده اند که به دنبال لپ‌ تاپ‌های بدون ویندوز با عمر طولانی باتری می گردند. گیلس درباره‌ی اتصال 4G LTE حرفی نزده است؛ ولی این قابلیت پکپارچه با پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ در حقیقت مهم ترین نقطه‌ی قوت این شرکت برای فروش محصولاتش به حساب می آید که هدف آن‌ها جلب کردن نظر مدیران اجرایی دائم در سفر وکارکنانی که محل کارشان از دفتر اصلی فاصله زیادی دارد بهترین انتخاب برای خرید، دستگاه‌های غیر ویندوزی است.

ولی دلیل استفاده  از این محصول در کروم‌ بوک‌های رده بالا چیس؟ گیلس با اشاره به تبلت‌های اندروید  که فروش آن‌ها به دلیل افزایش محبوبیت کروم‌ بوک‌ و دستگاه‌های Windows powered 2-in-1 در حال پایین آمدن است. همچنین لپ‌ تاپی با سیستم عامل اندروید وجود ندارد؛ ولی به جای آن کروم‌ بوک‌هایی وجود دارد که از گوگل ‌پلی، اپلیکیشن‌‌ها و بازی‌های مبتنی بر اندروید پشتیبانی می‌ کنند.

گیلس می‌گوید:

شرکت کوالکام موفقیت بیشتر را دراستفاده از محصولات خود در کالا‌های ممتاز می‌‌ داند؛ به همین علت ما  ویندوز را پذیرفته ‌ایم. خبرهای بیشتر درباره‌ی ورود کوالکام به محدوده کروم ‌بوک‌ها در آینده نه چندان دور انتشار خواهد یافت.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *