پیش بینی احتمال خودکشی افراد با هوش مصنوعی

پیش بینی احتمال خودکشی افراد با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و یکی از مهم ترین زیر شاخه های آن یادگیری ماشین را بتوان به عنوان یکی از مهم ترین فناوری در حال حاضر و آینده برشمرد که می تواند زندگی بهتری را برای انسان ها به ارمغان بیاورد.

اما در توضیح هوش مصنوعی می توان گفت که هوش مصنوعی به سیستم های اطلاق می شود که می تواند رفتارهایی مشابه انسان از جمله حل مسائله و تفکر را داشته باشند و در علم یادگیری ماشین نیز الگوریتم ها و روش هایی پیش بینی کشف می شوند که می تواند در مواردی رفتاری مشابه انسان و حتی بهتر از انسان داشته باشند.

پیش بینی احتمال خودکشی افراد با هوش مصنوعی

با افزایش زندگی ماشینی، بسیاری از افراد نمی توانند زیر فشارهای زندگی دوام بیاورند و دست به اقدامات وحشتناکی همچون خودکشی می زنند. پس از خودکشی این افراد، اطرافیان و نزدیکانشان از اینکه نتوانستند با توجه به رفتارها و اخلاقیات فرد مورد نظر نتوانستند خودکشی او را پیش بینی کنند و او را از این کار منصرف کنند دچار عذاب وجدان می شود.

اما سالیان زیادی پزشکان و متخصصان زیادی روی این مساله کار کرده اند تا بتوانند احتمال خودکشی افراد را پیش بینی کنند آنها به این نتیجه رسیدند که با شناخت افراد و نزدیکی به آنها نمی توان احتمال خودکشی آنها را پیش بینی کرد و درستی پیش بینی این احتمال کمی دقیق تر از پیش بینی اتفاقی است. پس اینگونه پیش بینی ها نیز نمی توانند درست باشند پس باید راه حل بهتری برای این مشکل اندیشیده شود.

و اما راه حل این مشکل …

دانشمندان پس کار 50 سال تحقیق در این زمینه به این نتیجه رسیدند که پیش بینی کردن خودکشی کار بسیار دشواری است و به سادگی و با شناخت این گونه افراد امکان پذیر نیست اما پس از اینکه دانشمندان همه روی این مساله اتفاق نظر پیدا کردند با ظهور شاخه ای از علم کامپیوتر نور امیدی در دل آنها روشن شد.

این شاخه از علم کامپیوتر، زیر شاخه ی هوش مصنوعی است و یادگیری ماشین نام دارد. دانشمندان متوجه شدند که پیش بینی یادگیری ماشین در مورد خودکشی افراد در 90 درصد مواقع درست بوده است.

 چرا انسان نمی تواند خودکشی را پیش بینی کند؟

خب برای پاسخ به این سوال نیاز است کمی در مورد سیستم فکری انسان ها صحبت کنیم. انسان ها در تفکرات از استدلال و استناج استفاده می کنند و هر چیزی در قالب استدلال و استناج نگنجد قابل اثبات نیست و اتفاق نخواهد افتاد.هوش مصنوعی

برای مثال بسیاری بر این باورند که افسردگی عامل خودکشی است. این نوعی استدلال است که به انسان کمک می کند زندگی کند و براساس اینگونه استدلال ها در زندگی تصمیم بگیرد و عمل کند. اما لازم به ذکر است که طبیعت اینگونه نیست و عملا بعضی از این استدلال ها در طبیعت نقض می شود.

از طرفی انسان ها همیشه به دنبال جواب معینی برای سوالات خود می گردند برای مثال اگر معادله ای مانند X+Y را در اختیار یک انسان قرار دهیم از آنجایی که انسان ها تمایل به استفاده از جواب معینی در سوالات خود دارند X و Y را برابر عددی قرار می دهند تا به جواب معینی برسند.

تاکنون یادگیری ماشین توانسته بسیار بهتر از انسان در زمینه ی استدلال و پیش بینی عمل کند اما با وجود اینکه یادگیری ماشین توانسته در 90 درصد مواقع خودکشی را درست پیش بینی کند اما باز هم دانشمندان بر این باورند هیچ الگوریتم یکسانی برای پیش بینی رفتار همه ی انسان در خودکشی وجود ندارد و مهم تر از همه اینکه هوش مصنوعی و بدنبال آن یادگیری ماشین با وجود دقت بالایی که دارند نمی توانند زمان خودکشی را پیش بینی کنند .

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *