پشتیبانی فایرفاکس از فرمت WebP

پشتیبانی فایرفاکس از فرمت WebP

فرمت WebP توسط فایرفاکس پشتیبانی خواهد شد

مرورگر فایرفاکس از فرمت WebP پشتیبانی خواهد نمود؛ یک تغییر از غول بزرگ اینترنتی برای بالا بردن سرعت وب‌ گردی با بهره گیری از یک فرمت تصویری به روزتر.

هشت سال قبل، گوگل از فرمت WebP رونمایی کرد و از آن به بعد از این فرمت در مرورگر کروم، اندروید و خیلی دیگر از سرویس‌ های آنلاین خود به دلیل کم کردن ترافیک مصرفی و بالا بردن سرعت، استفاده کرد. ولی گوگل از همان اول گار برای بالا بردن انگیزه رقیبان خود برای استفاده از این فرمت، با دشواری هایی رو به رو بود.

موزیلا در آغاز استفاده از WebP را به دلیل تفاوت نه ‌چندان زیاد نسبت به فرمت‌ های مورد استفاده تصویری نظیر JPEG و PNG تکذیب کرد. این کمپانی WebP را به صورت قابل توجهی مورد ارزیابی قرار داد ولی در نتیجه JPEG را ترجیح داد. در حال حاضر موزیلا نظر خود را عوض کرده است. در هفته قبل مایکروسافت هم اعلام نمود که پشتیبانی از WebP را به مرورگر Edge خواهد آورد.

این شرکت غیرانتفاعی اعلام کرد:

موزیلا با پشتیبانی از WebP رو به جلو در حال حرکت است.

این فرمت تصویری در تعدادی از نسخه‌های فایرفاکس که مبتنی بر موتور Gecko می باشند، شامل پشتیبانی می ‌شود؛ به این معنی که مرورگر فایرفاکس در کامپیوترهای شخصی و دستگاه های اندروید و نه نسخه iOS. موزیلا افزودن پشتیبانی از این فرمت را برای نیمه ‌ی نخست سال ۲۰۱۹ در دستور کار خود قرار داده است.

پشتیبانی از یک فرمت تازه تصویری در وب، موضوع دارای اهمیتی است. به غیر از مسائل فنی و ریسک ‌های امنیتی جدید، حمایت از یک فرمت تازه به معنای استفاده از آن برای سال ‌های بسیار زیاد است؛ به این دلیل که پشتیبانی نکردن در آینده باعث به وجود آمدن اختلال در وب ‌سایت‌ هایی می ‌شود که به آن فرمت اطمینان کرده ‌اند.

این مسئله به عنوان یکی از مشکلات مهم وب محسوب می شود. تولید کنندگان این مرورگرها و توسعه ‌دهندگان وب‌ سایت ‌ها علاقه بسیار زیادی به پیشرفت تکنولوژی دارند، ولی برعکس، سیستم عامل های هوشمند موبایل مانند اندروید و iOS، قادر نیستند پایه ‌ها و تکنولوژی های قدیمی را به آسانی حذف نمایند. تکنولوژی های تحت وب دارای عمری طولانی هستند.

هر چند استثنائاتی هم وجود دارد. مرورگرها، رابط ‌های بدون استفاده را طبق معمول بعد از ارزیابی ‌های دقیق حذف می ‌کنند. اما این کار برای فناوری‌ های بزرگ تری مانند ادوبی فلش دشوارتر است. چند سالی می شود که این تکنولوژی در حال آرام حذف شدن است. مرورگرها و حتی خود ادوبی به این نتیجه دست پیدا کرده اند که مشکلات امنیتی و پایداری فلش، باعث بی ارزش شدن آن می شود. حذف آن با سال ‌ها فعالیت برای بالا بردن قابلیت‌ های فلش به خود وب، امکان ‌پذیر شده‌ است.

چرا موزیلا موضع خود را تغییر داده است؟

ما شاهد پیشرفت هایی هستیم که امکان دارد باعث پذیرش هر چه سریع ‌تر WebP شوند.

موزیلا از طرفداران پروپاقرص فرمت تصویری در حال پیشرفتی به نام AVIF است. WebP مبتنی بر تکتولوژی های فشرده ‌سازی تصویری VP8 گوگل است؛ ولیAVIF بر پایه فرمت ویدیویی جدیدتری به اسمAV1 است که توسط تیم اتحاد برای رسانه آزاد (Alliance for Open Media) درست شده‌ است. این تیم شامل اعضایی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، سیسکو، آمازون، نتفلیکس و فیسبوک بوده و هم اکنو بالاترین تمرکز آن بر روی فرمت ویدیویی AV1 است.

ما در حال حاضر منتظر آماده ‌سازی AVIF می باشیم و به سرمایه‌ گذاری روی آن ادامه خواهیم داد.

اپل پشتیبانی از WebP را در نمونه های تست مرورگر سافاری اجرا کرده‌ بود، ولی مدتی بعد از این پشتیبانی صرف نظر کرد. این موضوع، مشکلاتی را برای توسعه ‌دهندگانی به وجود می آورد که علاقه مند به استفاده از این فرمت هستند ولی پشتیبانی از آیفون ‌ها و آیپدها هم برای آن ها خیلی با اهمیت است. کمپانی اپل در این مورد نظری نداده است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *