نکاتی که در طراحی تجربه کاربری نباید فراموش شود.

نکاتی که در طراحی تجربه کاربری نباید فراموش شود.

منظور از طراحی تجربه کاربری به ان دسته از فرایندهایی گفته می شود که کاربر با یک سیستم تعاملی تجربه و درکی را از کار دارد.برای استفاده و بهره برداری از یک محصول تجربه های زیادی و مختلفی وجود دارد مثلا برای استفاده از یک تلفن هوشمند تجربه های زیاد و مختلفی از طرف کاربران وجود دارد.

اساس توجه در طراحی تجربه کاربری همین کاربران هستند برای این که نیازهای کاربر شناخته شود به احساس ،عادت ها و حتی شخصیت کاربر نیز توجه خواهد شد. به صورت کلی می توان گفت منظور از طراحی تجربه کاربری این است که بتوان یک راه حل پیدا کرد تا به واسطه ان کاربر تجربه های بهتری را داشته باشد.

برای این که این دو موضوع را بهتر درک کنید دو شرکت را درنظر بگیرید که سرویس های خود را به روش های مختلفی در اختیار کاربران قرار می دهند.چگونگی این که این سرویس ها چطور در اختیار کاربر قرار می گیرد خود موضوعی متفاوت است.

طراحی تجربه کاربری در این جا کاری می کند تا هم کاربران از سرویس های دو شرکت استفاده کنند و هم شرکت ها به هدف هایی که دارند برسند.

طراحی تجربه کاربری

بررسی نکاتی که طراح تجربه کاربری باید ان ها را مدنظر قرار دهد؟

1-بهره گیری از اسکرول بی نهایت: به صورت کلی استفاده از دکمه های صفحه بندی ها برای کاربران ملال آور است چون باعث می شود تا کاربر زمان زیادی را صرف نگه داشتن گردش صفحه کند . در این جا بهره گیری از اسکرول بی نهایت باعث می شود تا کاربر بتواند بازدید بیش تری را از محتوای سایت داشته باشد.البته برای این که از اسکرول بی نهایت استفاده شود نیز باید دو نکته را مدنظر داشت :

الف)استفاده از دکمه بازگشت به بالا ضروری است زیرا کاربر بتواند به راحتی به ابتدای صفحه برگردد.

ب)اسکرول برای کاربرانی که می خواهند تا اخر صفحه اسکرول کنند کاری ملال اور است به خاطر همین هم بهتر است در کنار استفاده از اسکرول از دکمه load more استفاده شود.

2- اشنایی و شنناختن مخاطب :از اساسی ترین موضوعات در طراحی تجربه کاربری این است که باید شناختی از کاربران وجود داشته باشد.برای مثال اگر می خواهید یک سایت طراحی کنید باید ابتدا مخاطبان و کاربران سایت را بشناسید تا بتوانید کاری کنید که سایت شما برای مخاطب کارایی بیش تری داشته باشد.

برای این که بتوانید این کار را بهتر انجام دهید باید بدانید چه چیزهایی باعث می شود تا کاربران بیش تر به سایت شما مراجعه کنند . برای این کار باید بدانید که می توانید از سایت های پرطرفدار در حوزه مرتبط با خودتان کمک بگیرید.

3-بهره گیری از اندازه ای مناسب برای متن :مخاطبان و کاربرانی که می خواهند متن را مطالعه کنند سایز متن برای ان ها بسیار مهم است. بزرگ بودن سایز متن ها باعث می شود تا مخاطب از خواندن خسته شود و علاوه بر ان نیز باعث شود تا شکل صفحه نیز زیبایی خود را از دست بدهد.اگر متن کوچک هم باشد خواندن ان برای کاربر مشکل خواهد بود.

پس باید سایز متن نه کوچک و نه بزرگ باشد تا بتواند هم برای کاربر به راحتی مطالعه شود و هم صفحه بندی ان ها زیبا باشد.اندازه استاندارد برای حروف فارسی باید بین 14 تا 16 باشد برای حروف انگلیسی نیز باید اندازه حروف دو پیکسل از حروف فارسی بیش تر باشد.

4-سادگی:در طراحی تجربه کاربری سادگی نیز اهمیت زیادی دارد.وقتی صحبت از سادگی می کنیم به این معنا نیست که از نظر ظاهر سایت جزئیات را کم کنیم تا ساده تر به نظر بیاید بلکه منظور از سادگی در سایت ها این است که بتوان راحت تر با سایت کار کرد و یا به اسانی به ان دسترسی پیدا کرد.

کاربران باید بتوانند به همه بخش های یک سایت به راحتی دسترسی پیدا کنند و از همه قسمت های ان نیز به راحتی استفاده کنند و نیازی نداشته باشند تا برای پیدا کردن چیزی از نقشه ها استفاده کنند.

5-فرم هایی برای وارد شدن و یا ثبت نام : طراحان سایت برای کاربر فرم هایی را برای ثبت نام و یا ورود کاربر طراحی کرده اند . طراحی همین فرم ها باعث می شود تا کاربر به یک سایت جذب شود و یا از ورود به ان صرف نظر کند. البته برای این فرم ها باید نکاتی را رعایت کنید برای مثال اگر فرم ها برای شما مهم اند باید ان ها را در همان ابتدای ورود به سایت به کاربر نمایش دهید.

6-بهره گیری از متضادبودن رنگ ها : از جمله مواردی که باعث می شود تا کاربران زیادی به سایت جذب شوند استفاده به جا و درست از رنگ هاست.درواقع هررنگ حس خاص و ویژه ای را به مخاطب می دهد  و برای کاربر معنای خاصی را دنبال می کند.

بهره گیری از تضاد رنگ ها نیز از ویژگی هایی است که باعث می شود تا کاربران زیادی به سایت جذب شوند.این تضادی که از ان صحبت می کنیم می تواند تضاد میان پررنگی و یا کم رنگی و یا تضاد خود رنگ ها باشد.

7-قرارگرفتن کامنت ها بین پاراگراف ها : هدف از طراحی تجربه کاربری این است که کاربر بتواند راحت تر کارهای خود را انجام دهد برای همین هم این امکان برای کاربر فراهم شده است تا بتواند به راحتی بعد از هر پاراگرف عقیده خود را نیز مطرح کند . این کار باعث می شود تا هم کاربر از سایت راضی باشد و هم بتواند نظرات خود را درباره هر پاراگراف بیان کند.

8-به کاربر اطلاع می دهد که چه مدت زمانی محتوا را مطالعه کرده است: اگر محتوای یک سایت طولانی باشد خواندن ان برای کاربر ملال اوراست به خاطر همین هم کاربران معمولا به دنبال محتواهایی هستند که کوتاه باشند.

بهتر است در ابتدای ورود کاربر به سایت مدت زمانی که طول می کشد تا او محتوای سایت را مطالعه کند را به او نمایش دهید تا بتواند وقت خود را تنظیم کند و بعدا پشیمان نشود.

9-در طراحی سایت ان دسته از افرادی که از موبایل استفاده می کنند را فراموش نکنید: با بیش تر شدن گوشی های هوشمند بیشتر افراد برای وارد شدن به سایت ها از گوشی ها استفاده می کنند . بهتر است از تصاویر حجیم در سایت استفاده نکنید.از طرفی اندازه های تلفن همراه با هم فرق دارد پس فونت و اندازه تصاویر نیز باهم فرق می کند.

10-تجربه کاربری در هر سایت بسیار مهم است: هدف ازطراحی تجربه کاربری این است تا کاربر به راحتی بتواند نیازهای خود را برطرف کند.زیرا در غیر این صورت اگر کاربر برای مطلبی وارد سایت شود و به مطلب موردنظر خود دست پیدا نکند باری دیگر هم که به دنبال مطلبی دیگر باشد وقتی با سایت شما برخورد کند بازهم وارد سایت شما نخواهد شد.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *