نکاتی که باید در زمان خرید گوشی های ارزان به آن توجه کرد

نکاتی که باید در زمان خرید گوشی های ارزان به آن توجه کرد

هنگام خرید گوشی های ارزان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در سال های گذشته تلفن های همراه پایین ‌رده از هیچ یک از قابلیت های حال حاضر بهره نمی ‌برند و تجربه‌ ی استفاده خیلی بدی را رقم می ‌زدند. ولی هم اکنون، افراد می ‌توانند گوشی های ارزان ‌قیمت را خریداری نمایند و انتظار تجربه‌ ی کاربری نسبتاً مناسبی را هم داشته باشند.

هر چند اطلاع داریم که این تلفن های همراه از حافظه داخلی چندان خوبی بهره نمی ‌برند یا دوربین آن‌ ها هم زیاد پیشرفته نیست، اما در بیشتر مواقع قادرند که بالاتر از انتظارات کاربران عمل نمایند. به همین دلیل، در صورتی که قصد خرید تلفن همراه ارزان قیمت را دارید، بهتر است به این موارد دقت کنید.

گوشی های ارزانعملکرد

تلفن های همراه پایین ‌رده اصولاً از چیپست‌ های هشت هسته ‌ای استفاده نمی کنند و اغلب باید به چیپست‌ های چهار هسته ‌ای بسنده کنید. این چیپست‌ ها برای استفاده ‌های هر روزه مثل استفاده از شبکه‌ های اجتماعی، وب‌ گردی و موارد مانند این عملکرد خوبی دارند، اما در هر صورت برخی مواقع باید انتظار هنگ کردن این موبایل ها را هم داشته باشید.

حتی در صورتی که با قیمت مورد نظر خود موفق به یافتن تلفن همراه مجهز به چیپست هشت هسته ‌ای شدید، احتمالاً از هسته‌ های نه ‌چندان قویCortex-A۵۳ بهره خواهد برد که در این حالت، باز هم تلفن همراه مورد نظر شما قدرت پردازشی زیاد بالایی نخواهد داشت. به همین دلیل پس از خرید موبایل ارزان قیمت به دنبال تجربه ‌ی بازی‌ های سنگین نباشید و بهتر است توقع خود را در رنج بازی ‌های دو بعدی و معمولی نگه دارید.

از نظر حافظه رم، تلفن های همراه پایین رده اصولاً از یک تا دو گیگابایت حافظه رم استفاده می کنند. در صورتی که بودجه ‌ی لازم را دارید، بهتر است تلفن همراه هوشمندی را انتخاب نمایید که دست کم از دو گیگابایت حافظه رم بهره می ‌برد تا در زمان استفاده هم زمان از چند برنامه مختلف به مشکل خاصی برخورد نکنید.

هر چند ما واقعا پیشنهاد می ‌کنیم که چنانچه قصد خرید موبایل مجهز به یک گیگابایت حافظه رم را دارید، گجت مجهز به اندروید گو را بخرید که مدل سبک شده اندروید به حساب می آید و فشار پایین تری بر حافظه رم وارد می آورد. در ضمن دور تلفن های همراه قدیمی مجهز به۵۱۲ مگابایت حافظه رم را خط بکشید، به این دلیل که در زمان استفاده از برنامه های مختلف با مشکلات بسیاری رو به رو خواهید شد.

حافظه

تلفن های همراه ارزان قیمت از نظر حافظه داخلی هم زیاد مناسب نیستند و چنانچه بودجه ‌ی خیلی بالایی ندارید، ممکن است نتوانید موبایل مجهز به۱۶ گیگابایت حافظه داخلی را بخرید. هر چند ما پیشنهاد می کنیم چنانچه قصد خرید تلفن همراه میان رده دارید، موردی را انتخاب نمایید که دست کم از۱۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره ببرد. در صورتی هم که ناچار به خرید یک موبایل مجهز به۸ گیگابایت حافظه داخلی شدید، با خرید یک کارت حافظه micro SD و استفاده از سرویس‌ های فضای ابری مثل گوگل فوتوز می ‌توانید همیشه قسمت زیادی از این حافظه را آزاد نگه دارید.

سیستم ‌عامل اندروید اصولاً۲ تا۳ گیگابایت از حافظه داخلی را در بر می گیرد به همین دلیل در نتیجه کمتر از۸ یا۱۶ گیگابایت حافظه داخلی نصیب شما خواهد شد. در ضمن به صورت منظم حافظه کش اپلیکیشن‌ های گوناگون را حذف کنید، چون برخی مواقع همین موارد می ‌توانند قسمت زیادی از حافظه داخلی را پر کنند.

در خصوص کارت حافظه micro SD هم باید عنوان کنیم که معمولاً همه گوش های ارزان قیمت از این ویژگی پشتیبانی می ‌کنند و خوشبختانه این کارت‌ های حافظه قیمت خیلی بالایی ندارند. اگر به ‌طور مثال به موبایل ارزان‌ قیمت برخوردارید که از کارت حافظه پشتیبانی نمی کند، بهتر است که اصلا به آن فکر نکنید، چون گزینه ‌های خیلی بهتری وجود دارد.

صفحه ‌نمایش

همین اول باید عنوان کنیم که در صورتی که قصد خرید گوشی های ارزان قیمت را دارید به دنبال صفحه نمایش مجهز به کیفیت۱۰۸۰ p. نباشید. اغلب موبایل هایی که در این رده قرار می‌ گیرند، از نمایشگر‌هایی با کیفیت۴۸۰ p. و ۵۴۰ p. بهره می ‌برند. هر چند بعضی از گوشی های ارزان مثل شیائومی Redmi ۶A از صفحه نمایش۷۲۰ p. بهره می ‌برند.

در مورد اندازه ‌ی نمایشگر با مشکلی رو به رو نخواهید شد، چون در این رابطه تنوع بالایی وجود دارد. هر چند باید یادآور شویم که با بزرگ ‌تر شدن اندازه صفحه نمایش، اهمیت رزولوشن هم بالا می رود. چون به عنوان مثال یک صفحه نمایش۴ اینچی با کیفیت۹۶۰ در۵۴۰ کیفیت تقریباً خوبی دارد، اما صفحه نمایش۶ اینچی با کیفیت مشابه، مقداری مات به نظر می‌ رسد.

نمایشگر‌های AMOLED قیمت خیلی بالایی دارند و اصولاً در این رده از گوشی های ارزان قیمت استفاده نمی ‌شوند. به همین دلیل اغلب گوشی  ارزان ‌قیمت از صفحه نمایش LCD بهره می‌ برند و توقع تان را با توجه به این شرایط تطبیق دهید.

دوربین

گرچه دوربین ‌های دوگانه دیگر مخصوص تلفن های همراه پرچمدار نمی باشند، ولی در میان گوشی های ارزان ‌قیمت هم اصولاً حضور زیادی ندارند. چنانچه در یک تلفن همراه ارزان ‌قیمت شاهد دوربین دوگانه ‌ای بودید، احتمالاً دوربین ثانویه از کیفیت VGA یا سنسور۲ مگاپیکسلی بهره می ‌برد.

با توجه به این مسئله، در صورتی که قصد خرید گوشی های ارزان قیمت را دارید باید توقع یک دوربین اصلی۵ تا۱۳ مگاپیکسلی را داشته باشید. این دوربین ‌ها در قیاس با رقیبان گران ‌قیمت خود کیفیت چندان خوبی ندارند که این مسئله بیشتر از هر موردی به کوچک و بی ‌کیفیت بودن سنسور آن ‌ها و توانایی کم در زمینه ‌ی دریافت نور بر می ‌گردد.

در کنار موارد یاد شده، باید این را هم بگوییم که 99درصد از این تلفن های همراه فاقد لرزش‌ گیر اپتیکال دوربین می باشند. لرزش گیر‌های اپتیکال به شاتر دوربین این امکان را می دهد که برای زمان بیشتری باز بماند که در نتیجه باعث شفاف ‌تر شدن و در آخر ارتقاء کیفیت تصویر گرفته شده می ‌شود. همین طور این لرزش گیر‌ها در زمان فیلم ‌برداری هم تاثیرگذار واقع می ‌شوند. با توجه به این کمبودها، دوربین موجود در این تلفن های همراه از پس گرفتن عکس‌ های ساده بر می ‌آیند. تنها باید انتظار فیلم ‌های پر از لرزش، عکس‌ هایی با کیفیت ضعیف تر به ویژه در محیط‌ های تقریباً تاریک را داشته باشید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *