مخاطبان پیام رسان های داخلی رو به کاهش است

مخاطبان پیام رسان های داخلی رو به کاهش است

کاهش یافتن تعداد مخاطبان پیام رسان های داخلی

نتایج نظرسنجی ملی ایسپا مشخص کرده است با وجود فیلترینگ، باز هم۴۷.۳ درصد کاربران از برنامه تلگرام همچنان استفاده می ‌کنند و استفاده از شبکه‌ های اجتماعی ایرانی کاهش بی سابقه ای داشته است.

بررسی های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اعلام کرده است با وجود فیلترینگ در چند ماه گذشته مقدار استفاده از شبکه ‌های اجتماعی ایرانی کاهش بی سابقه ای داشته و هنوز هم بالاتر از۴۷ درصد کاربران از برنامه تلگرام استفاده می ‌کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی ایسپا، طرح نظرسنجی «تحقیقات موضوعات روز کشور از دیدگاه افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه سال جاری با سوال از ۱۲۸۱نفر از افراد بالای هجده سال کشور و به صورت تلفنی انجام شد و گوشه ای از این طرح به مقدار استفاده ‌ی مردم کشور از شبکه‌ های اجتماعی اختصاص داشته است.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در مهر ماه سال جاری،۶۲.۵ درصد از کسانی که پاسخ دادند اعلام نمودند پیش از فیلتر تلگرام از این پیام ‌رسان استفاده می‌ کردند. در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز هم۶۲.۴ درصد کسانی که جواب داده بودند پیش از فیلترینگ، از تلگرام استفاده می‌ کردند. اکنون پس از گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام، طبق نتایج این نظرسنجی۴۷.۳ درصد افراد پاسخگو هنوز هم از تلگرام استفاده می‌ کنند. این درصد نسبت به سه ماه گذشته تقریبا ثابت بوده است و زنان و مردان حدوداً به یک اندازه از برنامه تلگرام استفاده می کنند.

همین طور بر اساس نظرسنجی ملی ایسپا استفاده از برنامه واتساپ پس از فیلترینگ تلگرام رو به افزایش بوده است. قبل از فیلتر تلگرام دوازده درصد کاربران از واتساپ استفاده می ‌کردند ولی شمار این افراد در خرداد و مهر ماه به ترتیب به بیست و پنج درصد و سی درصد افزایش داشته است. میزان استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام هم پس از فیلترینگ تلگرام از۱۷.۷ درصد در فروردین ماه به۳۲.۲ درصد رسید و رشد خیلی خوبی داشت، ولی بر اساس نتایج تازه به دست آمده ایسپا از خرداد تا مهرماه این آمار نسبتاً ثابت بوده است.

نتیجه ‌ی بررسی های این مرکز مشخص نموده است که استفاده از شبکه ‌های اجتماعی مجازی ایرانی از خردادماه تا ماه جاری یک روند نزولی بی سابقه ای داشته است. پیام ‌رسان سروش در فروردین امسال و قبل از فیلترینگ تلگرام تقریباً دو درصد عضو داشت، در خرداد ماه این رقم به ۱۳.۵درصد رسید ولی در مهر ماه به۴.۳ درصد کاهش پیدا کرد.

سایر برنامه های پیام ‌رسان‌ ایرانی هم شرایط مشابهی با سروش داشته ‌اند. ایتا از۲.۹ درصد به۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد. آی ‌گپ از۲.۵ درصد به۰.۴ درصد کاهش داشته است. بله از۱.۸ درصد به۰.۴ درصد روند نزولی داشته است. گپ از۱.۴ درصد به۰.۲ درصد کاهش داشته است. بیسفون و ساینا هم هر یک از۰.۶ درصد به۰.۱ درصد روند نزولی داشتند.

لازم به ذکر است که۶۳.۷ درصد کسانی که در نظرسنجی ما شرکت کردند اعلام کرده ‌اند دست کم عضو یکی از شبکه های اجتماعی مجازی می باشند؛ یعنی۳۶.۳ درصد جواب دهندگان گفته ‌اند هم اکنون از هیچ ‌یک از شبکه‌ های اجتماعی استفاده نمی ‌کنند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *