لباس ورزشی هوشمند

لباس ورزشی هوشمند

امروزه تکنولوژی نقش مهمی را در زندگی بشر دارد ،لباس های ورزشی هوشمند از جمله این تکنولوژی ها هستند. لباس های هوشمند به کمک ورزشکاران نیز امده است و این لباس های هوشمند ورزشی خدمات زیادی را برای ورزشکاران ارائه می کند .

به طور کلی لباس های هوشمند را جز محصولاتی محسوب می کنند که در ان ها از تکنولوژی نانو ذرات استفاده می شود .لباس های هوشمند ویزگی های خاصی دارند از جمله ان ها می توان به وزن کمی که الیاف دارند اشاره کرد.

لباس ورزشی هوشمند

توجه داشته باشید که لباس های هوشمند دارای حسگرهای زیادی هستند که همین حسگرها باعث می شود وزن لباس ها بیش تر شود .هم چنین این حسگرها به رطوبت حساس اند و باید در نگه داری ان ها دقت کرد. داشن مندان و محققان در تلاش اند تا مشکلات این لباس ها را از بین ببرند .. به همین خاطر  در شهر کامبریج در بریتانیا رو فناوری کار می شود که حسگرها در خود لباس وجود دارند به این معنی که حسگر ها در بافت پارچه قرار می گیرند.

محققان در این زمینه گفته اند که پارچه هوشمند، به نام ایکس افلکس هم راحت و هم مستحکم است و اطلاعات زیادی را به استفاده کننده می دهد.

مخترع این ابتکار می گوید:( تلاش می کنیم قدرت کشش الیاف اوپتیک را اندازه گیری کنیم. اینکار را به روش بسیار ارزانی، با اندازه گیری تغییرات ناشی از خم شدن الیاف، انجام می دهیم. با حرکت مفصل الیاف خم می شوند و این خم شدن، خصوصیات نوری را در الیاف اوپتیک عوض می کند و در نتیجه نور بیشتری بازتاب می شود. با مشاهده تغییرات، ما می توانیم میزان خم شدن مفصل را اندازه گیری کنید .)

فردی که از این لباس های هوشمند استفاده می کند می تواند به تنظیم حرکات خود با استفاده از اطلاعات دریافت شده می پردازد. از این لباس های می توان در ورزش هایی مانند تنیس ، گلف و اسکی استفاده کرد.

لباس ورزشی هوشمند سامسونگ

سامسونگ در تلاش است تا لباس را طراحی کند تا بتواند به تشخیص بیماری های بدن کمک کرده و اطلاعات حاصل را از طریق گوشی های هوشمند به فرد منتقل کند.

فناوری استفاده شده دراین لباس های هوشمند با استفاده از حسگرهای موجود در داخل بافت پارچه به وجود امده است. سنسوهای موجود در لباس زمانی که شروع به کارکردن می کند و صدایی را از اندام هایی مانند ریه و .. دریافت می کند . با دریافت این اطلاعات نیز سایر اطلاعات نیز مربوط به کارکرد اندام و بیماری های احتمالی ها را به تلفن هوشمند فرد ارسال می کند.

از دیگر ویژگی ها مهم این لباس های هوشمند این است قدرت تشخیص دادن بیماری های تنفسی است. تشخیص این بیماری ها با استفاده از بررسی کردن قدرت فرد در زمان ورزش و یا پیاده روی بیان می شود. بعد از جمع شدن اطلاعات سنسورها به تلفن هوشمند فرد وصل شده و می تواند بیماری ها را مشخص کند. هم چنین بیماری هایی مانند ذات الریه  و یا سایر عفونت ها را برای فرد روی صفحه موبایلش نمایش می دهد.

این تکنولوژی هم چنین قادر است بیماری هایی مااند برونشیت و آسم را تشخیص دهد. برای این که تشخیص بیماری درست اتفاق بیفتد باید تمامی اطلاعات مریوط به کاربر مانندسن،جنسیت ، وزن وقد به درستی در نظر گرفته شود.

سنسور ها و حسگرهایی که در این لباس هوشمند قرار دارند قادرند تا با انواع لباس های دیگر هم یکسان سازی شوند و به این ترتیب می توان از ان ها برای هوشمند کردن لباس های دیگر هم استفاده کرد. البته هنوز معین نشده است که این لباس ها چه زمانی وارد بازار خواهند شد.

لباس ورزشی که می تواند به عنوان مربی عمل کند؟

این لباس ورزشی هوشمند اتوس نام دارد و از حسگر های کوچکی تشکیل شده است. این حسگر ها وظیفه اندازه گیری ضربان قلب و تنفس را دارد. با حرکت کاربر با این لباس اندازه گیری فعالیت های الکتریکی روی پوست صورت می گیرد و اطلاعات مفید به دست می اید. اطلاعات به دست امده به یک دستگاه که اندازه ای مشابه کارت بانکی است منتقل می شود و با اپلیکیشن مورد نظر به نام اتوس هماهنگ خواهد شد.

اپلیکیشن اطلاعات مورنظر را جمع کرده و راه حل هایی را برای فهم بهتر حرکات ورزشی به کاربر خواهد داد. به عنوان مثال با توجه به این اطلاعات برای تلاش ماهیچه ای فرد نمره ای درنظر گرفته می شود تا کاربر بداند تا چه اندازه با ماهیچه های خود به فعالیت پرداخته است.

این لباس ورزشی می تواند ضربان قلب را نیز ثبت کند و فرد با این اطلاعات می تواند فعالیت های ورزشی خود را به درستی تنظیم کند .هم چنین حسگرهای موجود در این لباس این امکان را به فرد می دهد تا بفهمد در زمان انجام ورزش های کششی و یا بهره بردن از وزنه ها در تعادل است یا خیر.

این لباس ورزشی با قیمت 199 دلار به فروش می رسد و احتمال در سال اینده با 14 حسگر و دو حسگر اضافه برای ضربان قلب و تنفس وارد بازار شود.

لباس ورزشی هوشمند پولار

این لباس هوشمند به گونه ای طراحی شده است که حسگر ها و سنسورعا در تار و پود لباس مستقیما جای داده شده اند. لباس هایی که از این ویژگی بهره مندند ایده جدیدی ندارند اما پولار محصولت جدیدی را برای ورزش های تیمی عرضه کرده است. محصول جدید این شرکت Team Pro Shirt نام دارد و این قابلیت را به مربیان می دهد تا رد صورت استفاده بازیکنان از این لباس عملکرد ان ها را لحظه به لحظه زیر نظر داشته باشند. اطلاعات خروجی هم به صورت به همان نرم افزار فرستاده خواهد شد.

نکته ای که در این نوع از لباس های هوشمند بسیار مهم است راحتی ان هاست .هنوز در مورد قیمت این لباس های هوشمند صحبت به میان نیامده است اما در سال جاری امکان خرید ان وجود خواهد داشت.

لباس های هوشمند خنک کننده

در این لباس های ورزشی هوشمند از پارچه های لاتکس استفاده شده است این پارچه ها دارای دریچه هایی برای ورود هواست .دریچه های ورود هوا در زمان گرم شدن باز شده و در زمان سرد شدن بسته خواهد شد. همین کار باعث می شود تا هوا به گردش دراید و باعث کم شدن عرق و  کاهش درجه حرارت بدن می شود. در بافت پارچه میکروب هایی بی ضرر استفاده شده اند که دریچه ها از این میکروب ها استفاده کرده و با گرما مقابله می کند. این لباس ورزشی این قابلیت را دارد تا در شب هنگام بدرخشد .

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *