قطع سرویس USSD از تاریخ15 بهمن از سوی بانک مرکزی

قطع سرویس USSD از تاریخ15 بهمن از سوی بانک مرکزی

قطع سرویس USSD از تاریخ15 بهمن از سوی بانک مرکزی

قطع سرویس USSD از سوی بانک مرکزی خبری است که در چند روز گذشته اعلام شده است و موجب بروز اعتراضاتی نیز شده است. گویا بانک مرکزی اعلام کرده می خواهد سرویس یو اس اس دی را که مربوز به پرداخت و خرید شارژ اعتباری می باشد و کاربران بسیار از آن استفاده می کنند را به صورت یکدفعه ای قطع نماید. این مساله موجب شده تا رمضانعلی سبحانی فر با در نظر گرفتن اطلاعیه ای که از سوی بانک مرکزی مطرح شده است و مربوط به قطع کدهای دستوری تلفن همراه است که با کلیدهای ستاره مربع انجام می شود و از تاریخ15 بهمن ماه سال جاری قطع خواهد شد عنوان کرده است:

نسبت به تصمیمی که بانک مرکزی گرفته است اعتراض داریم و این مساله نباید در سکوت خبری و بدون اطلاع کاربران و بدون اینکه هیچ گونه کار کارشناسی در مورد آن انجام شود از دسترس کاربران خارج شده و قطع شود. آقای سبحانی فر در ادامه صحبت های خود افزوده است که افراد بسیاری به وسیله این کدهای دستوری می توانند فعالیت هایی همچون پرداخت و یا خرید شارژ اعتباری را انجام دهند و افراد بسیاری که از کاربران موبایل به شمار می روند در مناطق روستایی و دور حضور دارند و برخی از مشترکان نیز بی بضاعت می باشند و برخی از کاربران نیز گوشی هوشمند نداشته و برای خرید و پرداخت شارژ اعتباری از اینن سرویس ها و کدهای دستوری استفاده می کنند به همین دلیل ابتدا باید برای آن جایگزینی مناسب تعیین کرده و پس از آن اقدام به قطع این سرویس ها کرد.

ریاست کمیته ارتباطات که در مجلس شورای اسلامی قرار دارد در صحبت های خود موکدا فرموده در صورتی که این اتفاق انجام شود و این سرویس قطع شود دولت به همراه بانک مرکزی باید نسبت به این مساله در مجلس شورای اسلامی پاسخگویی داشته باشند. علت این مساله هم کاربران و مشترکانی هستند که قادر به انجام فعالیت های خود به وسیله اپلیکیشن نیستند و نمی توانند با برنامه ها پرداخت و خرید سرویس ها را داشته باشند. به نظر او بانک مرکزی باید این تصمیمی را از شش ماه پیش به اپراتورها اعلام می کرد تا بتوانند جایگزینی مناسب برای آن داشته باشند. این کار علاوه برا ینکه مشترکان موبایل را دچار مشکلات بسیاری در زمینه خرید و پرداخت شارژ اعتباری می کند ضرر بسیاری را نیز به اپراتورهای تلفن همراه وارد خواهد کرد.

آقای سبحانی فر در ادامه صحبت های خود افزوده: در خصوص تصمیمی که گرفته شده است اینگونه به نظر می رسد که در اجرای آن سوء مدیریت وجود دارد که به همراه دست های پنهانی پشت پرده تمایل به استفاده از این رانت داشته و قصد دارند اپلیکیشن و یا راهکار جدیدی را معرفی نمایند و به این ترتیب مردم را محبور به استفاده از ایده جدید خود نمایند.

طبق صحبت های آقای سبحانی فر اینگونه به نظر می رسد که مشترکان موبایل در صورتی که سرویس یو اس اس دی قطع شود مجبورند برای خرید شارژ به سراغ شارژهای کاغذی بروند و آن ها را از دفاتر پیشخوان تهیه نمایند و یا اینکه حتما گوشی هوشمند داشته باشند و بتوانند بخ وسیله اپلیکیشن هایی که برای این کار در نظر گرفته شده است شارژ اعتباری خریداری نمایند. وی در ادامه صحبت های خود افزوده است: زمانی که این طرح اجرا شود به میزان قابل توجهی سوء استفاده به وقوع می پیوندد که البته ما با این حجم مخالفت بسیار زیادی داریم و برای عدم انجام این کار اقداماتی را انجام خواهیم داد.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که یکی از دلایل قطع این سرویس نبود امنیت این کدهای دستوری می باشد. وی در صحبت های خود بیان کرده: در خصوص این مساله سوالی مطرح می شود که چگونه این سرویس ها در مدت یک شب دچار ضعف در سیستم امنیتی خود شدند و چرا بانک مرکزی از شش ماه پیش تصیم خود مبنی بر قطع سرویس یو اس اس دی را عنوان نکرده بود و چرا این کدهای دستوری امنیت بالایی ندارند؟

او در ادامه صحبت های خود عنوان کرده در خصوص این مساله باید کار کارشناسی با دقت و نظارت بالایی انجام شود و در ادامه صحبت هایش افزوده است: زمانی که کاربران از این کدهای دستوری برای پرداخت استفاده می کنند در واقع روزی70 میلیون تراکنش انجام می شود و اگر بخواهیم آماری در این خصوص اعلام کنیم باید بگوئیم حدود چهل میلیون از کاربران به وسیله این سرویس تراکنشی زیرچهل هزار تومان را انجام می دهند.

او ادامه داده است: هرگز نباید با یک تصمیمی که در طول شب گرفته می شود مشترکان را غافلگیر نموده و مشکلاتی را برای آن ها به وجود آورد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا بانک مرکزی از تصمیم خود صرف نظر خواهد کرد و یا اینکه بی توجه به اعتراضات مطرح شده تصمیم خود را انجام خواهد داد؟

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *