قابلیت ماشین مجازی

قابلیت ماشین مجازی

قابلیت ماشین مجازی

ماشین مجازی به شما این امکان را می دهد که هر نوع سیستم عاملی که می خواهید روی سیستم عامل فعلی خود نصب کنید و این ماشین مانند یک برنامه روی سیستم عامل اصلی شما کار می کند.

در واقع ماشین های مجازی یک نرم افزار هستند که روی سیستم عامل اصلی شما نصب می شوند سیستم عاملی که از طریق این ماشین مجازی به صورت  یک سیستم عامل مهمان اجرا می شود و به گونه ای عمل می کند که تصور می کنید با یک کامپیوتر واقعی در حال کار کردن هستید.

البته لازم به ذکر است که می توانید روی سیستم خود چند ماشین نصب کنید و محدودیتی در تعداد ماشین های مجازی ندارید و تنها محدودیتی که دارید در میزان فضای ذخیره ای است که در اختیار دارید.

برای نصب کردن ماشینی مجازی می تواند از نرم افزاری به نام hypervisor استفاده کنید و سخت افزاری که ماشین مجازی به کار می گیرد شامل حافظه، هارد، رابط شبکه و سایر سخت افزارهایی که یک کامپیوتر معمولی نیاز دارد که برای پیاده سازی این سخت افزارها از نقشه ی نرم افزار ماشین مجازی ساز استفاده می کند و این سخت افزارها را روی کامپیوتر واقعی شبیه سازی می کند. برای مثال هارد دیسک ماشین مجازی را روی یک فایل در هارد واقعی ذخیره می کند.

اما سوال اینجاست که ماشین مجازی چه کاربردی دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟

ماشین های مجازی کاربرد های متنوعی دارد که از جمله ی این کاربرد ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از نرم افزارهایی که احتیاج به سیستم عامل های قدیمی دارند

گاهی اوقات ممکن است نیاز به اپلیکیشنی داشته باشید که تنها روی ویندوزهایی مانند XP قابل نصب و اجرا باشند اما بدلیل اینکه این ویندوز دیگر از سوی مایکروسافت پیشتیبانی نمی شود تمایلی به نصب آن روی کامپیوتر خود نداشته باشید.

برای اینکه از این نرم افزارها استفاده کنید می توانید ویندوز XP را روی ماشین مجازی نصب کنید و سپس اپلیکیشن مورد نظر خود نصب و اجرا کنید.

 

  • یکپارچه سازی سرور

برخی از شرکت ها از چند سروربرای فعالیت های خود استفاده می کنند. با استفاده از ماشینی مجازی می توان این سرورها در چند ماشین مجازی اجرا کرد و از این طریق می توان همه ی اطلاعات این سرورها در یک کامپیوتر جمع آوری کرد.

بدین ترتیب از مشکلات ناشی از عدم امنیتی که می تواند اجرای چند سرور مختلف روی یک سیستم عامل به همراه داشته باشد جلوگیری کرد.

 

  • استفاده از نرم افزارهایی که متعلق به سیستم عامل دیگری است

مک، لینوکس و ویندوز سه سیستم عامل پر کاربرد هستند که هر کدام نرم افزارهای منحصربفرد خود را دارند که روی سیستم عامل دیگری قابل اجرا نیست . برای مثال کاربران مک و لینوکس اگر بخواهند از امکانات سیستم عامل ویندوز استفاده کنند می توانند با نصب ماشینی مجازی به راحتی از نرم افزارهای ویندوز استفاده کنند.

ماشین مجازی

  • آزمایش سایر سیستم عامل ها

گاهی اوقات نیاز است که یک ویندوز را قبل از بروزرسانی امتحان کرد تا از عملکرد اطمینان حاصل کنیم و مطمئن شویم که در صورت در صورت بروز رسانی ویندوز با مشکلی مواجه نخواهیم شد. برای اینکار هم می توانید از ماشینی مجازی استفاده کنید.

برای مثال اگر ویندوز 10 را بروزرسانی کنید می توانید قبل از بروزرسانی ویندوز 7، یک ماشین مجازی روی آن نصب کنید و سپس بروزرسانی ویندوز 10 را روی ماشین مجازی اجرا کنید و از عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

 

  • مشاهده ی فضای سایر سیستم عامل ها

سیستم عامل ویندوز نسبت به سایر سیستم عامل ها از محبوبیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل ممکن است بسیاری از کاربران با فضای سیستم عامل های دیگر مانند لینوکس آشنا نباشند.

افرادی که علاقه مند به یادگیری سایر سیستم عامل ها هستند می تواند برای تجربه ی فضای سیستم عامل های دیگر از ماشین مجازی استفاده کنند.

 

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *