فیبر نوری؛ پرسرعت ترین اینترنت دنیا

فیبر نوری؛ پرسرعت ترین اینترنت دنیا

اطلاعاتی در مورد فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری جزو برترین سرویس های اینترنتی در دنیا به حساب می آید که انتقال داده ها به کمک آن با سرعت خیلی خوبی انجام می ‌شود. قصد داریم در ادامه شما را با معنی و ویژگی های اینترنت فیبر نوری آشنا کنیم و از تفاوت‌ های آن با اینترنت ADSL مطلع خواهید شد.در حال حاضر تعداد زیادی از کشورهای دنیا برای ارائه خدمات اینترنتی با سرعت خیلی زیاد از اینترنت فیبر نوری بهره می برند. این سرویس باعث می ‌شود که اطلاعات مجازی میان مراکز داده و مخاطب با سرعت بالایی انتقال داده شود. حتی مقدار انتقال اطلاعات با این تکنولوژی به ترابایت هم خواهد رسید. به همین خاطر استفاده از اینترنت فیبر نوری به نسبت اینترنت‌ های کابلی (ADSL) و دایل آپ زودتر انجام خواهد شد.

پیش از فیبر نوری چه سرویس‌ هایی ارائه می ‌شد؟

اینترنت اشتراک دیجیتال (DSL)

اغلب اینترنت های خانگی در کشور با استفاده از کابل ‌های سیمی عرضه می ‌شود که به کمک خطوط تلفن به اپراتورهای اینترنتی اتصال پیدا می کنند. معمولاً به این چنین اینترنتی خط اشتراک دیجیتال (DSL) گفته می ‌شود. این سرویس ‌ها در دنیای کنونی تا اندازه زیادی حذف شده‌ اند؛ به این دلیل که این سرویس‌ ها با محدودیت ‌هایی مانند محدودیت مکانی برای ارائه خدمات و محدودیت سرعت اینترنت رو به رو می باشند و معدل سرعت دانلود آن به دو مگابایت بر ثانیه می ‌رسد.

اینترنت کابلی

تعدادی از اپراتورهای ارائه کننده اینترنت با بهره گیری از کابل ‌های کواکسیال مسی (چند رشته ‌ای) برای مخاطبان خود، اینترنتی با سرعت دانلود 20 تا 100 مگابایت بر ثانیه را فراهم می آورند که با نام اینترنت کابلی شناخته می ‌شود. بعضی از شرکت ‌های مخابراتی از این مدل اینترنت استفاده می کنند و در کنار آن خدمات شبکه‌ های تلویزیونی را هم ارائه می دهند.

آشنایی با اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری با کابل‌ های فیبر نوری عرضه می ‌شود. این کابل‌ ها برای انتقال اطلاعات بر روی پالس‌ های نوری با مواد شیشه ‌ای کوچک تولید شده‌ اند. به همان مقدار سرعتی که الکتریسیته از داخل این کابل ‌ها رفت و آمد می ‌کند، سرعت اینترنت فیبر نوری هم به همان میزان می باشد. هر چند با این قابلیت که سیگنال ‌های زیادی در هر ثانیه از آن عبور می ‌کند. به این دلیل که کابل ‌های فیبر نوری خیلی کوچک می باشند، می ‌توان شمار بسیاری از آن ‌ها را در قالب یک گروه در کنار هم قرار داد که مجموع این گروه ها را با نام تنه ‌های کابل نوری می ‌شناسند. اینترنت فیبر نوری را معمولاً با نام اینترنت گیگابایتی هم می شناسند؛ چون به کمک آن داده های با سرعت خیلی بالایی در حدود یک گیگابایت بر ثانیه انتقال داده می ‌شود.

اساس اینترنت پیشرفته دنیا به کمک اینترنت فیبر نوری طراحی شده است و شما بدون استفاده از این اینترنت هم از ویژگی های آن استفاده می کنید؛ چون وقتی که شما از سرویس ‌های بین ‌المللی استفاده می نمایید، منطقه تبادل اینترنت (IXP) به کمک فیبر نوری سیستم شما را به سرویس ‌های جهانی وصل می کنند. هر چند به خاطر داشته باشید که در مسیرهای کوتاه در حدود یک کیلومتر، اتصال شما به وسیله کابل ‌های اینترنتی نسل گذشته انجام خواهد شد و به خاطر محدودیت ‌های که به دنبال دارند، سرعت انتقال اطلاعات شما هم محدود می شود، ولی وقتی که شما از فیبر نوری استفاده کنید همه ی اتصال از کابل ‌های نوری انجام می شود و از سرعت خیلی بالایی بهره می‌ برید.

فیبر نوریاینترنت فیبر نوری چه محدودیت‌ هایی دارد؟

‌ هزینه بالا و عدم تقاضا

هزینه‌ های راه ‌اندازی و عرضه اینترنت فیبر نوری در قیاس با اینترنت ‌های دیگر خیلی بالا بوده و به همین خاطر هنوز به صورت فراگیر در نیامده است. از سوی دیگر خیلی از مخاطبان از سرعت اینترنت و سرعت دانلود بیست تا صد مگابایت بر ثانیه راضی کافی را دارند و به خرید سرویس با سرعت‌ بالاتر تمایلی ندارند.

محدودیت سرعتی

بی تردید اینترنت فیبرنوری سرعت دانلود خیلی بالایی را برای استفاده کنندگان فراهم آورده است، ولی سرعت فیبر نوری به سرورهای سایت ‌هایی که فایل ‌های دانلودی را عرضه می ‌کنند وابسته است و هر اندازه لینک دانلود بی ‌کیفیت باشد، سرعت دانلود با اینترنت فیبر نوری هم افت دارد. به عنوان مثال وقتی که یک بازی ده گیگابایتی را برای دانلود انتخاب می‌ کنید، با توجه به این که اینترنت فیبر نوری شما از سرعت دانلود یک گیگابات بر ثانیه استفاده می کند، دانلود شما باید در چند ثانیه انجام شود، ولی به علت کیفیت سرورهای پایین لینک‌ های دانلودی، سرعت دانلود اینترنت فیبرنوری به پنجاه مگابایت بر ثانیه خواهد رسید و مدت زمان دانلود بالاتر از حد انتظار شما خواهد بود. هر چند اگر جزو افرادی می باشید که از کامپیوتر و سرورهای قوی استفاده می ‌کنید، توصیه می ‌شود از اینترنت فیبرنوری استفاده کنید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *