فناوری های پوشیدنی

فناوری های پوشیدنی

گجت های پوشیدنی ،رایانه هایی هستند که بر بدن پوشانده می شوند.از کاربردهای این رایانه ها ،در حوزه هایی مانند مدل کردن رفتار ،سامانه نظارت بر سلامت ،فناوری اطلاعات و توسعه کاربرد دارد.در نگاه کلی به رایانه هایی گفته می شود که به راحتی می تواند پوشیده شود،اما درواقع به رایانه هایی گفته می شود که بطور مداوم و بدون کمک از دست قابل استفاده اند.

گجت های پوشیدنی

تاریخچه

رایانه های پوشیدنی سابقه طولانی حدود 732سال دارد.استیومان،استاد انشگاه تورنتو را شاید بتوان پدر رایانه های پوشیدنی نامید.نخستین رایانه های پوشیدنی بین سال 1961-1960توسط دو ریاضیدان اختراع شد.ایده ساخت این کامپیوترها به ور کاملا تصادفی در سال 1960به ذهن یکی از این ریاضی دانان رسید.ان ها این وسیله را برای پیش بینی بازی رولت و افزایش شانس برد در این بازی طراحی کردند.ان ها ابتدا رایانه ای که اندازه ای برابر یک پاکت سیگار داشت  را در لاس وگاس امتحان کردند،و سپس این اختراع خود را تا مدت ها مخفی نگه داشتند.اما در سال های بعد پیشرفت های شگرفی در این زمینه به وجود امد،و امروزه جهان به سمتی برود که هرروزه بیشتر از این فناوری بشر به صورت ساعت،عینک و ..استفاده می کند و ان زمان دور نیست که همه افراد از رایانه های پوشیدنی استفاده کنند.

گجت های پوشیدنی

گجت های پوشیدنی اشیا یا وسایلی هستند که به روش های مختلف با فرد ارتباط برقرار می کنند و هدف ان ها نیز ردیابی و بررسی وضع جسمی کاربران است .در بیش تر موارد کاربر ان ها را می پوشد البته این فراگیر نیست و ممکن است بعضی از گجت های پوشیدنی به اعضای بدن فرد می چسبد و یا به هر روش دیگری با استفاده از کاربر حمل خواهد شد.تا به حال شرکت های مختلفی این گجت های پوشیدنی را طراحی و عرضه کرده اند که البته بعضی از این گجت ها نیز مقداری عجیب به نظر می رسند.

انواع گجت های پوشیدنی

گجت Electrozyme

یکی از کارهایی که امروزه بین سلبریتی ها و ورزشکاران کشورهای مختلف شایع شده ،استفاده از تتو یا خالکوبی های موقت است که بدون نیاز به سوزن خالکوبی روی بدن نقاشی می شوند و به راحتی نیز قابل پاکسازی اند.حال این چه ربطی به گجت های پوشیدنی دارد؟ به تازگی گجت کوچکی طراحی شده است که می تواند دورن تتوهای موقت پنهان شود و اطلاعاتی را در اختیار پزشکان قرار دهد به این گجت ها Electrozyme می گویند.

این وسیله به این صورت کار می کند که بدن ورزش کار هنگام ورزش کردن عرق می کند ونوعی ماده به نام لاکتات در عرق او وجود دارد که این گجت روی این ماده حساس بوده واز روی ساختار این ماده اطلاعاتی نظیر میزان استرس عضلانی ورزش کار ،میزان خستگی او و یا حتی میزان قدرت انقباض یا انبساط عضلات او را در فشارهای مختلف نشان می دهد.برای مشاهده این اطلاعاتی که این گجت استخراج می کند می تواند از یک گوشی یا کامپیوتر استفاده کرد.

گجت CarePredict Tempo

بیشترین کاربرد این گجت برای سالمندان است.این گجت امکان ردیابی وضعیت جسمانی وحتی کنترل کردن بعضی اقدامات کاربر را برعهده دارد.این گجت به صورت یک مچ بند است که به مچ دست فرد سالمند بسته می شود .اما بخش عجیب این گجت این جاست که به صورت خیلی عجیب و جالب می تواند به ردیابی الگوهای حرکت مربوط به سالمندان بپردازد.این گجت می تواند اطلاعاتی از قبیل میزان مسیرهایی که فرد در خانه طی کرده است و یا مقدارخوابی که داشته را زیر ذره بین قرار دهد.مجموعه این اطلاعات توسط گجت جمع می شودو مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد  تا در صورت بروز و وقوع هرگونه حادثه ای برای سالمند به اعضای خانواده او هشدار می دهند.کارایی این گجت بسیار دقیق است وبه همین خاطر است که در لیست جالب ترین گجت ها قرار بگیرد.

گجت Sensoria

این گجت به صورت یک جوراب هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد که دارای تعداد زیادی سنسور و مدارمختلف و چیپ اختصاصی است.این گجت برای دوندگان طراحی شده است که به وسیله ان اطلاعاتی را در مورد میزان مسافت طی شده و یا سرعت دویدن او را محاسبه کند و بدین وسیله بتواند اطلاعات زیادی رادر مورد سلامت فرد در اختیار او قرار دهد.این گجت قابلیت تعامل با گوشی های ایفون را دارد و برای این تعامل از امواج رادیویی استفاده می کند.درست است که کارایی ان مانند گجت های قبلی جالب به نظر نمی رسد اما پیاده سازی ان از طریق یک جوراب می تواند جالب باشد.به همین دلیل در قالب عجیب ترین گجت ها قرار گرفتند.

گجت The Lumo Lift

مسلما تا به حال درمورد نحوه نشستن صحیح پشت کامپیوتر زیاد شنیده ایم اما بسیاری از ما در این موضوع را در هنگام استفاده از کامپیوتر رعایت نمی کنیم.عدم رعایت این اصول باعث صدمه دیدن ستون فقرات و اعضای دیگر بدن شده و صدمات جبران ناپذیری را به ما وارد می کند.این گجت نقش یک یاداور را برای نشستن صحیح ایفا می کند.

این گجتمانند یک سنجاق البته با ابعاد کوچک تراست که می تواند به لباس شما وصل شود. به این صورت وضعیت نشستن شما را تشخیص می دهد و اگر به صورت اشتباه ننشسته باشید به صورت ویبره ویا هشدار لرزشی به شما اطلاع می دهد تا طریقه نشستن خود را تغییر دهید.هم چنین این گجت این ویژگی را دارد تا با گوشی سینک شود. و در اخر روز می تواند مجموع ساعاتی را که درحالت صحیح نشسته بوده اید و مجموع ساعاتی که در حالت ناصحیح قرار داشته اید را به شما گزارش می دهد.  

گجت The TZOA

الودگی هوا یکی از دلایل مرگ زودهنگام و مشکلات تنفسی حتی در سنین پایین است.طبق امار سازمان جهانی بهداشت سالانه 7میلیون نفر  به علت الودگی هوا دچار مرگ های زودرس می شوند. این گجت میزان الودگی هوا را سنجیده و میزان خطری که تنفس این هوا برای انسان دارد را مشخص می کند.این گجت اندازه بسیار کوچکی دارد به صورتی که می توان ان را روی لباس یا حتی کیف پول خود نصب کرد.

این گجت به صورت همیشگی می تواند وضع اب و هوا را بررسی کند و اطلاعاتی را درباره رطوبت ،دما فشار جو و یا اشعه خورشید به ما بدهد.این گجت از راه بلوتوث می تواند با گوشی شما در ارتباط باشد و حتی در شرایط خاص می تواند با گوشی شما در ارتباط بوده و به شما هشدار دهد ،تا هوای الوده را تنفس نکند و یا از ماسک در هوای الوده استفاده کنند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *