فناوری های جدید در تانک ها

فناوری های جدید در تانک ها

ارابه جنگی زره پوشی که دارای تحرک عملیاتی و قابلیت هجوم و دفاع را دارد.دارای یک توپ اصلی با کالیبر بزرگ که معمولا در یک برجک گردان نصب می شود.و به سلاح های دیگری ازجمله مسلسل هم مجهز است .تانک در جنگ جهانی اول به طور هم زمان اما جداگانه در فرانسه و بریتانیا ساخته شده تا ساکن ماندن در جنگ های خاکریزی را بشکند .به مرور تانک ها جز اجزای اصلی جنگ ها محسوب می شدند .

در زندگی امروزه جنگ سرد و انواع اسلحه های ارزان قیمت مورد توجه کم تری است .به خاطر همین هم از تانک ها به ندرت به صورت تک نفری وارد هر عملیات می شود و عموما همراه با خودروهای جنگی و یا سایر پیاده نظام ها به میدان می اید در مواردی هم به همراه هواپیما و سایر بالگردها به میدان می روند.

تانک ها از انواع مختلفی تشکیل شده اند از جمله :تانک های سنگین ،تانک های متوسط،تانک های سبک ،تانک های پیاده نظام و تانک های فوق سنگین .که هر کدام کاربرد خاص خود را در جنگ های مختلف نمایش می دهند.البته هنوز در بعضی از ارتش ها از تانک های سبک که زره کمتری و تحرک پذیری بیشتری دارند، برای مقاصد شناسایی و دیده بانی استفاده می شود.

تانک ها سلاحی هستند برای حمله برق اسا که از موانعی مثل رودخانه و گودال می توانند بگذرند.حتی بعضی ها فاصله ی کوتاهی زیر اب هم می توانند حرکت کنند.تانک ها می توانند در هر جهتی اتش شلیک کنند زیرا اتش باران ها می تواند دور بزنند.در بعضی موارد هم برای بازکردن میادین مین هم از ان ها استفاه می شد.

زره تانک ها ورقه فولادی است که ضخامت زیادی دارد که از تانک ها در مقابل گلوله ها محافظت می کند.ولی گلوله های توپ جدید ممکن است همین ورقه با ضخامت زیاد را هم سوراخ کند.

تاریخچه تانک ها

نخستین بار تانک ها در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار می گرفتند .زمانی که تانک ها روبه روی المانی ها قرار گرفتند ان ها تصور کردند شاهد هیولایی از قعر جهنم اند.نخستین تانک ها اندیشه کلنل ارنست سوینتون در جنگ جهانی اول بود.

او شاسی  که دارای چرخ های شنی بود را برداشته و  ان را باسیر وسایل تجهیزات ، توپ های صحرایی ، رزمی و نظامی درامیخت که در ان زمان به ان ها کشتی های زمینی گفته می شد.ان زمان ان ها را به طور پنهانی از انگلیس به فرانسه اوردند و ان ها را مخزن نامیدند.سربازان فکر می کردند این ها مخازن اب هستند.نام تانک ها از همین جا پیدا شد.

در سال های میاتن جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم  ظاهر تانک ها تغییر کرد .نمونه های نوین که شامل رابطه های رادیویی سیستم فنربندی پیشرفته بود و  قبضه اساسی ان بر بالای برجی که می چرخید قرار داشت.

هم چنین تانک ها به سیستم های هدایت اتشی مجهز شده بودند که بعد از شناسایی هدف ارتفاع،زاویه توپ و نوع مهمات لازم را اعلام می کرد.یکی از بزرگترین عملیات های جنگی تانکی در جنگ خلیج فارس در ادامه  حجوم عراق به کویت بود.از ان پس با گسترش صنعت و تکنولوژی روز به روز تانک های جدیدتری تولید و توسعه می یافت.

تانک ها

 

تکنولوژی های جدید در زمینه تانک ها

تمامی کارشناسان نظامی بر این باورند که تانک ها برای بار دوم به میادین خواهند امد.ان ها مانند بکسورهایی قوی هستند که در مقابل صدمات مختلف مقاوم اند پس اهمیت ان ها مانند 100سال گذشته هنوز پابرجاست.

از دیگر تحولات در حوزه ماشین های نظامی نظیر تانک این است که باخودروهای درون سوز خداحافظی خواهیم کرد و نیروی موردنیاز خود را از  استفاده پیشرانه هایی از نوع  برقی خواهیم گرفت.پروژه های این چنینی معمولا محرمانه هستند و الان که ما در مورد ان بحث می کنیم احتمالا بخش زیادی ازان برنامه ریزی شده است.در همایش همه ساله ارتش ایالت متحده امریکا به ان پرداخته شده است و گفته شده که بعضی از تیم های عملیاتی ارتش در ده سال اینده کاملا الکتریکی خواهند شد و در این مسیربه کمک صنعت خودرو هم نیازمند است زیرا این شرکت های تجربه های زیادی در زمینه پیشرانه های الکتریکی خواهد داشت .این تغییر چندان اسان نیست و نیازمند حمایت های ملی، تدوین و مرورزمان است .

انچه که در 10سال اینده رونمایی خواهد شد احتمالا نمونه ازمایشی خواهد بود.با توجه به شرایط و توانایی هایی که حوزه ماشین های الکتریکی وجو دارد تصور اینکه یک تانک چند تنی با تکیه بر باتری و موتوربرقی در میدان نبرد ظاهر شود سخت و دشوار است. اما با همه ان ها ارتش امریکا قصد دارد به هر طریقی در این مسیر با صنعت حمل و نقل و ماشین های الکتریکی همراه شود .

ایا در تانک های اینده به جای زره از تکنولوژی استفاده خواهد شد؟

در قسمت داخلی تانک ها از زره  به عنوان یک لایه محافظتی در برابر عوامل خارجی استفاده می کنند. DARPA قصد دارد به جای زره از تکنولوژی استفاده کند. از زمان ساخت این تانک ها صدها سال گذشته است و موشک های ضد تانک به راحتی می تواند زره ها را سوراخ کرده و تانک ها را منفجر کند.  DARPAمی خواهد با استفاده از تکنولوژی جدید تانکی بسازد با سرعت بسیار بالا که هدف گرفتن ان توسط موشک ها امکان پذیر نباشد و برای محافظت نیازی به زره ها نداشته باشد.سازمان پروژه های تحقیقاتی در همین راستا طراحی وسیله دیگری راشروع کرده که توانایی عبور از مکان های صعب العبور را دارد تا از شناسایی و تیررس دشمن بودن در امان باشد.

ارتش اسرائیل نیز از یک تانک مهم پرده برداری کرد.این تانک قرار است در جنگ های چریکی مورد بهره برداری قرار گیرد.این تانک قابلیت دید 360درجه را برای سرنشین تانک فراهم می کند و دارای تکنولوژی هوش مصنوعی است که برای اطمینان از امنیت در جنگ های چریکی است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *