فناوری های جدید برای مبارزه با معضل الودگی هوا

فناوری های جدید برای مبارزه با معضل الودگی هوا

الودگی هوا از جمله معضلاتی است که زندگی امروز بشر را درگیر کرده است،انسان ها همواره در تلاشند که با استفاده از فناوری های جدید الودگی هوا را کمتر کنند.الودگی هوا اثرات مخرب زیادی روی جسم و روح انسان دارد. این اثرات را در این جا بررسی می کنیم.

اثرات الودگی هوا

اثرات الودگی هوا از جمله اثرات اشکاری که روی جسم دارد موجب ایجاد اثرات مخربی روی روح انسان  هم می شود.از جمله اثرات روحی ان می توان به ایجاد افسردگی ،پرخاشگری و حتی پیش فعالی کودکان اشاره کرد.

الودگی هوا می تواند منجر به بیماری های قلب و تنفسی شود و هم چنین اسیب سلولی را به سیستم های تنفسی وارد می کند.الودگی  هوا منجر به پیری ریه ها ،از دست دادن ظرفیت ان ها و حتی پیشرفت بیماری های اسم ،برونشیت و… می شود.

در نتیجه این اعمال هم موجب کوتاه شدن عمر انسان می شود. الودگی هوا حتی می تواند روی کم شدن حافظه نیز تاثیر بگذارد زیرا الودگی های هوا ناشی از سوخت نامناسب خودروها حاوی سرب است و مسمومیت ناشی از سرب باعث افزایش اختلالات ذهنی ، فراموشی های دائم، بیماری های لرزشی و جنون می شود.

الودگی هوا

الودگی هوا کاهش اکسیژن را به همراه دارد و این کاهش و کمبود اکسیژن باعث می شود تا فرد بی حوصله شده و نتواند خشم خود را کنترل کند. آلودگی هوا باعث می شود انرژی افراد کم شده و فرد دچار خواب الودگی شود به این ترتیب پرخاشگری را به همراه خواهد داشت.

اگر اکسیژن کمی به مغز برسد باعث افسردگی و یا کم شدن و اختلال در تمرکز خواهد شد. این عوامل همگی دست به دست هم داده اند تا مشکلات اجتماعی و شغلی برای فرد ایجاد شود. نمونه هایی که تا به حال از آلودگی هوا بیان شد تنها نمونه هایی اندک از ان بوده است و اثرات زیاد دیگری نیز داشته است. پس باید راه حلی را برای ان اندیشید.

راه های جدید بای حل مشکل الودگی هوا

استفاده از خودروهای خودران

بشر امروز با پیشرفت تکنولوژی توانسته است به تکنولوژی خودروهای خودران دست یابند.استفاده از این خودروها به صورت کلی استفاده خودروها در شبکه های جاده ای را تغییر می دهد.ترافیک های ایجاد شده بیشتر به نحوه رانندگی غلط برمی گردد بنابراین استفاده از این خودروها باعث می شود میان ایجاد ترافیک به حداقل برسد.

تحقیقات حاکی از ان است که خودروهای خودران قادرند میزان سوخت مصرفی را بین 15 تا 40 درصد کاهش دهند و به این ترتیب مقدار الودگی هوا نیز کم تر خواهد شد . از نظر ایمن بودن و کم شدن شلوغی جاده ها نیز فوایدی دارد . پس در نهایت استفاده از این خودروها باعث کاهش الودگی هوا می شود.

افزودنی های هیدروژنی

بهتر شدن چرخه سوختن سوخت ها به همراه بعضی از افزودنی ها در خودروای دیزلی باعث می شود مواد الاینده کم تر منتشر شود . تکنولوژیezero1 که از طرف کمپانی  CGON ارائه شده، برای این که مقدار کمی از هیدروژن به هوای جذب شده در خودرو افزوده می شود .این کار خود باعث افزایش کارایی چرخه مربوط به سوختن می شود . هم چنین باعث کاهش کربن مونو اکسید ، هیدورکربن ها و سایر ذرات معلق می شود. هم چنین از این فناوری می توان در خودروهای بنزینی و یا گازوئیلی هم استفاده کرد.

هوای مایع

یکی از منابع الودگی که امروزه بسیار یافت می شود استفاده از ون ها و کامیون های یخچال دار است.به صورت تقریبی گفته می شود که حدودا 84 هزار واحد از وسایل حمل و نقل یخچال دار که در خیابان‌های بریتانیا رفت و امد می‌کنند هر یک از آن‌ها 29 برابر ذرات معلق و 6 برابر اکسیدنیتروژن بیشتری را ازاد  می‌کنند.

در این خودروها از نوعی از موتورهای خاص برای قسمت سرد کننده برای  تامین کردن انرژی لازم استفاده می شود . الایندگی هایی که این موتورها ایجاد می کنند بسیار زیاد است .کمپانی Dearman یک جایگزین برای این سیستم ارائه کرده است که در ان از هوای مایع استفاده می شود و همین باعث می شود تا میزان الودگی ها به کم ترین مقدار خود برسد.

مواد فوتوولتائیک

برای پاک سازی هوای اطراف مان می توانیم از فناوری حذف این الودگی ها استفاده کنیم. برای مثال بعضی شرکت ها فناوری را رونمایی کردند که در ان از روش های تصفیه فوتولتائیک به همراه نورخورشید  برای کم کردن الایندگی ها استفاده شده است.

این تصفیه‌کننده‌ها این قابلیت را دارند تا روی سطح های مختلف از موزاییک های روی بام تا سطح جاده ها نصب شود . کمیسیون مربوط به صنعت زیست محیطی در این باره بیان کرده است که استفاده از این روش های جدید روی جاده ها از جمله ارزان ترین روش ها برای کم کردن الودگی ها و اکسدهای نیتروژن است .

خالص سازی هوا

پاک سازی هوا در محیط شهری از جمله موارد مهم درالودگی هوا محسوب می شود. یک برج تصفیه کننده هوا توسط یکی از شرکت های هلندی طراحی شده است . این برج در روتردام قرار گرفته است و می تواند به مقدار 3.5 میلیون متر مربع هوا را تصفیه کند و این خود باعث کم شدن الودگی هوا شده است.این مورد از جمله تکنولوژی های جدید برای حذف الودگی هوا است . البته دولت مردان باید توجه کننند که چطور باید از این فناوری استفاده کرده و از ان در جهت بهبود اقتصاد گام بردارد.

هوشمند سازی شهرها راهی برای الودگی هوا

در سال 2018 تحقیقاتی صورت گرفته است نشان داده است که پیشرفت سیستم های هوشمند ساختمانی ، ساخت و تولید اپلیکیشن ها و سایر برنامه های کاربردی که به حمل و نقل مربوط است می تواند باعث کم شدن گازهای مضر ، کاهش مصرف انرژی و هم چنین بهتر شده کیفیت هوا و یا کم شدن الودگی هوا می شود. این اپلیکیشن های هوشمند در شهرهایی که استفاده می شود به احتمال زیاد در سال 2025 زمان مربوط به سفرهای شهری به مقدار 15 تا 20 درصد کاهش پیدا می کند.

استفاده از اپلیکیشن ها درباره خودروها و دوچرخه های اشتراکی به صورت غیر مستقیم و مستقیم در الودگی های شهرهای پرجمعیت تاثیر زیادی خواهد داشت.

برای حل مشکل الودگی هوا باید سنسورهایی  برای بهبود کیفیت هوا  در شهر نصب شود. این سنسورها می تواند منابعی را که باعث تولید الودگی هوا شده اند را شناسایی کرده اند و به همین واسطه باید برای کارهای بعدی اطلاعات لازم ارائه شوند. البته باید بدانید این سنسورها نمی توانند الودگی هوا را حل کنند.در بعضی از کشورها نیز طرح هایی مربوط به ممنوع بودن خودروهای دیزلی و بنزینی را ارائه کرده اند که این طرح توانسته است تمامی سیستم های زندگی را تغییر دهد.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *