غیرممکن ساختن تعمیر مک بوک اپل برای مراکز تعمیرات متفرقه توسط اپل

غیرممکن ساختن تعمیر مک بوک اپل برای مراکز تعمیرات متفرقه توسط اپل

تعمیر مک بوک اپل برای مراکز تعمیرات متفرقه امکان پذیر نیست

مک‌ بوک پروهای نسل جدید اپل اغلب دستگاه ‌های گران ‌قیمتی هستند؛ اقتصادی‌ ترین نمونه ۱۳اینچی این دستگاه ‌ها با قیمتی معادل۱۸۰۰دلار به ‌فروش می‌ رسد و بالاترین مدل ۱۵اینچی آن ‌ها هم که پردازنده ‌ی Core i9دارد با قیمت معادل ۶۷۰۰دلار در بازار به فروش می رسد؛ ولی این طور که مشخص است کوپرتینونشین‌ ها انجام دادن یک سری از ترفندها، قیمت نهایی آن‌ ها را به اندازه زیادی بالا می برند.

گذشته از قیمت گذاری های فوق ‌العاده بالا و همه ی دانگل ‌هایی که برای استفاده از مک‌ بوک پروهای نسل جدید به آن ها احتیاج دارید، باید به موضوعی عجیب در مورد تعمیر این دستگاه ‌ها هم دقت لازم را داشته باشید؛ به ‌گزارش وب ‌سایت Motherboard، کمپانی اپل یک نرم ‌افزار جدید را در لپ ‌تاپ‌ های سال ۲۰۱۸ خود استفاده کرده است که با وجود آن «اگر نرم ‌افزار انحصاری «پیکره ‌بندی سیستم» اپل بعد از نصب قطعات دستگاه اجرا نشود، کامپیوتر غیر فعال خواهد شد».

خط مشی جدید کمپانی اپل که در خصوص کامپیوتر پنج هزار دلاری آی‌ مک پرو هم اجرایی شد، به احتمال زیاد تعمیر هر قطعه ای، از صفحه نمایش و مدار منطقی گرفته تا بدنه (شامل کیبورد و تاچ ‌پد) و سنسور Touch ID را پوشش می‌ دهد. بعد از فعال‌ شدن قفل، «کامپیوتر فقط وقتی فعال می ‌شود که کمپانی اپل یا یکی از عضوهای سرویس‌ های معتبر ارائه ‌کننده خدمات اپل، نرم ‌افزار عیب‌ یابی این کمپانی، به نامService Toolkit 2 آن را فعال سازی کند».

کمپانی اپل تاکنون در مورد سیاست جدید خود شفاف نبوده است و به احتمال زیاد تعدادی از خریداران مک‌ بوک پروهای جدید بعد از گذشت یک سال و پایان یافتن اعتبار برنامه ‌ی گارانتی اپل، در صورت بردن دستگاه خود برای تعمیر، حسابی غافلگیر خواهند شد. اپل مدتی ‌است که با چسباندن ماژول رم به برد اصلی و چسباندن صفحه نمایش به پنل پشت، تعمیر دستگاه های خود را به یک فرآیند غیر ممکن تبدیل کرده است؛ ولی سیاست جدید این کمپانی، به روزتر می ‌شود. کوپرتینونشین ‌ها باید در زمان فروش محصولات، به خریداران اعلام نمایند که برای تعمیر مک‌ بوک پرو می بایست به نمایندگی های مجاز Apple مراجعه نمایند و برای این اقدام از برنامه ‌ی Apple Care استفاده کنند؛ هر چند این برنامه خیلی هم ارزان نیست؛ ولی گزینه ‌ی بهتری نسبت به خرید صفحه نمایش یا مادربرد جدید به حساب می آید.

این طور که مشخص است مک‌ بوک پرو آخرین محصولی نخواهند بود که این سیاست در مورد آن‌ ها گرفته می ‌شود و به احتمال زیاد اپل در رابطه با مک‌ های جدید هم که اواخر ماه جاری میلادی وارد بازار فروش می ‌شوند، استراتژی مشابهی را به‌ کار خواهد گرفت. این اتفاق در قالب لایحه ‌ای با نام «حق تعمیر» هم در ۱۹ ایالت از جمله کالیفرنیا، ایالت مادری اپل اجرا می ‌شود. احتمالاً اپل با لایحه ‌ی پیشنهادی مخالفت خواهد کرد؛ که هر چند با توجه با سخت بودن تعمیر محصولات این کمپانی، خیلی هم نباید تعجب کرد.

مشکلات ذکر شده به تراشه‌ ی T2 بر می ‌گردد؛ یک تراشه جداگانه که مدیریت قطعاتی مانند دوربین فیس‌ تایم و تا‌چ ‌بار را برعهده دارد و برای بالا بردن امنیت سیستم، تمام فرآیند بوت را هم نظارت می ‌کند؛ اگر تراشه ‌ی T2 توانایی اعتبارسنجی فرآیند بوت را نداشته باشد؛ به طور مثال زمانی که فردی دستگاه را تعمیر کرده باشد، دیگر کامپیوتر روشن نخواهد شد. به همین ترتیب شما می بایست به یکی از فروشگاه های اپل مراجعه نمایید که به احتمال زیاد در این صورت برای تعمیر دوباره کامپیوتر ضرر خواهید کرد؛ به این دلیل که تعمیرات انجام شده توسط دیگران، با استانداردهای اپل یکسان نیست.

به این ترتیب دیگر نمی ‌توان مک ‌بوک پرو را در منزل تعمیر کرد، ضمن اینکه نمایندگی های متفرقه ‌ی تعمیرات هم از سیاست جدید اپل با خبر نیستند و در این جریان متحمل ضرر خواهند شد. با توجه به موارد ذکر شده ، کوپرتینونشین ‌ها فقط دو روش را در اختیار علاقه مندان به محصولات خود می ‌گذارند:

مک‌ بوک پرو گران ‌قیمت شما دست کم تا سه سال احتیاجی به تعمیر نداشته باشد.

۲۶۹ دلار دیگر برای مدل ۱۳اینچی یا ۳۷۹دلار برای نمونه۱۵اینچی برای خرید اشتراک +AppleCare پول پرداخت کنید تا به مدت دو سال دیگر گارانتی برای تعمیر سخت‌ افزار را در اختیار داشته باشید.

بر اساس برنامه ‌ی AppleCare، کمپانی اپل به خریداران مک‌ بوک ضمانت می ‌دهد که اگر در طول سه سال ابتدایی، ایرادی برای دستگاه آن ‌ها به وجود بیاید، این کمپانی ایراد به وجود آمده را را به ‌صورت درست و رایگان برطرف خواهد کرد. AppleCare صدمات ناشی از حوادث را هم تحت پوشش قرار داده است؛ ولی در این حالت کاربر می بایست ۹۹دلار برای «تعمیر صفحه نمایش و بدنه» یا ۲۹۹دلار برای « صدمات دیگر » پول پرداخت کند. بدون برنامه ‌ی Apple Care شما مجبور به پرداخت مبالغ سنگین برای تعمیر دستگاه خود خواهید شد.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *