ضرورت 3 دوربین در گوشی ها

ضرورت 3 دوربین در گوشی ها

آیا سه دوربین برای گوشی ها ضروری است؟

هر روزه بر تعداد دوربین تلفن های همراه اضافه می ‌شود. سال۲۰۱۸ نقطه شروع عرضه موبایل ‌هایی با سه دوربین بود. در ابتدا هواوی چنین ترندی را به وجود آورد و به دنبال آن ال جی هم با موبایلV40 به این شبکه پیوست.

در این میان سامسونگ تنها کمپانی می باشد که تصور می ‌کند سه دوربین کافی نیست و این کمپانی با موبایل گلکسی A9 2018، نخستین موبایل چهار دوربینه جهان را معرفی کرد. هر چند این تلفن همراه رده متوسط محسوب می شود و جزو بهترین های سامسونگ نیست ولی در هر صورت این ایده که چهار دوربین را می‌ توان در یک تلفن همراه قرار داد، نخستین بار با این تلفن همراه به وجود آمد.

ولی مگر دوربین ‌های دوگانه چه چیزی کم دارند؟

دوربین‌ های دوگانه در واقع به پنج نوع تقسیم می‌ شوند. معمولا از دوربین دوم، برخی مواقع شاهد دوربینی برای ارزیابی عمق میدان، دوربین برای زوم دو برابری، دوربینی با زاویه دید عریض، دوربین سیاه و سفید برای ثبت بهتر جزئیات و یا دوربینی با تمرکز بر روی عکاسی در شب می باشیم.

دوربین ‌های تله فوتو، زاویه پهن، سیاه و سفید و یا دوربین دوم برای عکس برداری در شب هم می‌ توانند به عنوان دوربین ارزیابی عمق میدان استفاده شوند. در سمت مقابل، روی تلفن های همراه ارزان ‌تر، بیشتر یک دوربین ساده و دو مگاپیکسلی مشاهده می شود که فقط وظیفه آن، ارزیابی عمق میدان می باشد ولی در پرچمداران، دوربین دوم، وظیفه دیگری به غیر از ارزیابی عمق میدان خواهد داشت.

با اضافه نمودن دوربین دوم به تلفن های همراه، در واقع امکانات بهتری نسبت به دوربین تکی در اختیار استفاده کنندگان قرار می ‌گیرد. ولی انتخاب این دوربین دوم، یکی از دشوارترین کارها برای کمپانی ها است.

امکان دارد کاربران قصد داشته باشند تا تصاویری فوق عریض را ثبت کنند. شاید تعدادی دیگر به زوم کردن در تصاویر علاقه زیادی داشته باشند و حتی تعدادی هم دوربینی برای عکاسی بهتر در شب را ترجیح می ‌دهند. در این حالت، کمپانی ها فقط باید یک گروه از کاربران را انتخاب نمایند و دوربین دوم موبایل های خود را انتخاب کنند. به این ترتیب همواره کاربرانی هستند که وجود دوربین دوم را غیر ضروری می‌ دانند به این دلیل که با نیازهای آن ‌ها به هیچ عنوان هماهنگی ندارد.

اگر یک دوربین دیگر اضافه کنیم چه؟

دوربین ‌های سه گانه انعطاف بالاتری را برای استفاده کنندگان به ارمغان می ‌آورند. به جای این که فقط یک دوربین تله فوتو یا دوربین با زاویه عریض داشته باشند، قادرند هر دو دوربین را در موبایل خود داشته باشند. این یعنی کاربران در کنار دوربین اصلی با زاویه نرمال، به دو لنز دیگر برای دوربین خود دسترسی خواهند داشت که قابلیت بسیار خوبی است.

تلفن همراه هواوی P20 پرو نخستین موبایلی بود که سه دوربین در قسمت پشتی خود داشت. این تلفن همراه از یک سنسور چهل مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی، یک دوربین هشت مگاپیکسلی با زوم سه برابری برای دوربین دوم و یک دوربین بیست مگاپیکسلی سیاه و سفید استفاده می کرد. ادغام این سخت ‌افزار و نرم ‌افزار در موبایلP20 پرو، به استفاده کنندگان این امکان را می ‌داد که تصاویری منحصر به فرد را در تاریکی شب ثبت نمایند و از لحاظ زوم هم این تلفن همراه هم چنان یکی از بهترین ‌های بازار است.

قابلیت زوم هایبرید در P20 Pro چیست؟

هواوی چند سالی می شود که از دوربین ‌های مونوکروم یا همان سیاه و سفید برای بالا بردن جزئیات در سیستم دوربین خود بهره می برد. همین طور به خاطر کنتراست بالای این سنسور، از این دوربین برای زوم هم استفاده می ‌شود. در تلفن همراه P20 Pro با لنز زوم سه برابری و دوربین اصلی چهل مگاپیکسلی، این تلفن همراه قادر است زوم اپتیکال سه برابری با کیفیت و علاوه بر این زوم پنج برابری با کیفیت خیلی خوب را داشته باشد که منحصر به فرد است.

تلفن همراه ال جی V40 هم از یک سیستم سه دوربینه بهره برده است. در موبایل ال جی، سنسور اصلی دوربین دوازده مگاپیکسلی است و یک دوربین دوازده مگاپیکسلی دیگر با زوم دو برابری هم در کنار این دوربین به چشم می خورد. همین طور یک دوربین شانزده مگاپیکسلی با زاویه دید عریض قرار گرفته که در مجموع سه فاصله کانونی عریض، معمولی و تله را برای استفاده کنندگان از این تلفن همراه فراهم می‌ کند.

کاری که ال جی با ترکیب سه گانه دوربین انجام داده است، موضوع جدید و هر چند بسیار پر کاربرد است. حتی کمپانی هواوی هم در آخرین گوشی پرچمدار خود یعنی میت۲۰ پرو از ترکیب شبیه همین استفاده نمود. در تلفن همراه میت ۲۰ پرو شاهد همان دوربین اصلی و دوربین زوم موبایل P20 Pro می باشیم با این تفاوت که دوربین سیاه و سفید با یک دوربین بیست مگاپیکسلی با زاویه دید عریض جا به جا شده است. هواوی علاوه بر این با این ترکیب موفق شده تا زوم سه و پنج برابری را در این تلفن همراه هم قرار دهد که در مجموع دوربین این موبایل را نسبت به P20 Pro برتر می ‌کند.

چهار دوربین چه توانایی دارد؟

سامسونگ تصور می ‌کند استفاده کنندگان به یک دوربین دیگر در قسمت پشت تلفن همراه نیاز دارند و بر همین اساس چهار دوربین را در قسمت پشتی گلکسی A9 2018 قرار داده است. سه دوربین از این سیستم مانند دوربین ‌های ال جی می باشد و از لنز استاندارد، تله و عریض استفاده می‌ کند. در کنار این‌ ها، کمپانی سامسونگ یک دوربین پنج مگاپیکسلی دیگر را هم در این تلفن همراه قرار داده که وظیفه آن فقط ارزیابی عمق میدان است.

این را هم باید بگوییم که دوربین ‌های تله و عریض هم می ‌توانند برای ارزیابی عمق میدان مورد استفاده قرار بگیرند. حتی در موبایل ‌های پیشین سامسونگ یعنی گلکسی نوت۸ و نوت۹ و همچنین گلکسی اس۹ پلاس، شاهد استفاده از دوربین دوم با زوم دو برابری بودیم که این دوربین برای ارزیابی عمق میدان و ثبت عکس های پرتره کاربرد دارند. ممکن است علت استفاده سامسونگ از دوربین چهارم پنج مگاپیکسلی، این بوده که بتواند برای تصاویر پرتره، عمق میدان مناسب تری را ثبت نماید و عکس های پرتره با دقت زیادتری ثبت شوند.

سیستم چهار دوربینه موبایل گلکسی A9 تنها راه استفاده از چهار دوربین نمی باشد. امکان دارد خیلی زود شاهد این باشیم که یک کمپانی دیگر از همین حالت استفاده کند با این تفاوت که دوربین پنج مگاپیکسلی ارزیابی عمق میدان را با یک سنسور سیاه و سفید یا یک دوربین تله فوتو با زوم بالاتر جایگزین نمایند. حتی می‌ توان از یک دوربین مختص عکاسی در شب به جای دوربین ارزیابی عمق میدان استفاده نمود و یک سیستم چهار دوربینه فوق العاده را ساخت.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *