شکست های گوگل

شکست های گوگل

شکست های گوگل

 تصور همه از شرکت گوگل، شرکتی موفق است که همیشه در حال پیشرفت و ترقی بوده است اما این شرکت هم مانند همه ی شرکت های دیگر در مسیر پیشرفت خود با شکست هایی مواجه بوده و تعدادی از ایده های این شرکت با شکست مواجه شده اند، برای مثال فقط دو مورد از ایده های گوگل فقط یک روز دوام آورند، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این شکست ها آشنا کنیم!

  • Google Offers

Google Offers از جمله سایت هایی است که در آن تخفیف های گوناگونی ارائه می شد، این سرویس زمانی که سایت هایی مانند Groupon به عنوان سایت های تخفیفی فعالیت می کردند روی کار آمد، اما عمر این سرویس فقط سه سال بود و فقط توانست بین سال 2011 تا 2014 فعالیت کند و پس از مدتی با فروکش کردن اشتیاق مردم به این نوع سایت ها، Google Offers تعطیل شد.

 

  • Google Wave

خالق google wave  همان مهندسانی هستند که گوگل مپس را توسعه و طراحی کردند این سرویس گوگل قرار بود مفاهیم زیادی را در دنیای اینترنت متحول کند ولی محصول گیج کننده بود زیرا امکانات بیش از اندازه و زیادی داشت  که باعث می شد کاربران در هنگام استفاده از آن گیج شوند و از طرفی همین باعث شده بود که کاربران زیادی جذب این سرویس نشوند. از جمله ویژگی های google wave  می توان به پیام رسانی فوری، چت تحت وب و شبکه های اجتماعی اشاره کرد. اما همانطور که گفتیم به دلیل این که این سرویس گوگل، سرویسی گیج کننده بود، تنها سه سال دوام آورد و پس از این که گوگل پشتیبانی خود را از این سرویس در سال 2010 متوقف کرد، در سال 2012، پس از سه سال فعالیت، برای همیشه به کار خود پایان داد.

  • Google Buzz

این سرویس گوگل ترکیبی از شبکه های اجتماعی و سرویس های پیام رسان بود که کاربران می توانستند از طریق این سرویس لینک، عکس، ویدئو و متن را به اشتراک بگذارند اما به خاطر این که این سرویس تنها برای کاربرانی که دارای جیمیل بودند و این که حریم خصوصی کاربران رعایت نمی شد، این سرویس نیز با شکست مواجه شد و در سال 2011، کار این سرویس نیز متوقف شد.

  • Google Video

وقتی یوتیوب در سال 2005 شروع به کار کرد به سرعت توانست توجه ی کاربران زیادی را به خود جذب کند. گوگل برای این که از یوتیوب عقب نماند تصمیم گرفت بستری مختص پخش ویدئو راه اندازی کند. طبق آمارها در گوگل ویدئو ، 2 میلیون و 500 هزار ویدئو آپلود شده وجود دارد که در مقایسه با سرویسی مانند یوتیوب و سایر سرویس های مشابه آن ، مقدار چشمگیری نیست.

حدود یک سال پس از راه اندازی این سرویس، وقتی نتوانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند بدلیل صرفه جویی در سرور ها، این سرویس متوقف شد و گوگل با پرداخت هزینه ی هنگفتی، یوتیوب را خریداری کرد.

  • Knol

این پروژه ی گوگل نسبت به سایر پروژه های گوگل که با شکست مواجه شدند کمی بیشتر دوام آورد و توانست 4 سال به فعالیت خود ادامه دهد.

گوگل این سایت را با هدف رقابت با ویکی پدیا طراحی کرد، تا مانند گوگل کاربران در هر زمینه ای که می توانند مقاله بنویسند و آن را در این سایت قرار دهند اما چون کاربران از این سایت استقبال نکردند، این سایت در سال 2012 به کار خود پایان داد.

  • Google X

این پروژه، جزو پروژه هایی است که گوگل خیلی زود در آن با شکست مواجه شد و پایان عمر آن فرا رسید این پروژه تنها چند ساعت عمر کرد و پس از چند ساعت برای همیشه به کار خود پایان داد.

Google X در واقع جایگزین بخش جستجوی گوگل بود وشاید بتوان گفت که طراحی این سرویس مشابه طراحی داک سیستم عامل macOS بود.

 

  • Dodgeball

این سرویس هم جزو سرویس هایی است که نسبت به سرویس های دیگر دیرتر با شکست مواجه شد و توانست چهار سال فعالیت داشته باشد. Dodgeball در واقع یک شبکه ی اجتماعی موقعیت محور بود. یکی از بنیان گذاران این سرویس پس از مدتی از گوگل بیرون آمد و طی پستی اعلام کرد که مقامات گوگل توجهی به این سرویس ندارند و شاید بتوان همین را به عنوان یکی از دلایل شکست این سرویس برشمرد.

  • گوگل گلس

شاید برای این سرویس گوگل نتوان پایان عمری بیان کرد، زیرا طبق برخی اخبار تصمیم به فروش نسل دوم این سرویس خود دارد.

گوگل گلس در واقع عینکی بود که اطلاعات دنیای دیجیتال را در دنیای واقعی قرار می داد و در کنار این که ظاهر جذابی نداشت، قیمت بسیار بالایی هم داشت و این دلایل در کنار این که این عینک، یک سری مشکلات نرم افزاری داشت، نتوانست آن چنان که باید مورد توجه کاربران قرار گیرد.

  • Nexus Q

برای این محصول گوگل شاید نتوان هیچ طول عمری تعریف کرد زیرا قیمت بالای این محصول باعث شد که گوگل تصمیم بگیرد که هیچ وقت  آن را به بازار راه عرضه نکند.

Nexus Q  در واقع یک نوع گجت بود که کاربر با استفاده از آن می توانست یوتیوب و گوگل موزیک را در تلویزیون پخش کند. گوگل پس از این که این محصول را در کنفرانس Google I/O معرفی کرد به دلیل انتقادهای زیاد به قیمت بالای آن هیچ وقت آن را به بازار عرض نکرد.گوگل

  • Google Answers

Google Answers به منظور پاسخ گویی به سوالات کاربران در زمینه های مختلف طراحی شده بود و عملکرد آن به این صورت بود که کاربران سوال خود را در این سرویس وارد می کردند و افراد متخصص نیز به سوالات کاربران پاسخ می دادند، این افراد در قبال پاسخ به سوالات مختلف هزینه ای بین 2 تا 200 دلار را از کاربران دریافت می کردند که در این میان گوگل نیز مبلغی به عنوان کمیسیون تعلق می گرفت.

در نهایت به دلیل این که این سرویس نتوانست مخاطبان زیادی جذب کند در سال 2006 پس از چهار سال فعالیت به کار خود پایان داد.

  • Google Lively

در توصیف این سرویس شاید بتوان گفت که Google Lively دنیایی مجازی بر پایه ی وب است.

در زمان شروع به کار این سرویس، روزنامه ی نیویورک تایمز از این سرویس به عنوان چت روم های کارتونی شکل یاد کرد اما تنها پس از گذشت 4 و نیم از شروع به کار این سرویس، گوگل اعلام کرد به دلیل تمرکز بر روی بخش های دیگر، کار روی این سرویس را تعطیل می کند.

 

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *