شهر هوشمند برای معلولان

شهر هوشمند برای معلولان

اخیرا اپلیکیشن های زیادی برای معلولان به وجود امده است که مکان هایی را که برای رفت و آمد آن ها در شهر مناسب است به آن ها نشان می دهد درست است که این اپلیکیشن ها بسیار می تواند در نگاه اول برای آن ها کاربردی باشد و اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد.

معلولان

بررسی یکی از روش های جمع آوری اطلاعات برای اپلیکیشن های مخصوص معلولین

در آمریکا عده ای از افراد معلول دور هم در خیابان ها جمع می شوند و عده ای در حال پیاده روی و عده ای روی ویلچر هستند. این افراد گوشی های هوشمندی را در دست دارند و به چند دسته کوچک تر تقسیم می شوند و این افراد به بررسی مکان های مختلف مثل رستوران ها ، مغازه ها و سایر قسمت های می پردازند و مشخص می کنند که آیا این مکان ها برای رفت و آند افراد معلول می تواند مناسب باشد یا خیر.

بعد از این که اطلاعات لازم جمع آوری شد این اطلاعات با استفاده از اپلیکیشن ها به ثبت می رسند. و امکانات مختلفی که هریک از مکان ها دارند نیز در رده های مختلفی قرار می گیرند. زمانی که این اطلاعات در پایگاه داده جمع می شوند افراد معلول می توانند از این راه مکان مناسب برای خود را انتخاب کنند.

به این کار در واقع نوعی نقشه نگاری گفته می شود . آن دسته از اطلاعاتی که به صورت رسمی به ثبت نمی رسند و تنها شفاها بیان می شوند از تکنولوژی هایی که به شهر هوشمند مرتبط اند و هم چنین از پایگاه داده هایی که اطلاعات مکان های موقعیت جغرافیایی مشخص شده  را نیز  استفاده می کنند. اطلاعاتی که در گوگل مپ و اپلیکیشن دیگری مثل disability Yelp قرار دارد می تواند بهترین اطلاعات را به معلولین ارائه دهد تا بتوانند بهترین مکان را برای خود انتخاب کنند..

نقشه هایی نیز به صورت دیجیتالی وجود دارند که مکان هایی را که برای معلولین بهبود یافته است نشان می دهد تا بتواند زندگی را برای افراد آسان تر کند. کارایی این نقشه ها در حدی اطلاعاتی است که این نقشه ها دارند . البته بعضی از این نقشه ها خوب نیستند و نه تنها برای معلولین کارایی ندارند و حتی ممکن است مشکلاتی را نیز ایجاد کند. البته نقشه های دیجیتالی نیز درحال توسعه اند . در زمینه کمک های معلولین تکنولوژی های زیادی هم انجام شده است و هم در دست انجام است و بعضی از این پروژه ها نیز خود توسط افرادی مدیریت می شوند که معلول هستند از جمله آن ها می توان به AXS Map اشاره کرد.

سایر مدیران پروژه ها نیز با معلولان برای بهبود کیفیت کار خود ارتباط دارند . بعضی از استارتاپ ها نیز که فعال اند ددر این کمک های انسان دوستانه فعالیت می کنند و مدیریت این پروژه ها را برعهده می گیرند.

شکل دادن نقشه های دیجیتالی با استفاده از روش جمع آوری اطلاعات دو فایده دارد . اول این که داده هایی که توسط افراد مختلف ارائه می شوند در زمان بسیار کمی می توانند باعث به وجود آمدن اطلاعات مفیدی شوند. و با بهره گیری از آن ها می توان به معلولین بهترین خدمات را ارائه داد.

بعضی از این اپلیکیشن ها نیز این ویژگی را دارند تا بتوانند پروفایل ایجاد کنند و اطلاعات مربوط به مکان هایی که به ثبت رسیده اند را برای هر فرد در بردهای مخصوص ببینند. بیش تر افراد امید دارند تا این اپلیکیشن ها بتوانند باعث ایجاد نمونه جدیدی از شهروندی شوند که در اصطلاح به این شهروندی جدید شهروندی هوشمند می گویند.

آیا طراحی های شهری هم می تواند باعث بروز بیماری شود ؟

زمانی که شهر هوشمند طراححی می شود به صورت کلی به مشکلات افرادی که نابینا هستند و یا بینایی کمی دارند توجه زیادی نمی شود . همین نیز باعث می شود تا مانع های زیادی برای افراد ناتوان ایجاد شود. درنتیجه نقشه هایی که برای نشان دادن مکان های مناسب طراحی شده اند نیز  بسیار طولانی خواهند شد و از جمله پروژه هایی نخواهد بود که بتواند در مدت زمان بسیار کوتاهی به اتمام رسد.

برای مقابله با این مشکل نیز راه حل ایجاد شده استفاده از روش mapathon است . در استفاده از این روش تعداد زیادی از افراد دور هم جمع می شوند و مانع هایی که باعث می شود تا معلولین نتوانند به مکان هایی دست پیدا کنند را مورد بررسی قرار می دهند. مردم هم به کمک آن ها می آیند و این مانع را شناسایی کرده و گزارش می دهند. بعد از این که اطلاعات جمع شدند این اطلاعات در در اپلیکیشن هایی به ثبت می رسند و به این صورت است که اطلاعات بین مردم منتقل می شوند.

درست است که ما از این روش برای به دست آوردن اطلاعات خوب استفاده می شود و اما بعضی اوقات این روش باعث می شود تا به یک دسترسی دوگانه برسیم . برای مثال بعضی از افراد زمانی که از آن ها پرسیده می شود آیا این مکان برای معلولان مناسب است یا خیر تنها جواب بله ویا خیر می دهند. یا عده ای دیگر در پاسخ دادن به این سوال تنها دسترسی های معلولان حرکتی را بررسی می کنند و از بررسی سایر معلولان مثل نابینایان غافل می شوند. در مواردی هم اطلاعاتی که جمع آوری می شوند تنها درمورد در دسترس بودن راه ورودی منزل محدود می شوند و سایر مکان های ساختمان در این اطلاعات گنجانده نمی شوند.

نقشه های دیجیتالی بسیار دقیق به کمک معلولان می آیند

در سال 2017 گوکل مپ امکانی را برای کاربران خود فراهم کرده است که بیان می کند تا اطلاعات مربوط به مکان های مناسب معلولین در 6 کشور مهم به این سرویس افزوده می شود . با توسعه این اطلاعات می تواند به عنوان جایگزینی برای اطلاعات نقشه های دیجیتالی شوند و مکان های مناسب برای معلولان با استفاده از این تکنولوژی با هم ترکیب شوند.

این راه درنهایت باعث می شود تا اطلاعات مفید برای معلولان همه جمع آوری شوند و سایر اطلاعات زائد حذف شوند. البته تصور نکنید منظور از مکان مناسب همان مکان هایی است که برای افراد ویلچری مناسب است این تصور غلط است و مکان های مناسب برای همه معلولین خواهد بود.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *