سیستم عامل تان را با عجله آپدیت نکنید

سیستم عامل تان را با عجله آپدیت نکنید

آپدیت سیستم عامل ویندوز با مشکل مواجه شد

در طول سال‌ های گذشته، به روزرسانی سیستم عامل دیگر به یک کار ساده تبدیل شده و کمپانی ‌هایی نظیر اپل و مایکروسافت، به صورت مستمر به روزرسانی های جدیدی را برای سیستم ‌عامل‌ های خود معرفی می ‌کنند. به طور مثال، هر شش ماه یک‌ بار، یک به روز رسانی مهم برای ویندوز۱۰ معرفی می ‌شود که برخی مواقع این به روزرسانی ها مشکلات عجیب ‌و غریبی را به وجود می آورند. اپل هم در این خصوص ید طولایی دارد.

به روزرسانی ‌های بیشتر، مشکلات بیشتر

مدتی قبل، مایکروسافت معرفی به روزرسانی اکتبر ویندوز۱۰ را به تعویق انداخت، به این دلیل که فایل ‌های تعدادی از کاربران پس از نصب این آپدیت، مخفی می ‌شد و دیگر قابل دسترس نبود. ولی این موضوع، فقط یکی از مشکلاتی بود که نصب زود هنگام به روزرسانی سیستم عامل گریبان کاربران را گرفته بود. از دیگر مشکلات مهم این آپدیت، می‌ توانیم به آپدیت ویندوز۱۰ در سال۲۰۱۶ هم اشاره نماییم که میلیون ‌ها وب‌ کم را یک دفعه از کار انداخت و علاوه بر این تعدادی از کامپیوترها در زمان اتصال به گجت کیندل، صفحه آبی مرگ و یا همان بلو اسکرین را نمایش می‌ دادند.

اپل هم در این حوزه سابقه ‌ی طولانی دارد. به‌ طور مثال در نسخه۱۱.۱ سیستم‌ عامل iOS، تعدادی از کاربران قادر نبودند حرف I را تایپ کنند.iOS 9.0 هم موجب شده بود که گجت شماری از کاربران در قسمت Slide to Upgrade هنگ کند.iOS 8.0.1 هم اینترنت تلفن همراه و تاچ آی‌ دی شمار زیادی از کاربران را از کار انداخت.

در تلفن های همراه گوگل پیکسل، به روزرسانی های اندروید موجب شد سرعت روند آنلاک و شارژ تا اندازه زیادی کند شود. همان گونه که اطلاع دارید، مشکلات مربوط به نصب سریع به روزرسانی سیستم عامل فقط به مورد خاصی محدود نمی شود و یک موضوع فراگیر به حساب می آید.

نسخه ‌ی بتا

شرکت ‌ها پیش از معرفی نسخه پایانی نرم ‌افزارها، طبق معمول در ابتدا نسخه ‌ی آزمایشی که به آن ‌ها نسخه بتا گفته می‌ شود را عرضه می‌ کنند. مایکروسافت با استفاده از کاربران عضو Insider Preview، اپل با معرفی بتای مخصوص برای توسعه ‌دهندگان و بتای عمومی و گوگل هم با نگرش مشابه، سعی می ‌کنند که پیش از معرفی نسخه پایانی، مشکلات نسخه تازه سیستم ‌عامل خود را برطرف نمایند.

اما با وجود همه ی این کارها، در اغلب مواقع باگ‌ هایی به نسخه ‌های پایانی راه پیدا می ‌کند و این مسئله تقریباً به یک امر معمول تبدیل شده است. به همین دلیل، باید عنوان کنیم که حتی نخستین نسخه ‌ی عمومی سیستم ‌عامل هم باز هم جزئی از روند آزمایش نسخه ‌های بتا محسوب می شود.

عرضه عمومی

زمانی که در همان ابتدا نخستین نسخه عمومی به روزرسانی سیستم عامل را نصب می ‌کنید، در واقع شما هم به یکی از افراد آزمایش ‌کننده نسخه‌ های بتا تبدیل می ‌شوید. به ‌طور مثال، زمانی به روزرسانی جدیدی از ویندوز۱۰ آماده ‌ی عرضه برای عموم کاربران می ‌شود، مایکروسافت آن را یک‌ مرتبه برای همه ی کامپیوترها معرفی نمی ‌کند، بلکه به مرور این کار را انجام می ‌دهد تا بتواند پیش از این که مشکلات مورد نظر گریبان استفاده کنندگان زیادی را بگیرد، آن را برطرف کند. به همین دلیل ممکن است مراحل عرضه یک آپدیت برای همه ی کاربران ویندوز۱۰، ماه ‌ها به طول بیانجامد.

در رابطه با ویندوز ۱۰، مایکروسافت به‌ صورت تصادفی به روزرسانی سیستم عامل را برای کاربران می فرستد. اما چنانچه وارد قسمتSetting شوید و بر روی گزینه ‌ی Check for Updates کلیک نمایید، با این کار به مایکروسافت اعلام می کنید که آماده ‌ی گرفتن این آپدیت می باشید و در اول صف قرار خواهید گرفت. به واسطه همین موضوع، به روزرسانی اکتبر فقط برای تعداد کمی از کاربران مشکل به وجود آورد و مایکروسافت با توقف عرضه آن، موفق شد جلوی فراگیر شدن آن را بگیرد.

همین مسئله برای به روزرسانی های اندروید در تلفن های همراه پیکسل هم صدق می ‌کند و این موبایل ها در طول فرایندی چند هفته ‌ای این به روزرسانی را دریافت می ‌کنند. ولی چنانچه بر روی گزینه ‌ی Check for Updates کلیک کنید، به ابتدای صف دریافت کنندگان منتقل خواهید شد و به روزرسانی سیستم عامل را خیلی سریع دریافت می ‌کنید.

اپل از چنین نگرشی استفاده نمی ‌کند و به روزرسانی های عمومی iOS و macOS برای همه ی کاربران به صورت هم زمان معرفی می‌ شود.

نسخه ‌ی پایانی بدون مشکل

حتی زمانی که به روزرسانی سیستم عامل پایانی برای همه کاربران عرضه می ‌شود، این نسخه‌ ی با ثبات که از آن به عنوان Stable یاد می شود، باز هم قسمتی از برنامه آزمایشی است. در این زمان، کاربران به آزمایشگاهی برای شرکت‌ تبدیل می ‌شوند که خواستار نسخه ‌ی پایانی بدون مشکل هستند.

در نسخه ‌ی Professional ویندوز۱۰ می ‌توانید دریافت به روزرسانی های مهم مثل به روزرسانی ماه اکتبر را تا چهار ماه به عقب بیندازید. چون بعد از چهار ماه، دیگر همه ی مشکلات نسخه ‌ی ذکر شده مشخص و برطرف شده است. با توجه به این مسئله، باید عنوان کنیم که به روزرسانی های ویندوز۱۰ مربوط به کاربران معمولی و نهاد‌ها تا حدودی با هم تفاوت دارند. ولی تفاوت آن‌ ها در چه چیزی می باشد؟

به روزرسانی های ساده که در ابتدا برای کاربران عادی معرفی می ‌شود، معمولاً دارای باگ ‌های متنوع زیادی است. زمانی که مایکروسافت موفق شد همه ی این باگ ‌ها را برطرف کند، آن را برای کسب ‌و کارها ارائه می کند. همین طور کسب ‌و کارها برای این که ویندوز۱۰ آن‌ ها تنها هر چند سال یک‌ مرتبه به روزرسانی شود، می‌ توانند نسخه ‌ی LTSB را انتخاب نمایند تا دیگر در خصوص این مشکلات نگرانی ‌ای نداشته باشند.

اپل هم به شرکت ‌ها این مجوز را می ‌دهد به روزرسانی iOS و macOS را تا سه ماه به عقب بیندازند تا بتوانند با خیال آسوده این نسخه‌ های جدید را نصب کنند. در این مدت‌ هم اپل به قطع یقین موفق شده تا باگ‌ های مربوط را پیدا و برطرف کند.

چرا چنین مشکلاتی تا این اندازه رایج است؟

در سال های گذشته کاربران ویندوز XP حدود چهار تا پنج سال از سرویس پک ۲ استفاده می ‌کردند. ولی به خاطر آمدن انواع و اقسام اپلیکیشن‌ ها، سایت‌ ها و سرویس‌ های ابری که هر روز امکانات تازه ای را عرضه می‌ کنند، شرکت ‌های سازنده سیستم ‌عامل ‌ها هم به ‌ناچار برای این که قادر باشند تا توجه کاربران را به سمت خود جلب کنند، می بایست همیشه نسخه‌ های تازه ای را برای آن ‌ها معرفی کنند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *