سیستم عامل اندروید؛ برترین سیستم عامل دنیا

سیستم عامل اندروید؛ برترین سیستم عامل دنیا

اندروید، برترین سیستم عامل دنیا شناخته شد

پنجم نوامبر، دهمین سالگرد رونمایی از سیستم‌عامل‌ اندروید بود که در حال حاضر لقب پر طرفدار‌ترین سیستم‌ عامل موبایلی جهان را با خود یدک می ‌کشد. اولین نسخه «اندروید» که بر اساس واژه ‌نامه کمبریج، «یک روبات با ظاهری شبیه به انسان» ترجمه شده، یازده سال قبل (همان سالی که کمپانی اپل، آیـفون را وارد بازار کرد) با شماره‌ 1.1، در قالب یک نمونه موبایل تولید شده توسط یک شرکت تایوانی HTC معرفی شد.

اندروید در نسخه ابتدایی خود، از بعضی از امکانات اولیه مانند پخش ‌کننده‌ فیلم پیش ‌فرض و صفحه ‌کلید مجازی استفاده نکرد. پس از آن گروه توسعه ‌دهنده‌ این سیستم‌ عامل تصمیم به منتشر نمودن نسخه‌1.5 آن با نام «کاپ ‌کیک» گرفتند که استور نرم‌ افزاری «اندروید مارکت» را در دسترس استفاده کنندگان از این سیستم عامل قرار می ‌داد؛ به این ترتیب، طراحان برنامه ‌هایی که از این طریق منتشر می ‌شدند، برای برطرف کردن مشکلات ‌اندروید قدم ‌های بزرگی را بر‌داشتند و برگ برنده سیستم ‌عامل ‌اندروید نسبت به iOS، قابلیت شخصی ‌سازی بود که هنوز هم ادامه دارد.

امکان دارد باورش مقداری دشوار باشد ولی بیش از ده سال است که ‌اندروید، این آدمکِ سبز پر طرفدار از طریق موبایل و تبلت‌ های هوشمند در هر لحظه از زندگی ما حضور دارد و هر سال با قابلیت های بیشتر، پنجره تازه ای از تکنولوژی را به روی علاقه مندان باز کرده است. طبق گزارش venturebeat، تا سال2017 بیش از دو ‌میلیارد نفر بر روی کره زمین از محصولات ‌اندرویدی استفاده می ‌کردند. در حال حاضر به بهانه سالگرد تولد این روبات سبز هوشمند، مروری داریــم بر تاریخچه اندروید و داستان جالبی که تاکنون گذرانده است، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه اندروید؛ از شروع تا یازده ‌سالگی

سیستم‌ عامل ‌اندروید در اول راه توسط یک کمپانی به همین اسم و بر پایه هسته لینوکس طراحی شد، ولی در ادامه در برابر دریافت پنجاه میلیون دلار به کمپانی گوگل واگذار شد. گوگل نیز بعد از خرید ‌اندروید، نخستین نسخه بتای این سیستم ‌عامل تلفن همراه را رونمایی و به بازار عرضه کرد. در گام بعد، گوگل برای نمایش قابلیت های ‌اندروید یک کمپین تبلیغاتی را به راه انداخت که آیفون را مورد هدف قرار می ‌داد.

آن ‌ها در این کمپین، به امکاناتی ‌پرداختند که تاکنون در سیستم عامل iOS استفاده نشده بود. به عنوان مثال در نسخه 2.2 پشتیبانی از ادوبی ‌فلش را اضافه نمودند؛ با این هدف که این قابلیت، موجب مهاجرت استفاده کنندگان ازiOS به‌ اندروید شود ولی نتیجه در واقع چیزی نشد که گوگل پیش ‌بینی کرده بود. باگ‌ ها و مشکلات زیاد ادوبی ‌‌فلش، در واقع موجب ‌شد کارکرد خوب اندروید با تولیدات اپل، فاصله منفیِ بیشتری بگیرد.

پس از آن مهندسان گوگل تلفن همراه «نکسوس وان» را معرفی کردند که نه‌ تنها شروع کننده نسل جدید تلفن های همراه ‌اندرویدی با نام نکسوس بود، بلکه لقب قوی ترین موبایل ‌اندرویدی تا آن دوره را با خود یدک می ‌کشید. موبایل های نکسوس از نسخه‌ واقعی اندروید استفاده می کردند، به این ترتیب جزو اولین موبایل هایی بودند که به آپدیت های سیستم ‌عامل را دریافت می نمودند. با توجه به این که ‌اندروید توسط کمپانی های واسطه به دست استفاده ‌کننده می ‌رسید، ارائه‌ آپدیت جدید مستلزم تست و تایید هر کدام از این کمپانی ها بود که یک‌ امکان رقابتی برای گوگل محسوب می شد.

بر خلاف تلفن های همراه آیفون که در آن دوره فقط از ‌نمایشگر3.5 اینچی بهره می بردند، تولید کنندگان ‌اندرویدی این قابلیت را داشتند تا تولیدات خود را در‌ ابعاد متفاوت به بازار عرضه نمایند. ‌نمایشگر4.3 اینچی «موتورولا دروید ایکس» یکی از موبایل های بزرگ آن دوره به حساب می آمد. تنوع و حق انتخاب بهتر علاقه مندان برای خرید گوشی‌ های ‌اندرویدی موجب شد تا این سیستم ‌عامل در ماه های پایانی سال۲۰۱۰ میلادی به رتبه دوم پر طرفدارترین سیستم ‌های عامل‌ موبایلی دنیا صعود کند. جایگاهی که خیلی زود از دست رفت و با ورود به ماه پایانی سال۲۰۱۰، این‌ بار اندروید بود که رتبه اول را تصاحب کرد و سیستم ‌عامل سیمبین و iOS را پشت سر گذاشت. رتبه ای که تا امروز آن را حفظ کرده است.

ورود ‌اندروید به رتبه اول پر طرفدارترین سیستم ‌عامل‌ِ تلفن همراه موجب شد تا سازندگان تولیدات هیجان ‌انگیز بیشتری را معرفی کنند. سامسونگ بعد از معرفی نسل اول موبایل گلکسی اس، از نسل دوم این مدل هم رونمایی کرد که به روزرسانی های زیادی در آن مشاهده می ‌شد. در کنارش موتورولایی قرار گرفته بود که برای اولین بار در تلفن همراه «آتریکس 4G » از حسگر اثر انگشت برای مشخص کردن هویت کاربران استفاده کرد که در نوع خودش خیلی جالب بود.

در حال حاضر، ‌اندروید به ‌لطف ارائه امکانات جدید و هوشمندی بهتر به محبوبیت‌ بالاتری در دنیا دست پیدا کرده است. آب ‌نبات پاستیلی، کیت‌ کت، لالی ‌پاپ، مارشمالو، ناگت و اوریو تماماً از نسخه ‌های به نام ‌اندروید، بعد از نسخه ابتدایی آلفا و بتا محسوب می شوند. اکنون با گذشت یازده سال از انتشار اولین نسخه‌ این سیستم ‌عامل پر طرفدار،‌ اندروید ۹ با اسم «پای» اخیراً معرفی شده که هوشمندی بالاتری به دستگاه ‌های دیجیتال‌ ما هدیه می‌ کند.

در حال حاضر ‌اندروید در جایگاه نخست دنیای موبایل و با فاصله‌ بسیاری نسبت به دیگر رقبا تکیه زده و بر اساس آمار منتشر شده در مدت شش ماهه دوم سال۲۰۱۸ میلادی، ۸۸ درصد از فروش جهانی تلفن های همراه هوشمند به محصولات ‌اندرویدی اختصاص داشته است و بعد از آن iOS با ۱1.9 درصد در رتبه دوم قرار دارد. ممکن است ده سال قبل که گروه طراح و سازنده‌ ‌اندروید در حال رونمایی از این سیستم ‌عامل بودند، خودشان هم تصور نمی ‌کردند تا این اندازه موفق شوند ولی در حال حاضر ‌اندروید علاوه بر موبایل و تبلت‌ های هوشمند، روی محصولات دیگری مانند تلویزیون ‌های هوشمند، ساعت‌ های هوشمند و اتومبیل ها هم استفاده می ‌شود و در واقع، زندگی دیجیتالی ‌ما در دست این آدمک سبز خوشحال قرار گرفته است.

ماجرای طراحی لوگوی ‌اندروید

«آیرینا بلاک» طراح و گرافیستِ سرشناس روس، در سال2007 میلادی لوگوی جالب اندروید را طراحی کرد. وی در آن سال ‌ها جزو کارمندان گوگل به حساب می آمد و در ایالت سانفرانسیسکوی آمریکا زندگی می ‌کرد.

زمانی که گوگل سفارش طراحی یک لوگوی جالب و مفهومی با حال وهوای یک روبات با ظاهر انسانی که قادر باشد در یک لحظه، با استفاده کنندگان ارتباط برقرار نماید را برای سیستم‌ عامل‌ اندروید داد، آیرینا برای طراحی آن، بر روی ظاهر اسباب ‌بازی ‌ها و کاراکترهای فضایی خیلی تحقیق کرد تا بتواند الهام بگیرد ولی در نتیجه، لوگوی کنونی را با الهام از پیکتوگرام (تصویر نگاشت)هایی که در فضا‌های عمومی نصب و نقاشی می ‌شود، طراحی نمود. گوگل اخیراً این قابلیت را برای طرفداران خود فراهم آورده ‌است تا بتوانند این لوگوی پیش‌ فرض را عوض کنند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *