سامسونگ و خلق +HDR10 در دنیای تکنولوژی های نوین

سامسونگ و خلق +HDR10 در دنیای تکنولوژی های نوین

سامسونگ و خلق +HDR10 در دنیای تکنولوژی های نوین

در دنیای تکنولوژی و فناوری هر روزه شاهد ظهور یک فرآیند جدید هستیم که موجب می شود فناوری گذشته به بخش بایگانی منتقل شود؛ چرا که با ظهور هر فرمت جدیدی در جهان تکنولوژی کمپانی ها به استفاده از آن روی آورده و فرمت های پیشین دیگر از رده خارج می شوند و یا کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

در حالی که اکثر مردم اقدام به استفاده از فرمت های جدید می کنند کمپانی کره ای سامسونگ یک فرمت جدیدتر را خلق کرده که کیفیت آن بسیار بالاتر از HDR می باشد. این فرمت نوین با نام +HDR10 شناخته می شود که به تازگی از سوی کمپانی دیجیتالی سامسونگ معرفی گشته است.

اچ دی آر

اچ دی آر

در خصوص این فناوری جدید یک خبر خوب وجود دارد و یک خبر بد و خبر خوب این است که تلویزیون های خانگی با استفاده از این فرمت جدید می توانند تصاویر را با کیفیت بالاتری نسبت به گذشته نشان دهند. اما خبر بد این حوزه این است که این تکنولوژی جدید می تواند با نام فرمت های مختلفی وارد شده و موجب سردرگمی به هنگام خرید تلویزیون شود. به همین دلیل به آگاهی کامل و دقت بالایی نیاز دارد تا بتوان بهترین نتیجه را از آن گرفت.

فرمت اچ دی آر پلاس به تازگی از سوی کمپانی سامسونگ معرفی شده است و شرکت های بزرگ دیگری همچون پاناسونیک ، آمازون ، فاکس ، فیلیپس و چند کمپانی دیگر تحت حمایت و پشتیبانی قرار گرفته است. این فرمت با شرکت سازنده و کمپانی هایی که از آن حمایت کرده اند به سرعت می تواند جایگاه ویژه ای را در بین محصولات دیجیتالی و الکترونیکی برای خود بیابد.

علت تمایز اچ دی آر10 پلاس

فرمت اچ دی آر10 یک فراداده استاتیک دارد که در جهان تکنولوژی به ایستا نیز شناخته می شود. فرمت جدیدی که از سوی کمپانی سامسونگ تولید شده به همراه دالبی ویژن فراداده ی دینامیک یا پویا را دارا می باشند. برای اینکه بتوانیم تفاوت میان اچ دی آر10 و اچ دی آر10 پلاس را بهتر توضیح دهیم باید در آغاز با فراداده آشنا شویم و این فرایند را بشناسیم.

فراداده به اظلاعات جانبی گفته می شود که در ماورای سیگنال ویدئویی قرار دارد و به همراه اطلاعات تصویری اچ دی آر به مقصد فرستاده می شود و به نمایشگر خانگی یا همان تلویزیون فرمان می دهد که به چه نحوی اطلاعاتی را که دارای محدوده دینامیکی بالایی است را نشان بدهد. زمانی که فرمت اچ دی آر10 در دستگاهی به کار رفته آن دستگاه در شروع نمایش فیلم دستوراتی را دریافت می کند و بر اساس آن اقدام به نمایش می کند.

به عنوان مثال می توانیم اینگونه بگوئیم که دستور ایستا به دستگاه می گوید: زمانی که نمایش به تو می گوید بپر ، تو تا این ارتفاع می پری. در این حد خوب است اما یک دستور شامل کلیه پرش ها می شود.به عنوان مثال اگر یک فیلم تنوع سکانس زیادی را داشته باشد دیگر این فراداده به تنهایی قادر نخواهد بود کیفیت تصویر بالا و بهتری را عرضه کند.

اچ دی آر

اچ دی آر

تا کنون دالبی ویژن به تنهایی دارای فراداده پویا بود اما از حالا به بعد اچ دی آر10 پلاس هم به عنوان فرمتی شناخته می شود که می تواند از این ویژگی استفاده نماید. پویا بودن یک فراداده این قابلیت را فراهم می کند که هر سکانس یا حتی هر فریمی از فیلم بتواند به صورت جداگانه ای از لحاظ کیفیتی تنظیم شود. فراداده ای که در اکثر فیلم ها وجود دارد نیازی به این میزان از تنظیم دقیق را ندارد؛ اما این میزان کنترل کیفیت به یک فیلمساز این اجازه را می دهد که مشخص کند هر قاب از فیلم به چه نحوی در تلویزیون شما نشان داده شود. اگر به صورت تئوری بخواهیم بگوئیم این ویژگی قابلیت آن را دارد که کیفیت تصویر بسیار بالایی نسبت به اچ دی آر10 را داشته باشد.

کمپانی سامسونگ با تولید فناوری اچ دی آر10 پلاس آن هم در زمانی که هنوز نسل قبلی یعنی اچ دی آر هنوز به طور کامل جا نیفتاده بود موجب شده مشکلاتی در راه باشد. سوالات بسیاری در خصوص بهتر بودن اچ دی آر10 پلاس وجود دارد که هنوز برای اظهار نظر قطعی کمی زود است اما این احتمال وجود دارد که این فناوری مخصوص محتواهای ویدئویی خاصی باشد.

اچ دی آر

اچ دی آر

اچ دی آر

در خصوص اچ دی آر10 پلاس باید بگوئیم این فناوری و فرمت جدید از لحاظ کارکردی با دالبی ویژن در یک سطح قرار دارد. زمانی که هزینه لایسنس پرداخت شود دالبی می تواند ویدئوهای ویژه ای را با کیفیت بالا نشان دهد و علاوه برآن به تولید کنندگان تلویزیون هم می گوید که در محصولات خود چه تنظیماتی را به کار بگیرند تا محصول آن ها بتواند بهترین کیفیت تصویری را داشته باشد و تصاویر را بر اساس آن به نمایش درآورد. اچ دی آر از داشتن ویژگی ای اینگونه مبرا است اما اچ دی ار پلاس احتمالا از این ویژگی برخوردار باشد.

احتمال اینکه تلویزیون های شما بتواند از این فرمت جدید پشتیبانی کند بسیار زیاد است اما احتمال این نیز وجود دارد که نتواند از فرمت اچ دی آر10 پلاس پشتیبانی کند؛ اما سامسونگ بیان کرده کلیه محصولاتی که در سال2017 میلادی تولید شده اند قابلیت پشتیبانی از فرمت جدید را دارا می باشند و عنوان کرده سعی خود را به کار گرفته ایم تا برای محصولات2016 خود نیز گزینه هایی را ارائه کنیم که بتوانند از فرمت اچ دی آر10 پلاس پشتیبانی نمایند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *