رونمایی سونی از دوربین فیلم برداری پرقدرت FS5 II

رونمایی سونی از دوربین فیلم برداری پرقدرت FS5 II

سونی و معرفی جدیدترین دوربین فیلمبرداری قدرتمند آن

کمپانی سونی طی روزهای اخیر در همایشی که به نام NAB 2018 برگزار شده بود از جدیدترین دوربین فیلم برداری خود به نام FS5 II رونمایی به عمل آورد که قابلیت پشتیبانی از فیلم برداری خام را دارا می باشد. البته ناگفته نماند این دوربین فیلم برداری دارای وضوح HDR4K می باشد و نرخ فریم آن120 فریم بر ثانیه است.

همایش NAB Show هر سال در ماه آوریل به وسیله انجمن ملی توزیع کنندگان و در شهر لاس وگاس امریکا برپا می شود. این همایش در سال جاری میلادی نیز به مدت5 روز فعالیت هر ساله خود را آغاز نمود و از تاریخ7 تا12 آوریل پذیرای کمپانی های بسیاری می باشد که در زمینه دوربین و رسانه های تصویری فعالیت دارند. در این همایش کمپانی های بسیاری حضور داشتند که اقدام به معرفی محصولات جدید خود نمودند که در این میان سونی نیز از جدیدترین مدل دوربین های حرفه ای خود که دارای سنسور Super 35mm می باشد و به نام FS5 II معرفی می شود پرده برداری کرده است.

این مدل از دوربین های حرفه ای سونی دارای شباهت ظاهری و عملکردی بسیار زیادی با مدل های قبل از خود می باشد اما به روزرسانی هایی که در خصوص این مدل از دوربین های سونی انجام شده است بیشتر دربرگیرنده ی قابلیت هایی می شود که در مدل پیش از آن کاربران تنها می توانستند در ازای پرداخت هزینه ای آن ها را در اختیار داشته باشند، اما در حال حاضر این قابلیت ها به صورت رایگان در مدل های جدید این دوربین قرار داده شده است که کاربری بهتری را نسبت به نسل پیشین در اختیار افراد قرار می دهد و می تواند بهترین عملکرد را نیز از خود نشان دهد.

سنسور Exmor CMOS که در قلب این دوربین به کار رفته است شباهت بسیاری به نسل قبلی آن دارد. بدنه ای که برای این دوربین در نظر گرفته شده است به همراه پایه ی لنز E-mount   هم با نسل پیشین آن یکسان است اما تفاوت هایی هم ب ان دارد و آن این است که نوشته هایی که بر روی بدنه این دوربین قرار دارد به روز شده اند و رنگ پیچ تنظیم مقدار ND نیز دچار تغییرات شده است. سونی تغییرات زیادی را در خصوص این دورببین به کار برده که اغلب آن ها در زمینه های علم رنگ و حالت های فیلم برداری خام و همچنین عملکرد ضبط با نرخ فریم بالا می باشد.

یکی از قابلیت های برجسته ای که سونی در این دوربین قرار داده علم رنگ جدیدی می باشد که موجب شده کارایی و کیفیت کاری این دوربین ارتقا یابد. سونی ادعا کرده که کلیه تجاربی که از گسترش و بهبود دوربین6K Venice کسب کرده است در خصوص دوربین بسیار کامپکت و به صرفه FS5 II به کار گرفته است. در خصوص این دوربین جدید اینگونه بیان می شود که تغییرات ایجاد شده در برگیرنده رنگ های سرشار در Mid-range که تن های میانی را شامل می شوند و تن های جذاب صورت و در نهایت تولید تن های ملایم تر و نرم تر می گردد. علاوه براین در این دوربین فیلم برداری جدید9 پروفایل رنگ نیز افزوده شده است که بعضی از این رنگ ها به صورت اختصاصی در مورد پروفایل های S-Log2 و همچنین S-Log3 طراحی گردیده اند.

دوربین جدیدی که سونی طراحی و تولید نموده علاوه براین موارد از عملکرد HDR نیز بهره مند می باشد. قابلیت یاد شده به عنوان یکی از ویژگی هایی به شمار می رود که کاربر می توانست به وسیله به روزرسانی پولی که در خصوص مدل پیشین این دوربین ها وجود داشت از آن استفاده نماید اما در حال حاضر به صورت پیش فرض در دوربین FS5 II قرار داده شده است. علیرغم عملکرد Instant HDR دیگر هیچ دلیلی برای درجه بندی رنگ ویدئوها نمی باشد. در اصل این مساله  به این معنا می باشد که در زمان فیلم برداری با حالت HLG/BT.2020 ویدئوی HDR این قابلیت را دارد که از دوربین به صورت مستقیم در رسانه مورد نظر پخش گردد.

در نهایت دوربین FS5 II‌ دارای دو درگاه کارت حافظه می باشد که قابلیت ضبط ویدئوهایی با وضوح فور کی و با نرخ30 فریم بر ثانیه را فراهم می کند. علاوه براین ویدئوهایی که ضبط می شوند به صورت فول اچ دی بوده و در نرخ120 فریم بر ثانیه به صورت داخلی می باشند و می توان گفت تصاویر ویدئویی این دسته از دوربین های فیلمبرداری سونی بسیار خوب و باکیفیت می باشد و می تواند موجب جلب نظر مساعد کاربران شود.

برای این که بتوانید به وضوح بالاتری دست پیدا کنید و ویدئوی خام خوبی در اختیار داشته باشید باید یک رکوردر اکسترنال را به کار بگیرید؛ البته باید توجه داشته باشید زمانی که از یک رکوردر اکسترنال استفاده می کنید دوربین FS5 II‌ دارای وضوح فور کی می باشد که با نرخ60 فریم بر ثانیه است و حتی ویدئوی خام هم وضوح فور کی داشته و با نرخ120 فریم بر ثانیه ضبط خواهد شد اما این ویژگی تنها به شکل ثبت فریم های پشت سرهم و به مدت4 ثانیه خواهد بود. دوربین FS5 II‌ در وضوح 2K این قابلیت را دارد در نرخ240 فریم بر ثانیه ویدئوهای خام مداومی را ضبط نماید و این قابلیت برای کاربران بسیار سودمند خواهد بود. دوربین جدید سونی تا دو ماه دیگر وارد بازارهای جهانی خواهد شد و سونی برچسب قیمتی4.750 دلار را که تنها برای بدنه آن است در نظر گرفته است. چنانچه کاربران تمایل داشته باشند این دوربین را به صورت کامل و به همراه کلیه لوازم جانبی خریداری نمایند مسلما باید هزینه بیشتری را نیز بپردازند که البته سونی هنوز در خصوص این هزینه ها اطلاعاتی را منتشر نکرده است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *