ربات های توپی

ربات های توپی

درواقع هر وسیله الکترومکانیکی که کار خاصی را انجام  می دهد را ربات می گویند این ربات ها می توانند شکل های مختلفی داشته باشند که از انواع اشکال ان ها می توانند به ربات های توپی اشاره کرد.

امروزه ربات ها در زندگی افراد نقش مهمی دارند از جمله ربات هایی که دراین جا بررسی می کنیم ربات های توپی هستند.در تولید ربات ها امروزه خلاقیت های زیادی به خرج داده می شود و می توانند دارای ساختار ساده و یا پیچیده داشته باشد.

ربات های توپی

ربات توپی ال جی

کمپانی ال جی از تعدادی لوازم جانبی رونمایی کرد.در میان این لوازم جانبی ربات توپی وجود داشت که قابلیت کنترل شدن توسط تلفن همراه را دارد.کارشناسان ال جی معتقدند این دستگاه یک توپ نیست بلکه یک ربات هوشمند است. این ربات هوشمند می تواند WiFi  وصل شود . هم چنین این وسیله دارای یک میکروفون ،دوربین و درگاه لیزر است.

طبق گفته محققان این شرکت با بهره گیری از این ربات و حسگر تعبیه شده در ان می توان حیوانات خانگی را سرگرم کرد و حتی با ان ها نیز بازی کرد. البته خود این ربات ها هم ویژگی هایی دارند که برای هر انسان هم سرگرم کننده خواهد بود. این ربات های توپی دارای دوربینی هستند که می تواند به تلفن هوشمند شما متصل شود و به این صورت تصاویر که توسط دوربین دیده می شود را شما نیز می توانید به صورت زنده ببینید.از زمان عرضه این محصول هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما به نظر می رسد که قیمت لوازم جانبی ان عاقلانه باشد.

ربات توپی Sphero

شرکت Spheroاز یکی از ربات های توپی خود نام Sphero Bolt به تازگی رونمای کرده است. Sphero Bolt یکی از ربات های این شرکت است که محصولات ان در حوزه یادگیری و آموزش است.

از بزرگترین تفاوت های Sphero Bolt با نمونه های قبلی ان نمایشگر هشت در هشت ان بوده اتس که قابلیت برنامه ریزی هم داشته است .این ربات در زمان اجرا هر دستور این قابلیت را دارد تا چهره با لبخند و یا چشمک زدن را هم نشان دهد .هم چنین این ربات ها می توانند برای نشان دادن مسیری که ربات در حرکت است از پیکان هایی برای نشان دادن جهت استفاده کند.

ربات های توپی دارای چهار سنسور مادون قرمز است که این سنسورها این قابلیت را به ربات می دهد تا بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.این ربات اولین رباتی است که می تواند با سایر ربات ها ارتباط برقرار کند.شرکت سازنده این ربات اعلام کرده است که ربات ها درصورتی که در فاصله 5 متری هم قرار داشته باشند می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ربات جدید Sphero Bolt دارای یک چی‍پ compass داخلی است که با استفاده از ان می تواند بهتر به هدف مورد نظر خود برسد. باتری این ربات ها ارتقا یافته است و می تواند به مدت دو ساعت شارژ لازم برای ربات را فراهم کند. اگر ربات کار ساده تری را انجام دهد این زمان بیش تر از دو ساعت هم خواهد شد. ربات های توپی قابلیت کنترل از طریق اپلیکیشن های موبایل را هم دارند و از ان ها می توان برای اموزش رباتیک و برنامه نویسی استفاده کرد.

هم اکنون دو اپلیکیشن Sphero Play برای به حرکت دراوردن توپ با استفاده از صفحه نمایش دستگاه و اپلیکشن Sphero Edu  برای نوشتن کد و رساندن برنامه به ربات برای کارایی قسمت های مختلف مانند شتاب سنج ،ژیروسکوپ ،حسگرهای نوری و .. در اختیار کاربران قرار گرفته است. قیمت این ربات ها برابر 149.99 دلار است و اگر مایل به خرید ان ها هستید می توانید ان ها را از سایت اسپرو خریداری کنید.

ربات توپی ساخته شده در ایران با ویژگی های حرکتی مشابه انسان

محققان و پژوهشگران ایرانی موفق شده اند تا رباتی را بسازند که ویژگی های حرکتی و رفتاری ان مانند انسان است. یکی از سازندگان این ربات در این باره می گوید:( این ربات می‌تواند تعادل خود را مانند انسان به صورت هوشمندانه حفظ کند یا بارهای سنگین را با حفظ پایداری دینامیکی بلند کرده و با ایجاد تعادل میان نیروهای خود و محیط در جهات مختلف از شیب بالا برود. البته ویژگی‌های انسانی این ربات به معنی تشابه ظاهر آن به ظاهر یک انسان نیست اما بعید نیست در آینده‌ای نزدیک این ربات به دلیل ویژگی‌های خاص خود تبدیل به یک ربات خانگی و همراهی همیشگی برای انسان شود.)

یکی از ویژگی های مهم این ربات توپی می توان به شعاع گردشی صفر ان اشاره کرد. این ویژگی خود به ربات این قابلیت را می دهد تا بتواند بدون حرکت از جای خود 360 درجه بچرخد. این ربات در حالت عادی روی زمین نمی تواند بایستند و مانند زمانی که انسان بیهوش است روی زمین می افتد. این ربات ها می توانند با استفاده از الگوریتمی که دارند برای ایستادن تصمیم بگیرند. پس توجه کنید ایستادن ان به ساختار مکانیکی اش ربطی ندارد. این خود یکی دیگر از ویژگی های این ربات است که به ان پایداری مکانیکی می گویند.

این ربات توپی هم چنین می تواند کارهایی را دیگر ربات ها نمی توانند ان ها را انجام دهند ،انجام دهد برای مثال بالارفتن از سطح شیب دار. این ربات ها قادرند تا نیروی خود را در جهت های مختلف معطوف کنند به همین خاطر هم می توانند از سطوح شیب دار بالا بروند و حتی می توانند روی سطوح شیب دار بایستند.

ربات توپی ساخته شده قادر است تا در برابر ضربه های وارده به او مقاومت کند و یا حتی می تواند برای برهم نخوردن تعادلش خود را عقب بکشد. این کارها این ربات را هرچه بیش تر به انسان نزدیک می کند و هم چنین برای حضور در کنار انسان هم می تواند کاربردهایی را داشته باشند.

این ربات های توپی حتی قادرند تا مانند انسان خم شده و بارهای سنگین را از روی زمین بلند کنند. ربات در هنگام بلند کردن بارها خود را به عقب می اورد و این تنها برای حفظ و نگه داشتن تعادل است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *