راه هایی برای بالا بردن امنیت ویندوز

راه هایی برای بالا بردن امنیت ویندوز

چگونه امنیت ویندوز را افزایش دهیم؟

امنیت ویندوز و در مجموع امنیت کامپیوتر بحث پیچیده و عجیب و غریبی نیست. رعایت بعضی از موارد ساده، اثر بسیاری در بالا بردن امنیت سیستم دارد و این راهکارها به اندازه ای ساده می باشند که زمان زیادی را از فرد استفاده کننده نمی ‌گیرند و هیچ گونه عذر و بهانه ‌ای برای انجام ندادن آن‌ ها نباید وجود داشته باشد. در این مطلب قصد نداریم تا به توصیه‌ های کلی مثل استفاده از رمز عبورهای قدرتمند، بکاپ گرفتن از فایل‌ های مهم و ارتقاء سیستم ‌عامل بپردازیم. بلکه پنج راه حل آسان را برای بالا بردن امنیت ویندوز مطرح خواهیم کرد که با انجام آن‌ ها، فکرتان نسبت به این مسئله آسوده تر می ‌شود.

فعال کردن Windows Defender

در سال های گذشته‌، کاربران ویندوز پیش از وصل شدن سیستم خود به اینترنت، از آنتی ‌ویروس های قدرتمندی استفاده می ‌کردند تا از ویروس ها و موارد مانند این در امان باشند. ولی اکنون زندگی کاربران ویندوز خیلی راحت تر شده و ویندوز۱۰ به طور پیش‌ فرض از سیستم امنیتی خیلی خوبی به عنوان Windows Defender استفاده می کند.

گرچه برای این که خیال تان راحت تر شود می ‌توانید برنامه‌ های جداگانه ‌ای را هم بر روی سیستم خود نصب کنید، اما بهتر است همان اول از فعال بودن Windows Defender و درست بودن تنظیمات آن مطمئن شوید. هر چند خوشبختانه چنانچه در ویندوز هیچ آنتی ‌ویروسی نصب نشده باشد و Windows Defender هم فعال نباشد، هشداری نمایش داده خواهد شد که به کاربر این مسئله  را یادآوری کند.

برای فعال نمودن این مورد، به قسمتSetting ( و آیکون چرخ‌ دنده در منوی استارت) بروید و پس از آن به Update & Security و به دنبال آن Windows Security و در آخر Open Windows Security سر بزنید. مایکروسافت عنوان کرده که این قسمت از ویندوز در آینده نزدیک آپدیت مهمی را دریافت خواهد کرد که امکانات آن را بالا می برد و امنیت ویندوز را ارتقاء می ‌بخشد.

بررسی مرورگر

مرورگر به عنوان پنجره‌ ی یک سیستم به دنیای وب به حساب می آید و کاربران وقت زیادی را در آن می گذرانند. به همین دلیل امنیت مرورگر هم از اهمیت بالایی برخوردار است و نخستین اقدامی که می بایست انجام شود، آپدیت نگه ‌داشتن مرورگر می باشد که هر چند این مورد به هیچ عنوان کار دشواری نیست و اغلب مرورگرهای مدرن به طور اتوماتیک این کار را انجام می ‌دهند.

علاوه بر این باید به صورت منظم برنامه های نصب‌ شده را بررسی نمایید. این برنامه ها معمولاً به اطلاعات بسیاری در درون مرورگر دسترسی دارند و به همین دلیل بهتر است که تنها برنامه های ضروری مورد اعتماد را در سیستم خود نگه دارید و برنامه هایی که آن ها را نمی شناسید و زیاد هم معروف نیستند را حذف کنید.

برای مدیریت برنامه ها، در مرورگر کروم از منوی آن به قسمت More tools و پس از آن Extensions مراجعه نمایید. در مرورگر فایرفاکس، در بخش منو به قسمت Add-ons بروید و در مایکروسافت اج هم از مسیر منو می ‌توانید به بخشExtensions بروید. در این قسمت‌ ها، فقط با چند کلیک قادر هستید که انواع و اقسام برنامه ها را غیرفعال یا حذف نمایید.

احتیاط در رابطه با دانلود فایل ‌ها

اکنون که حرف از مرورگرها به میان آمد، باید عنوان کنیم که برای بالا بردن امنیت ویندوز همیشه در ارتباط با دانلود فایل ‌ها و نصب برنامه‌ ها در کامپیوتر خود دقت داشته باشید. تا جایی که امکان دارد، از برنامه ‌های شناخته شده استفاده نمایید و آن‌ ها را در واقع از سایت های رسمی آن‌ ها دانلود کنید. چنانچه ‌ناچار بودید و باید یک برنامه ‌ی ناشناخته ‌ای را نصب نمایید، قبل از این کار نام برنامه ‌را در اینترنت جستجو نمایید تا از سابقه آن اطلاع پیدا کنید.

علاوه بر این پس از دانلود، برای نصب، سریع بر روی دکمه ‌های مورد نظر کلیک نکنید چون خیلی از این برنامه ‌ها علاوه بر خود، برنامه ‌های دیگری را هم نصب می‌ کنند که احتمالاً، علاقه ای ندارید که آن ها را نصب کنید. همین طور به صورت مستمر نگاهی به برنامه‌ های نصب‌ شده بر روی سیستم خود بیندازید تا برنامه ‌هایی که دیگر از آن ها استفاده نمی کنید را حذف کنید.

همچنین در صورتی که علاقه مند به استفاده از تورنت می باشید، بهتر است که از سایت‌ های معتبر برای یافتن فایل ‌های مورد نظر استفاده نمایید و پیش از دانلود، نگاهی مختصر به نظرات ثبت شده بیندازید. چون بعضی از این فایل ‌ها دارای بدافزار می باشند یا در واقع فایل مورد نظر شما در آن وجود ندارد که در قسمت نظرات، اصولاً کاربران دیگر به چنین مشکلاتی اشاره می ‌کنند.

بررسی مجوز برنامه ‌ها

مثل تلفن های همراه هوشمند، ویندوز به مدیریت مجوز برنامه ‌ها می پردازد و می ‌توانید مشاهده کنید که هر برنامه نصب‌ شده در ویندوز، به چه مجوزهایی دسترسی دارد. برای بالا بردن امنیت ویندوز و ارتقاء حریم خصوصی، بهتر است برخی مواقع مجوز برنامه‌ های نصب‌ شده را مورد بررسی قرار دهید تا همه‌ چیز طبق نظر شما باشد.

در قسمتSetting ویندوز، به بخشPrivacy بروید. در تب General، می ‌توانید جوازهای برنامه ‌ها و سایت ‌ها را ببینید و برای بررسی مجوزهای مورد نظر، می‌ توانید گزینه ‌های مربوط در سمت چپ را مشاهده کنید. به طور مثال، بدون دلیل درست، هیچ برنامه ‌ای نباید به میکروفون و یا وب ‌کم دسترسی داشته باشد و به عنوان مثال دسترسی برنامه‌ های مربوط به تماس ‌های ویدیویی به این بخش، یک مجوز منطقی به حساب می آید. برای هر یک از این مجوزها، می‌ توانید دسترسی همه برنامه ‌ها را به موضوع مربوطه مسدود کنید یا این که تنها مجوز برنامه‌ های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

رمز عبور برای نام کاربری ویندوز

شمار زیادی از کاربران از قبل پسوورد حساب کاربری خود را در خیلی از سایت ‌ها و برنامه‌ ها وارد نموده اند تا برای هر مرتبه استفاده، احتیاجی به ورود مجدد این موارد نداشته باشند. به همین دلیل در صورتی که فردی به سیستم شما دسترسی داشته باشد، به آسانی می ‌تواند به این جزئیات هم دسترسی پیدا کند. به این ترتیب برای بالا بردن امنیت ویندوز بهتر است که برای حساب کاربری ویندوز خود یک پسوورد خیلی قوی را انتخاب کنید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *