تکنولوژی های جدید در لنز های تماسی

تکنولوژی های جدید در لنز های تماسی

ابتدا بهتر است معنای خود لنزهای تماسی تا بعدا در مورد لنز های تماسی هوشمند بحث کنیم. لنزها ديسک هاي منحنی از جنس پلاستیک و نازک و شفاف اند. لنزها روی قرنیه چشم قرار می گیرند .از لنزهای تماسی برای از بین بردن عیب های چشم که می تواند با عینک برطرف شود استفاده می شود.

فواید استفاده از لنز

لنز های تماسی فواید زیادی دارد . بهره گیری از لنزها خیلی راحت و اسان است و اصلا مانند عینک نیست که با بخار و یا غبار الوده شود. لنزهای تماسی مانند عینک نیستند که  استفاده از ان ها مشخص شود بلکه استفاده از لنزها خیلی طبیعی به نظر می رسد. برای بعضی از افراد لنز می تواند خیلی بهتر از عینک باشد.

لنز تماسی

در ورشکاران استفاده از عینک مشکل است و در صورت اسیب دیدن ان به مشکلاتی بر خواهند خورد اما لنز کار ورزشکاران را نیز راحت تر می کند.با استفاده از لنز شما می توانید همه جا را با وضوح کامل ببینند، اما زمانی که از عینک استفاده می کنید برای دیدن اطراف باید سر خود را بچرخانید.

در افراد نزديک بين که نمره عینک ان ها بالا است به خاطر خاصیت شیشه های عینک اشیا را کوچک می کند و این خود باعث می شود تا چشم های فرد هم ریزتر مشخص شود.

در افراد دوربین که نمره عینک ان ها بالا است به خاطر خاصیت شیشه های عینک چشم ها بزرگ تر دیده می شود پس فرد هم اجسام را بزرگتر از اندازه واقعی می بیند.عینک ها ممکن است برای فرد احساسی سنگین بودن به همراه دارد اما لنزها این مشکلات را ندارند.

لنزی که قدرت بینایی را تا سه برابر افزایش می دهد.

اخیرا یک اپتومتریست اهل کانادا لنز تماسی جدیدی را رونمایی کرده است که این ویژگی را دارد تا میزان بینایی را به اندازه سه برابر زیاد کند . این اندازه حتی از مقدار استاندارد جهانی هم بیش تر است و اگر وارد بازار شود دیگر احتیاجی به عینک ها نخواهد بود.

لنز جدید را فردی به نام گارث وب اختراع کرده است و ممانند لنزهای دیگر نیست که ان را روی چشم قرار دهیم و یا ان را از چشم خارج کنیم . این لنز با عمل جراحی وارد چشم می شود و حدود ه دقیقه این عمل به طول می انجامد .گارث وب اعلام داشته است این عمل مانند عمل اب مروارید است . این لنز به مرور زمان از بین نمی رود به خاطر همین زمانی که روی چشم قرار دارد مییزان بینایی کم نمی شود و هیچ اسیبی نیز به چشم ها وارد نمی شود .این لنز مصنوعی دارای قابلیت سیستم ثبت اپتیک مینیاتوری است که ویژگی هایی مثل دوربین دیجیتال دارد . این لنز از بدن انسان نیرو می گیرد و با استفاده از ان می توان روی اشیا دورو نزدیک زوم کرد.

از این  لنز نمونه دیگری تا به حال به وجود نیامده است و مراحل ساخت همین لنز نیز به مدت هشت سال به طول انجامیده است. پیشرفت و گسترش این تکنولوژی هزینه هایی را در بردارد و این هزینه ها به مقدار سه میلیون دلار براورد شده است. در همه جهان تا حالا فناوری برای بالا رفتن میزان قدرت بینایی گسترش نیافته است . برای مثال اگر قادر باشید جسمی را از فاصله سه متری ببینید بعد از استفاده از این تکنولوژی خواهید توانست از فاصله نه متری اشیا را ببینیم .

کسی که این تکنولوژی را تولید کرده است ادعا می کند این لنز مقاوم است و با استفاده از ان بسیار طبیعی خواهد بود هم چنین عوارضی را مانند سردرد را به همراه نخواهد داشت. این لنز در مرحله ازمایشات است و در سال 2017 از ان رونمایی خواهد شد.

با ورود این لنزها به بازار مشکلات بینایی حل خواهدشد و افرادی که بینایی کمی دارند دیگر نیازی نخواهد بود از عینک ها استفاده کنند . این لنز روی حیوانات و افراد نابینا ازمایش می شود تا بتوان کارایی ان را معین کرد.

لنز تماسی هوشمند برای اندازه گیری گلوکز

از فراگیرترین علت های قند خون دیابت است . زیاد شدن قند خون از جمله مشکلاتی است که در ان مقدار زیاد گلوکز در خون وجود دارد. اگر این حالت از دو ساعت بیش تر ادامه داشته باشد فرد به دیابت مبتلا خواهد بود. قند خون را می توان از راه اشک موجود در چشم اندازه گیری کرد به همین خاطر دانش مندان به این فکر افتادند تا لنزهای بسازند تا از راه ان بتوان میزان قند خون را محاسبه کرد. در این لنزهای تماسی الکترودهایی به کار رفته است که مات هستند به همین خاطر هم در هنگام استفاده کردن دیده نمی شوند. این لنزها از جنس پلاستیک اند و حتی کسانی که با لنزهای معمولی راحت نیستند هم در استفاده از این لنزها مشکلی نخواهند داشت.

سنسورهای که در این لنزها به کاررفته است از جنس صفحات گرافنی است و از ویژگی های ان می توان به کشش بالا ، شفافیت و سم های نانو فلزی ان اشاره کرد. برای اولین بار این لنزها در سال 2014 ساخته شده اند و هنوز بعد از چند سال هم دانش مندان در حال کار روی این لنزها هستند. در مراحل اولیه این لنزهای تماسی قرار بوده است تا از تراشه های بی سیم استفاده کند و به این طریق بتواند قند خون را با اسان ترین راه ها اندازه گیری کنند زیرا افرادی که مبتلا به دیابت اند باید مقدار گلوکز را اندازه بگیرند . همه زوش هایی که برای اندازه گیری قند خون وجود دارند با استفاده از سوزن کار می کنند و بعضی از بیماران به استفاده از سوزن ها تمایلی ندارند.

تعداد بیماران دیابتی در همه جهان تا سال 2035 به مقدار 592 هزار نفر می رسد و بیش تر شرکت هایی که در این حوزه کار می کنند به دنبال این هستند تا روشی را بیایند تا بتوان قند خون را بدون استفاده از سوزن اندازه گرفت .شایعاتی در سال گذشته در این باره که اپل می خواهد سیستمی را گسرتش دهد که بتواند میزان قند خون را بدون استفاده از سوزن اندازه گیری کند.

میزان گلوکز به راحتی قابل اندازه گیری نیست و هم چنین با وجود چالش های دیگر یکی از چالش ها این است که بدن میزان زیادی از ان را ندارد و بدون ویزگی های دیگر است. محققان بر این باورند که این پروژه لنزهای تماسی اشتباه بوده است و اشک چشم نمی تواند یک معیار خوب برای اندازه گیری گلوکز باشد.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ میلادی، تعداد بیماران دیابتی در سراسر جهان به ۵۹۲ میلیون نفر برسد؛ بسیاری از شرکت‌هایی که در حوزه‌ی علوم زندگی فعالیت می‌کنند، مشتاق ساخت سیستمی برای پایش قند خون بیماران دیابتی هستند که نیازی به سوزن نداشته باشد. سال گذشته، شایعه‌هایی منتشر شده بود که اپل قصد دارد سیستم پایش گلوکز خون را بدون نیاز به سوزن توسعه دهد.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *