تکنولوژی های جدید در دوربین های مداربسته

تکنولوژی های جدید در دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته وظیفه نظارت بر مکان های داخلی و خارجی را دارد .دوربین های مداربسته با توجه به شرایط مختلف انواع مختلفی دارند.این دوربین ها می توانند دوربین های دیجیتالی و یا دوربین های ویدئویی باشند. کسی که این دوربین ها را برای اولین بار اختراع کرده اسن فردی به نام والتر بروش بوده است . این دوربین ها را به این خاطر مدار بسته می نامند که این سیستم ها تصویر دوربین ها را از راه مداری بسته به صفحه نمایش می فرستد.

به جز دستگاه اصلی ضبط یا نمایش، تصاویر نمی تواند توسط فرد و یا دستگاه دیگری دیده و یا ضبط شود. به این ترتیب یک مدار بسته بین دوربین و نمایشگر تشکیل می شود. این سیستم با سیستم منتقل کردن تصاویر تفاوت دارد تفاوت ان ها نیز در بسته بودن مدار است اما تصویرهای تلویزیون را همه گیرنده ها می توانند دریافت کنند.

دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته به همه دوربین هایی می گویند که در مکانی ثابت اند و تصویرهای یک یا چند جا را می توانند ارسال کنند. بیش تر دوربین ها برای امنیت و یا حفاظت به کار می روند . بیش تر از این واژه در همین حوزه استفاده می شود.

تاریخچه دوربین های مداربسته

نخستین دوربین مداربسته توسط ارتش المان و در سال 1942 ارائه شده است .هدف از ساخت این دوربین نظارت کردن بر کار شلیک موشک است . این دوربین در محلی که موشک می خواسته است پرتاب شود نصب گردیده است. امریکا هفت سال بعد دوربین های مداربسته را وارد بازار کرد . این دوربین ها مورد توجه مردم قرار گرفت . نکته جالب در مورد این دوربین ها این است که ان ها مجوز دولتی نداشته اند . اولین دوربین ها در امریکا در سال 1973 در مکان های عمومی نصب شدند.

نخستین دوربین مداربسته برای کم شدن جرم های محدوده در نیویورک نصب شده است البته ناگفته نماند این دوربین هیچ تاثیری در کم شدن جرائم نداشته است. دوربین های مداربسته در سال 1380 نیز در همه امریکا گسترش پیدا کرده اند. در ابتدا به نظر می امد این دوربین ها از استفاده از پلیس برای کم شدن جرائم ارزان تر خواهد بود.  به مرور زمان افرا زیادی که اموال و دارایی خود را درمعرض سرقت دیدند از این دوربین ها استفاده کردند. تا قبل از سال 1990 استفاده از دوربین ها از نظر قابلیت ها و حجم ان ها کم بود و در قسمت دوم سال 1990 دوربین های زیادی در تمام شهر به خصوص مراکز عمومی نصب شده است. دوربین های تحت شبکه برای اولین بار در سال 1996 با بهره گیری از نرم افزار لینوکس ساخته شده است. این دوربین ها بر پایه استانداردهای RTSP  و HTTP  بوده است. برای این که تصویر ها به شکل اطلاعات ارسال شود نیز از استاندارد IP  استفاده می شود.

کاربردهای دوربین های مداربسته

1-مهم ترین و ملموس ترین کاربرد دوربین های مداربسته در حفاظت است البته کاربردهای ان تنها محدود به همین نمی شود . از این دوربین ها می توان در مکان های عمومی و امنیتی مهم استفاده کرد.

2-برخی از فرایندهای صنعتی تحت شرایط سخت و خطرناک استفاده می شود.از جمله ی این فرایندها صنایع شیمیایی و راکتورهای هسته ای هستند.نظارت برروند این پروسه ها به صورت مستقیم  امکان پذیر نیست و خطر مالی و جانی دارد دوربین های مداربسته این جا به ما کمک کننده است.در صنعت نیز می توان با استفاده از این دوربین ها بر مراحل تولید نظارت کرد. خاصیت دیگر این دوربین ها این است که به حرارت حساس اند و دوربین های مداربسته در صنعت می تواند بر خط تولید نظارت کند.دوربین های مداربسته دیگری وجود دارد که به حرارت حساس است و در مراحل فرایند می تواند درجه حرارت را اندازه گیری کند.

3- با نصب این دوربین ها در خیابان ها و سایر معابر عمومی می توان بر ترافیک نظارت داشت. این دوربین ها  می تواند رفت و امد خودروها را بررسی کرده و حتی از تصادفات نیز اگاه شوند. این دوربین ها کمک می کند تا به نظارت بر قوانین راهنمایی و رانندگی بپردازید.

4-با استفاده از دوربین های مداربسته می توان بر کارمندان یک شرکت نیز نظارت داشت .دوربین ها این امکان را به کارفرما می دهد تا هم از ایمن بودن کارمندان مطمئن شود و هم از عملکرد و کارایی کارمندان مطمئن شود. البته کارمندان همه شرکت ها باید بدانند این دروبین ها در شرکت نصب شده است تا حقوق ان ها رعایت شود.

5-بیمارستان ها از جمله مکان ها حساسی اند که روزانه افراد زیادی به ان جا مراجعه می کنند اکثر مراجعه کننده ها وضع جسمی خوبی ندارند و تنها ممکن است یه کار اشتباه کوچک تبعات زیادی را در پی داشته باشد به خاطر همین نصب دوربین های مداربسته بسیار ضروری است .

تکنولوژی های جدید در دوربین های مداربسته

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است،به زودی دوربین های مداربسته به فناوری تشخیص چهره  مجهز شوند.با استفاده از این فناوری  دوربین های مداربسته قادر خواهند بود چهره افراد را با دقت 99درصدی شناسایی کنند.در این پروژه دوربین ها به فناوری تشخیص چهره مجهز هستند که می توانند افراد و مسیر حرکت ان ها را در داخل و خارج خانه به طورخودکارشناسایی کند.

شرکت انی ویژن درباره این تکنولوژی می گوید:( این سیستم که در نوع خودش بهترین است، می‌تواند ارتباط میان شماره تماس‌ها و همکاران آنها را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پیدا کند).

این شرکت امید دارد تا دورین ها به قابلیت  تشخیص چهره  مجهز شوند و به این ترتیب بتوانند مجرمان را بشناسند و یا افرادی که گم شده اند را پیدا کنند و به این ترتیب جهان امن تر خواهد شد. شرکت انی ویژن به این نکته اشاره می کند که این تکنولوژی برای نگه داری از اطلاعات شخصی که توسط دوربین‌های مداربسته جمع شده است کارایی دارد.

این استارتاپ دارای یک اپلیکیشن است که می تواند در گوشی های هوشمند و تبلت ها در دسترس  باشد.از این فناوری می توان در دستگاه های خودپرداز را نیز استفاده کرد.این فناوری ،با مقایسه چهره افراد با شناسه عکس صاحبان حساب از طریق بانک های اطلاعاتی دستگاه می تواند از کلاهبرداری بانکی و دریافت های غیرقانونی از خودپردازها جلوگیری کند.

هم چنین شرکت انویدیا در وبسایت خود نوشت: ما از بیش از یک میلیارد دوربینی که تا سال 2020 در شهرها موجود خواهند بود، استفاده خواهیم کرد تا به حل مشکلات موجود سامان بدهیم.

 

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *