تکنولوژی های جدید در دوربین های سینمایی

تکنولوژی های جدید در دوربین های سینمایی

تکنولوژی همه زندگی بشر را در برگرفته است،این فناوری ها سینما را هم تحت تاثیر خود قرار داده است .از جمله تاثیرات تکنولوژی در سینما می توان به تکامل دوربین سینمایی اشاره کرد که مسلما تاثیرات زیادی را روی فیلم ها خواهد داشت.

در زمان قدیم برای فیلم برداری حتما باید از دوربین های بزرگ و نگاتیو استفاده می کردند .بعدها دوربین های سینمایی خانگی 8 میلی متری وارد بازار شدند و جای دوربین های بزرگ را گرفتند .دوربین های سینمایی خانگی در ابتدا مشکلات زیادی را داشتند که فیلم برداری را با ان ها مشکل می کرد.

بعدها برای فیلم سازان غیر حرفه ای نیز دوربین های انالوگ معرفی شدند .بعد از ان ها نیز دوربین سینمایی دیجیتال وارد بازار شد که بسیاری از مشکلات قبلی حل شدند.

با وجود پیشرفت هایی در این زمینه اما هنوز فیلمی با روش 35 میلی متری ساخته نشده است .این فیلم ها از هر نظر در سطح بالاتری از مدل دیجیتال قرار دارند.

یکی از ویژگی های مهم در دوربین سینمایی، قابلیت های نرم افزاری ان هاست .فیلم برداران باید بتوانند در شرایط مختلف کلیپ هایی با کیفیت عالی را تحویل دهند.بر همین اساس نرم افزار های گوناگونی در این زمینه به وجود امده اند تا همه بتوانند با سهولت و با حذف خطاها بهترین فیلم ها را به همگان تحویل دهند.

این نرم افزارها به صورتی فراگیر شده است که مولفه اصلی همگان برای انتخاب یک دوربین مناسب تبدیل شده است.در فیلم برداری حرفه ای باید ویژگی هایی وجود داشته باشد که بتوان میزان نوردهی ،غلظت رنگ ها،دمای رنگی تصویر و صحت فوکوس کامپوزیشن را تنظیم کرد.

در ادامه به بررسی دوربین سینمایی برتر می پرازیم که توانسته اند در اسکار 89 عنوان بهترین دوربین سینمایی را از ان خود کنند.

دوربین

بهترین دوربین سینمایی

Arri Alexa:شرکت Arri موفق به دریافت بهترین طراحی و مهندسی رابرای سیستم دیجیتال دوربین الکسا با فرمت 35 کسب کند.این دوربین سینمایی در فیلم هایی مثل Moonlight،Manchester by the Sea مورد استفاده قرار گرفته است.که همین موضوع باعث شد تا جوایزی را در اسکار از ان خود کنند.

Red Epic:شرکت RED Digital Cinema موفق شده است تا جایزه اسکار را برای این دوربین بدست اورد.این جایزه به دلیل قابلیت به روز رسانی سنسور فول فریم دوربین RED Epic بوده است.از این دوربین سینمایی در فیلم Hidden Figures استفاده شده است.

Sony F65 CineAlta:کمپانی سونی موفق به دریافت جایزه اسکار شدده است زیرا در این دوربین از سنسور با طراحی خاص و هم چنین قابلیت ضبط با فرمت RAW را داراست که خود ویژگی های منحصر به فرد محسوب می شود.

Panavision Genesis :دو کمپانی سونی و پاناویزن با همکاری یک دیگر دوربین های Genesis را گسترش داده اند.از این دوربین سینمایی در فیلم های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است .

دوربین سینمایی Ranger

دوربین سینمایی Ranger از محصولات شرکت RED است .این محصول به خاطر قیمت بالایی که دارد را نمی توان خریداری کرد و تنها به صورت اجاره ای در اختیار کاربران قرار می گیرد.مدیر عامل این شرکت ها درباره عدم فروش این دوربین های سینمایی می گوید: تولید چنین دوربین‌هایی در تعداد کم بسیار پرهزینه است و اگر در مجموعه‌های ۱۰ تایی فروخته نشوند، تولید آن‌ها منطقی نخواهد بود. پس از مذاکره با کرایه ‌دهندگان در جریان نمایشگاه Cine Gear و شنیدن پیشنهاد هوشمندانه‌ی آن‌ها، به این نتیجه (اجاره‌ی دوربین‌ها به‌جای فروش) رسیدیم.

این دوربین سینمایی را می توان جز دوربین های سینمایی شخصی سازی شده محسوب کرد.این دوربین ها تنها به سفارش کرایه دهندگان تولید می شود.شرکت تولید کننده تنها سفارشات را در تعداد بالا قبول خواهد کرد.

محدوده دینامیکی حسگرهای موجود در این دوربین سینمایی بیشتر از 16استاپ است.این حسگر ها این قابلیت را دارند تا تصاویر 16 بیتی را با فرمت RAW ثبت کند.این حسگرها قابلیت پشتیبانی از ضبط ویدئوهایی 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را در قالب RAW پشتیبانی می کند.میزان حساسیت این حسگرها نیز 1600 است.

اگر بخواهیم درباره ابعاد این حسگر ها صحبت کنیم باید بگوییم که دارای 40.96 میلی متر عرض و ارتفاع 21.6 میلی متر است.این حسگرها این قابلیت را دارند تا تصاویری را تا دو برابر مساحت سنسورهای استاندارد ثبت کنند.

این دروبین سینمایی نیاز به ماژول های اضافی ندارد زیرا خود دارای درگاه های ورودی و خروجی روی بدنه دوربین است.دوربین سینمایی Ranger از ان دسته دوربین هایی است که می تواند ویژگی های زیادی را در اختیار کاربر قرار دهد.

Ranger تنها دوربین سینمایی شخصی سازی شده نیست بلکه این شرکت از  دوربین های دیگری نیز رونمایی کرده است.

الودگی هوا

اینده دوربین های سینمایی RED

اگر چه امکان خرید دوربین سینمایی Ranger وجود ندارد و اما می‌توان این دوربین سینمایی را اجاره کرد. اما این محصول می‌تواند نمونه ای از آینده‌ی دوربین‌های شرکت رد باشد. نمونه های دیگری مانند DSMC و DSMC2  برای ساختن دوربین‌های دیجیتال برای عکاسی ویا فیلم‌ برداری، اغلب زیاد جذاب به نظر نمی رسد؛ زیرا در بیش تر موارد باید به اندازه‌ی قیمت دوربین، برای خرید ماژول‌های اضافه نیز باید پول خرج کنید. اما دوربین‌هایی مانند Ranger محصولی کامل را به کاربران عرضه می‌کنند و به‌ نظر انتخاب جالبی می‌رسند.

اشنایی با سریع ترین دوربین جهان

تصویربرداری در حالت اسلوموشن کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف علمی و یا سرگرمی دارد. به تازگی از سریع ترین دوربین ها با قابلیت ضبط فیلم برداری سریع رونمایی شده است.

اگر فیلم برداری در حالت اهسته صورت گیرد این قابلیت را برای انسان فراهم می کند تا تمام فعالیت هایی که در کسری از ثانیه هم صورت می گیرد برای انسان قابل مشاهده باشد.سریع ترین دوربین فیلم برداری در دانشگاه لاند سوئد ساخته شده است که می تواند 5 هزار میلیارد فریم را در هر ثانیه ثبت کند.با این سرعت می تواند حرکات ذرات نور را هم به نمایش بگذارد.این سرعت این قابلیت را فراهم می کند که حتی اتفاقاتی که در 200 میلیاردم ثانیه هم اتفاق می افتتد را ثبت کند.

دوربین سینمایی جدید کانن

کانن به دنبال این است تا با معرفی دوربین سینمایی با بهترین امکانات بازار را در دست بگیرد .از جمله دوربین های جدید مععرفی شده توسط کانن C700 FF نام دارد.دوربین سینمایی C700 FF نسخه بروزرسانی شده C700 است .تفاوتی که C700 FF با دوربین قبلی خود دارد در استفاده از سنسورهاست در نسخه قبلی از یک سنسور Super 35 استفاده می کند و اما در نسخه جدید از سنسورهای فول فریم استفاده می کنند.

فول فریم در اغلب دوربین ها اشاره به همان سنسورهایی دارد که سطح ان ها ۳۶ × ۲۴میلی متر و نسبت ابعاد ان نیز 3:2 است. فول فریم در دوربین سینمایی کانن چنین تعریفی ندارد و در دل این دوربین از سنسورهای توسعه یافته کانن استفاده می شود.اندازه سطح سنسورهای معرفی شده برابر ۲۰.۱ × ۳۸.۱میلی متر است و نسبت ابعاد ان نیز برابر ۱۷:۹ است.

سنسورهای استفاده شده در این دوربین ها از سنسورهای فول فریم استاندارد کوتاه ترند و هم چنین عرض بیش تری دارند.کانن برای انعطاف پذیری بیش تر این دوربین از دو لنز پایه EF و PL استفاده می کند.

دوربین سینمایی کانن می تواند به ضبط ویدئو با رزولوشن 4K بپردازد. کاربران برای ضبط کردن ویدئو به‌ صورت داخلی می‌توانند یکی از دو کدک XF-AVC کانن یا ProRes  اپل را انتخاب کنند. هم چنین  دوربین C700 FF یک رکورد رخارجی به نام Codex دارد که در پشت دوربین نصب می شود و با استفاده از ان ، می‌تواند با رزولوشن 4K  و نرخ ۶۰ فریم‌ بر‌ ثانیه به  صورت خام به ضبط ویدئو بپردازد.

کانن این ادعا را دارد که گستره دینامیکی این سنسور جدید در دوربین فیلم برداری اگر در حالت های Raw  یا Log2 Gamma Curve قرار بگیرد می تواند از 15 استاپ عبور کند.به همین خاطر از این دوربین ها می توان برای تولید کردن محتوای ویدئویی HDR استفاده کرد.

دوربین سینمایی جدید کانن قیمتی برابر 33 هزار دلار دارد.کسانی که قبلا دوربین های فیلم برداری C700 را خریداری کرده اند نگران نباشند ان ها می توانند در همین دوربینی که دارن سنسور ها را ارتقا داده و به فول فریم تغییر دهند.این ارتقا مسلما هزینه هایی را در بردارد که البته هنوز هزینه های ان توسط کانن اعلام نشده است.

لنز های جدیدمعرفی شده

کانن علاوه بر معرفی دوربین های سینمایی جدید از وسایل و ابزارهای مفید دیگری نیز رونمایی کرده است .یکی از این ابزار لنز های پرایم سینمایی جدید هستند که CN-E20 mm T1.5 L F نام دارد .دراین لنز ها عمل فوکوس به صورت دستی انجام می شود و با چرخش هایی که حلقه فوکوس می کند ترکیب بندی صحنه نیز می تواند تغییر کند.قیمت این لنز ها هنوز مشخص نشده است.

از دیگر ابزارهایی که کانن از ان رونمایی کرده است می توان به نمایشگرهای خارجی حرفه ای اشاره کرد.یکی از این نمایشگر ها 24 اینچی است و DP-V2421 نام دارد و دیگری ۱۷ اینچی است و DP-V1711 نام دارد.این نمایشگرها ویژگی هایی دارد که امکان ضبط ویدئوهایی را با وضوح 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه را فراهم می کند.قیمت این محصول بسیار بالاست .مدل 24 اینچی ان با قیمت 39 هزار دلار و مدل 17 اینچی ان با قیمت 18 هزار دلار به فروش می رسد.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *