تکنولوژی های جدید در دوربین تلفن های هوشمند

تکنولوژی های جدید در دوربین تلفن های هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی روز به روز به کیفیت دوربین تلفن های هوشمند نیز افزوده شده است .کیفیت دوربین ها با معیار مگا پیکسل سنجیده می شود. به زبان ساده تر تعداد مگا پیکسل های هر دوربین رزولوشن تصاویر را نشان می دهد.  برای مثال می توانیم به اولین گوشی هوشمند ایفون اشاره کنیم که دارای دو دوربین اصلی است که وضوح ان ها 2 مگا پیکسل است . این دوربین ها دارای فوکوس ثابت اند. دوربین های این گوشی توانایی این را دارند تا عکس هایی را در اندازه 1200*1600 پیکسل بگیرند البته حالا گوشی هایی گلکسی اس 9و آیفون 10به‌عنوان مثال می‌توانیم به اولین آیفون اشاره کنیم که از دوربین اصلی ۲ مگاپیکسلی مجهز به فوکوس ثابت بهره می‌برد. دوربین این گوشی، توانایی گرفتن عکس‌هایی در اندازه‌ی ۱۶۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل را داشت. اما حالا، ۱۰، مجهز به دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی هستند.

در گذشته معیار سنجش این که دوربین ها چه وضوحی دارند مگاپیکسل بوده است و مسلما هر دوربینی که پیکسل های بیش تری داشته باشد کیفیت بیش تری هم خواهد داشت. این روش امروزه منسوخ شده است و عوامل زیادی در کیفیت دوربین ها موثر خواهد بود و تنها یک عامل کافی نیست .

گفتیم در دوران قدیم زمانی که مگا پیکسل ها بیش تر می شد کیفیت هم بالاتر می رفت اما این موضوع یک مشکل هم داشته است و ان این بوده است که با زیاد شدن پیکسل ها در یک صفحه اندازه ان ها نیز کوچک تر شده و نور دریافتی توسط ان ها نیز زیاد می شود این خود از مشکلات این عامل است. از این عامل می توانیم به گوشی های اچ تی سی اشاره کنیم که در سال 2013 برای اولین بار معرفی شدند. شرکت اچ تی سی سعی کرده است تا به جای استفاده از مگاپیکسل های بیش تر تعدا ان ها را کم کرده و اندازه این پیکسل ها را زیاد کند به این ترتیب سنسورهای نوری خواهند توانست نور بیش تری را جذب کنند و در نهایت عکس ها وضوح بیش تری خواهند داشت. این شرکت با این کار در این زمینه بسیار عالی عمل کرده است.از ان پس شرکت ها دیگر بر سر افزایش مگا پیکسل ها با هم رقابت نکرده و از دیگر فناوری ها برای افزایش وضوح تصویر بهره می برند.

نواوری جدید برای افزایش کیفیت دوربین ها

برای این که این مشکل به طور کامل حل شود در سراسر جهان تصمیم بر این شده است که اندازه سنسورها بزرگتر شود و از این طریق کیفیت دوربین ها بالاتر خواهد رفت. کیفیت دوربین ها به عوامل زیادی وابسته است از جمله این عوامل همین اندازه سنسورهاست . در گگوشی های هوشمند این امکان وجود ندارد تا اندازه سنسورها خیلی بزرک شوند و به همین خاطر اندازه سنسورها در این گوشی های هوشمند 1.2 تا 1.3 اینچ است. اندازه سنسورها در گوشی های هوشمند تغییرات زیادی نکرده است و دلیل این نیز همین کمبود فضا بوده است .اگر هم تغییراتی در زمینه بهتر شدن کیفیت دوربین ها صورت گرفته باشد از راه سایر فناوری ها بوده است.

گشودگی لنز

اگر تا به حال نام دیافراگم را شنیده باشید باید بدانید که به معنای گشودگی لنز است. اگر دوربین ما یک دوربین معمولی باشد با ایجاد تغییر در نور و یا عمق میدان می توان تغییراتی در دیافراگم ایجاد کرد. همان طور که کفتیم در این جا صحبت دوربین های معمولی است و در گوشی های هوشمند این قابلیت وجود ندارد به همین علت سازندگان گوشی هوشمند در همان اوایل ساخت ان ها از پر عرض ترین دیافراگم برای گوشی های هوشمند استفاده کردند تا از این راه بتوانند تصاویر با وضوح بالاتر ایجاد کنند.

فلشی که در دوربین تلفن های قدیمی مانند نوکیا وجود دارد از نوع زنون است البته این موضوع امروزه تغییر کرده است و در دوربین های امروزی تنها از فلش های LED استفاده می شود. در گوشی های هوشمند جدید از دو LED  که دماهای مختلفی دارند استفاده می شود به این دلیل که نور حاصل از دوربین یکدست تر شود.

سرعت و دقت فوکوس

کاربران عادی مسلما سرعت و یا دقت دوربین ها را متوجه نمی شوند با این که ان عوامل در کیفیت دوربین ها تاثیر چشم گیری دارد. موتورهای کوچکی که در اطراف لنز وجود دارد و یا سایر عوامل نرم افزاری و یا سخت افزاری همگی با هم درصدد انجام فرایند فوکوس اند. در سال های اخیر این فرایند فوکوس دقیق و سرعت بالاتری دارد.

زمانی که دوربین های هوشمند پیشرفت کرده اند تکنولوژی هایی که مربوط به فوکوس اند نیز پیشرفت زیادی کرده اند. در جدید ترین گوشی های گلکسی از حسگرهایی به نام Dual Pixel  استفاده شده است. کارکرد این حسگرها به صورتی است که هر کدام از پیکسل ها تبدیل یه سیستم تشخیص فازی می شوند. این کار خود باعث افزایش وضوح عکس ها شده است. هم چنین گوکل در گوشی های پیکسل خود برای بالا بردن سیستم فوکوس از لیزرهای فروسرخ استفاده می کنند و یا این عمل مسافت سوژه ها را حساب می کند.این ها مثال هایی از اقداماتی با فناوری جدید شرکت هاست که با استفاده از ان کیفیت عکس ها بیش تر می شود.دوربین تلفن های هوشمند برای این که تصاویر واضح تر باشند ویژگی هایی مانند لرزش گیر ، دوربین های دوگانه و بهبود یافتن پردازش است.

تکنولوژی های جدید در دوربین تلفن های هوشمند

از تکنولوژی و فناوری های جدیدی که دوربین های تلفن های هوشمند را تحت تاثیر خود قرار داده است استفاده از دوربین های چندگانه است . از جمله تکنولوژی های جدید که دوربین تلفن های هوشمند را تحت تاثیر خود قرار داده است،استفاده از دوربین های چندگانه بوده است . این دوربین ها شاید در زمان قدیم عجیب بوده است اما امروزه انسان ها به ان دست یافته اند . نخستین گوشی هوشمند با سه دوربین توسط کمپانی هواوی با نام پی 20 پرو رونمایی شده است.

دوربین تلفن های هوشمند

این گوشی های هوشمند از چند لنز با ویژگی ها و کاربردهای مختلف ساخته شده است ، به صورت کلی می توان گفت از چند لنز مونوکروم ، واید ،تله فوتو و سنجیدن عمق استفاده کرده است. برای مثال وقتی که از یکی از لنز ها مثلا برای گشودگی دیافراگم پایین در اختیار دارید نمی توانید تصاویری را که سوژه های ان متحرک است ثبت کنید پس نیاز به لنز های مختلفی برای عکاسی در زمان های مختلفی خواهیم داشت.

استفاده از دوربین های سه گانه در تلفن های هوشمند  از لحاظ تئوری قابل استفاده است اما از لحاظ عملی امکان پذیر نخواهد بود به این علت که نرم افزار ها بین حالت های مختلف به صورت خودکار سوئیچ می شود و موردهای مختلف و سردرگم کننده را برای کاربر نشان خواهد داد. همه کاربران اغلب اشنایی زیادی با عکاسی ندارند.

ایا دوربین های چندگانه مستقل از یکدیگرند؟

هریک از دوربین های تلفن های هوشمند می تواند جداگانه عمل کند  و بیش تر کاربران از بعضی از این لنزها به ندرت استفاده می کنند. توجه داشته باشید پیاده سازی این دوربین ها بسیار سخت است و به همین دلیل هم هزینه های زیادی را در پی دارد. پس باید کارایی این لنز ها برای کاربر مشخص شود تا معلوم شود ایا اصلا کاربران برای ان هزینه ای خواهند کرد . حال اگر شرکت ها به جای این که به صورت جدا جدا از لنزها استفاده کنند با استفاده از هوش مصنوعی می تواند این دوربین ها را ترکیب کرده وجنبه های زیادی را به کاربران هدیه کند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *