تکنولوژی های جدید در انرژی هسته ای

تکنولوژی های جدید در انرژی هسته ای

سلاح های هسته ای از جمله تکنولوژی های جنگی اند که از شاکفت هسته ای بدست می اید و  اثرات مخرب را در پی خواهد داشت . از این سلاح در کل تاریخ تنها دو بار استفاده شده است. این سلاح ها را امریکا در کشورهای هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرده است . ت

بمب اتم چیست؟

از وسیله های انفجاری می توان بمب اتم را نام برد. انرژی که از شکافت هسته ای بدست می اید بسیار مخرب است . اسا کار بمب های اتم گداخت است این بمب ها دارای قدرتی بیار بیش تر از بمب های شکافتی اند . در هر دو نوع این اتم ها انرژی که ازاد می شود از تبدیل شدن ماده به انرژی به دست می ایداما بمب های گداخت ماده بیش تری را نبست به انرژی تولید می کنند .

سلاح های هسته ای

تاریخچه سلاح های هسته ای

نخستین بمب اتم توسط المان نازی ساخته شده است در همین دوره نیز یک شیمی دان از نیروی اتمی برای قابلیت های هسته ای دست پیدا کرد سپس طی نامه ای از انرژی هسته ای به عنوان سلاح که تخریب پذیری زیادی دارد را به ارتش جنگ  برلین اطلاع داد. بعد از ان برای ساختن سلاح های هسته ای تیمی تشکیل داده شد اما المانی ها سرانجام موفق نشدند سلاح های هسته ای را بسازند البته ادعاهایی را در این زمینه داشته است اما سرانجام امریکایی ها موفق شدند تا سلاح های هسته ای را بسازند. و از ان پس سلاح های هسته ای به صورت عملی ساخته شدند. نیروی هوایی امریکا اولین بمب های خود را در هر هیروشیما منفجر کرد و به همین خاطر هم امریکا اولین کشوری بود که دست به استفاده از سلاح ها هسته ای زده است. وزن اورانیوم به کار رفته در این سلاح های هسته ای برابر 64 کیلوگرم بوده است و از زمانی که از سطح زمین 580 متر فاصله داشته است پرتاب شده است . شدت این بمب به اندازه 15 هزار تن تی ان تی بوده است .در ساعات اولیه پرتاب این بمب ها 14000 نفر تلف شدند روز بعد نیز در ناکازاکی 74000 نفر کشته شدند.در این پروژه بمبی نولید شده است که بعد ها اصلا از ان استفاده نشده است.

سلاح های هسته ای بعد از جنگ جهانی دوم

بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم دانشمندان در امریکا به ساخت سلاح های هسته ای درتحقیقات خود ادامه دادند.ان ها براین تصور بودند که هیچ کشوری در دنیا تا قبل از سال 1955نمی تواند به این تکنولوژی دست پیدا کنند.اما در سال 1949 شوروی اولین ازمایشات خود را روی سلاح های هسته ای با موفقیت به انجام رساند و غرب را به وحشت انداخت.این تکنولوژی باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی بین شوروی و امریکا شد.بعد از این اتفاق امریکا برای نشان دادن برتری خود شروع به تحقیق برای ساخت بمب گرما هسته ای (هیدروژنی) کرد.

نخستین ازمایش روی بمب های گرما هسته ای در جزایر مارشال انجام شد .وزن تجهیزات به کاررفته در این انفجار بیش تر از 65 تن بوده است. از ایزوتوپ های مایعی مانند دوتریم و تریتیوم به صورت مستقیم در این سیستم استفاده می شود به خاطر همین مایع بودن از ان ها با عنوان بمب خیس یاد می شود

در این سیستم به صورت مستقیم از ایزوتوپ های مایع دوتریم و تریتیوم استفاده می شود به همین دلیل به ان لقب بمب خیس را داده اند. ان ها پیش بینی می کردند قدرت این انفجار به اندازه یک یا دو مگاتن تی ان تی باشد ،اما برخلاف انتظار ان ها این انفجار برابر با 10.4تی ان تی بود که مسلم است نتایج ان بسیار ترسناک است. فقط حاصل از این انفجار به پنج کیلومتر رسیده است و این بمب در جزیره ای استفاده شده است ان جزیره کاملا تخریب شده است و حفره  ای را هم ایجاد کرده است که عمق ان به 800 متر رسیده و شعاع ان برابر سه کیلومتر است.

عراق هم شروع به ساخت راکتورهای هسته ای کرد،تا بتواند در جنگ خود علیه ایران از ان استفاده کنند.این راکتور طی حملات هوایی ایران دچار اسیب شد ودر همان حال کارشناسان فرانسوی حاضر راکتور را ترک کردند.این راکتور توسط حملات هوایی اسرائیل به طور کامل نابود شد.

ابرسلاح هسته ای جدید روسیه

روسیه سلاح هسته ای را به نام اوانگارد ساخته است . سرعت این سلاح هسته ای بیست برابر بیش تر از سرعت صورت است که در سال اینده پرتاب خواهد شد . سلاحی که از ان صحبت می کنیم یک موشک است که توسط روسیه ساخته شده است و برای برخورد به هدف به جو زمین می رود . روسیه معتقد است که با ساتفاده کردن از این سلاح جدید قادر خواهدبود تا با تمام موشک های دنیا مقابله کند و ان ها را از کار بیندازد و به هدف می رسد . این موشک در سال 2019 ارائه خواهد شد و استفاده از یکی از. موشک ها یک شهر بزرگ را نابود کند.

پوتین رئیس جمهور این کشور گفته است: موشک یادشده مانند شهاب سنگ می تواند با هر هدفی بر روی زمین برخورد کرده و ان را نابود کند. قرار است در نهایت شش واحد موشکی با چنین قابلیتی در روسیه راه اندازی شوند.

کلاهک هسته ای این موشک با برخورد با زمین قادر به تخریب کامل ده ها یا صدها کیلومترمربع و کشتار میلیون ها نفر خواهدبود.این موشک فعلا مرگبارترین موشک بالستیک جهان به شمار می اید.

بمب هیدروژنی کره شمالی

کره شمالیدر حال ازمایش یکی از بمب های هیدورزنی خود است که پنج و یا شش برابر از بمب اتم قوی تر است و در سال گذشته ازمایشات مربوط به ان انجام شده است . این بمب از بمبی که در هیروشیما فرود امده است چهار برابر قوی تر است . تلویزیون این کشور اعلام کرد است که ازمایش های مربوط به این موشک با موفقیت تمام شده است و  قارد به نصب روی موشک های بالستیک خواهد بود . این کشور اطلاعیه داده است که این بمب دارای قدرت بسیار زیادی است که در پیشرفت این کشور نقش زیادی خواهد داشت. بمب های هیدورژنی تولید شده از بمب های عادی قوی ترند و به همین میزان خسارتی را که ایجاد می کنند هم بیش تر خواهد بود.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *