تولید و ساخت زیر دریایی بر گرفته شده از سفره ماهی

تولید و ساخت زیر دریایی بر گرفته شده از سفره ماهی

تولید و ساخت زیر دریایی بر گرفته شده از سفره ماهی

دانشمندان سنگاپور به طراحی یک زیر دریایی موفق شده اند که خیلی به سفره ماهی شباهت دارد و جهت مطالعات و تحقیقات دریایی استفاده می شود. از یک موتور و بال های قابل انعطاف در این ربات استفاده شده است که باعث می شود درون آب رو به جلو حرکت نماید.

سفره ماهی به عنوان یکی از شناگران زیبا و کارآمد که با یک شیوه شنا کردن رو به جلوی ویژه در داخل آب های خروشان دریا به حرکت در می آید، زمان زیادی است که نظر دانشمندان این رشته را به خود جلب کرده است. این گروه تحقیقاتی مدت زیادی را تلاش کرد تا حرکت های بال این ربات را به مانند بال های سفره ماهی شبیه سازی نماید.

یکی از استادان مهندسی مکانیک در دانشگاه لی های (دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در ایالت پنسیلوانیا آمریکا) مدت سی سال از زمان خود را به تحقیق و مطالعه بر روی موضوع «حرکت بیولوژیکی» پرداخته است. به نقل از این محقق، هنوز فعالیت های گسترده ای می بایست بر روی جریان سیال کناره بال های ربات بیولوژیک و تأثیر متقابل میان سیال و ساختار بال های انعطاف پذیر این ربات انجام پذیرد.

زیر دریایی

زیر دریایی

دانشمندان عنوان کرده اند این ربات زیر دریایی از یک بدنه صاف سیاه رنگ از جنس پی وی سی یا همان پلی وینیل کلراید که یک پلاستیک محکم ولی سبک می باشد و از باله های شبیه به  سفره ماهی و تعداد دو سکان در قسمت عقب ساخته شده است که به واسطه آن شبیه به آبزیان دیگر درون آب حرکت می کند. باله های انعطاف پذیر و بزرگ به این ربات این امکان را می دهد تا خخیلی راحت با آب رابطه برقرار کند و با سرعت هفت دهم متر در ثانیه رو به جلو حرکت نماید.

این گروه تحقیقاتی به خاطر درست حرکت کردن و سیال باله های این ربات از مفصل های مخختلف و موتور استفاده نکرده و به جای آن از از ورق های پلاستیکی پی وی سی استفاده شده است.

محققان در این بررسی چهل طرح مختلف باله را از دو سال قبل از این طرح اصلی مورد بررسی قرار داده بودند. نکته ی جالب این است که این ربات، به مدت ده ساعت می تواند زیر آب شنا کند.

این گروه تحقیقاتی نیت دارد تا اندازه این ربات را به دو برابر افزایش دهد. به نقل از این محققان این چنین ربات های زیر دریایی جهت تحقیق بر روی تنوع زیستی دریایی، تهیه نقشه های زیر آبی، جمع آوری اطلاعات هیدروگرافی، بررسی اقیانوس ها و همچنین هدف های نظامی بسیار کارآمد و مفید می باشند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *