آموزش تغییر دامنه سایت

آموزش تغییر دامنه سایت

یکی از اتفاقات بسیار معمولی که در دنیای اینترنت می افتد تغییر دامنه سایت است که به دلایل بسیار زیادی اتفاق می افتد. در انتقال دامنه سایت مهم ترین نکته ای که باید درنظرگرفته شود این است که حفظ جایگاه سایت در گوگل است و این که سئوی دامنه قدیمی باید به دامنه جدید انتقال پیدا کند . اگر این کار به درستی صورت نگیرد باعث می شود تا کاربران سایت به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کنند و هم چنین سایت جایگاه خود را در گوگل نیز از دست می دهد.

تغییر دامنه سایت

تغییر دامنه سایت و کم شدن بازدید کننده ها و از دست دادن جایگاه

اگر تنها یک بار فرایند انتقال دامنه سایت را انجام داده باشید می فهمید که این کار باعث می شود تا به میزان بسیار زیادی جایگاه سایت دچار افت شود . این که سایت شما در زمان انتقال دامنه به چه میزان افت خواهد کرد بسته به این موضوع است که عملکرد شما در هنگام انتقال چگونه بوده است و در این زمینه استاندارد های لازم را رعایت کنید.

به صورت معمول اگر مدت زمانی از انتقال دامنه سایت بگذرد سایت به جایگاه اصلی خود برمی گردد و شرایط مانند قبل عادی خواهد بود . تغییر دادن دامنه سایت شاید در ابتدا باعث شود تا کاربران سایت به میزان بسیار زیادی کم شود و جایگاه سایت نیز تغییر کند و اما بعدها نیز جایگاه سایت بهتر خواهد شد و وضعیت کلی سایت بهبود خواهد یافت.

انواع انتقال دامنه سایت و تغییر آدرس

مدل های بسیار زیادی از انتقال دامنه سایت و تغییر دادن آدرس و هم چنین بازطراحی سایت وجود دارد. البته هر کدام از این مدل ها نیاز دارد تا برای آن برنامه ریزی های مشخصی صورت گیرد .برخی از این مدل ها عبارتند از :

1-تغییر دادن پروتکل سایت به https : در دو سال اخیر انتقال دامنه سایت به https یکی از کارها رایج در اینترنت است . توجه گوگل روی سایت های ایمن بسیار زیاد بوده است و این نیز می تواند در بهتر شدن جایگاه سایت ها در گوگل بسیار تاثیر گذار باشد.

2-تغییر دادن زیر دامنه سایت و یا آدرس اصلی سایت : یکی از تغییرات بسیار زیادی که در حوزه انتقال سایت از نسخخه با  www  به بدون  www است. این کار هم زمان با بازطراحی سایت صورت می گیرد . یا برای مثال می توان سایتی را از آدرس fa.example.com به example.com انتقال یابد .تا از این طریق هم آدرس سایت کوتاه تر شود و هم دسترسی کاربران به صفحه های اصلی سایت کم تر شود .

3-تغییر دامنه اصلی سایت : هدف از تغییر دامنه اصلی سایت بازطراحی برند ، فرار کردن از فیلترینگ و یا منتقل کردن به یک دامنه با اعتبار بیش تر است . بسیاری از تجارت هایی که در اینترنت صورت می گیرد در ابتدای کار خود به انتخاب کردن دامنه سایت و هم چنین نام مناسب برای سایت خود توجه بسیار زیادی ندارند و بعد از این که در این زمینه موفقیت هایی را به دست آوردند تصمیم می گیرند تا دامنه سایت را انتقال دهند و یا نام سایت را تغییر دهند. تغییردادن دامنه سایت باید به درستی صورت گیرد .

4-تغییر TLD دامنه : یکی از انواع رایج تغییر آدرس سایت این است آدرس سایت از نوع دامنه ir به com و یا نوع مشابهی از آن تغییر پیدا کنند. از جمله مشکلات بسیار زیادی در زمینه دامنه های irوجود دارد این است که از سرویس های بین المللی مانند Google Adwords است که به خاطر دلیل های بسیار زیادی تحریم شده است . در این زمان مدیر سایت تصمیم می گیرد تا همان دامنه را تنها با یک پسوند جدید که البته بین المللی است راه اندازی کنند تا از همه سرویس های آنلاین بتواند استفاده کند.

5-تغییر سیستم مدیریت محتوا یا زبان بر

نامه نویسی : عمر هر سایت اینترنتی بین دو تا پنج سال است و بعد از سپری شدن این زمان نیاز دارد تا بازطراحی شود و یا باید در کدنویسی های آن بازبینی اساسی صورت گیرد. در این هنگام این امکان وجود دارد که زبان برنامه نویسی و سیستم مدیریت محتوای سایت نیز به صورت کلی تغییر کند.

همه این اتفاق ها باعث خواهد شد تا آدرس دهی صفحه های سایت به میزان بسیار زیادی تغییر کند و آدرس هایی که قبلا وجود داشته اند نیز به 404 ارجاع داده می شوند. در این هنگام امکان دارد تا جایگاه سایت به میزان بسیار زیادی تغییر کند.

آموزش تغییر دامنه سایت

برای این که دامنه سایت تغییر کند و یا TLD سایت تغییر پیدا کند راه بسیار مشابهی وجود دارد اما برای این که آدرس ها از http به  https تغییر پیدا کنند این مسیرها متفاوت تر از قبل خواهد بود . در ادامه گام هایی که باید برای تغییر دامنه سایت طی کنید را بررسی کرده ایم و اما بدانید که گام های دوم ، سوم ، چهارم و پنجم را باید در یک روز انجام دهید .

گام اول : خریدن دامنه ای جدید و تمدید کردن دامنه های قبلی : ابتدا باید دامنه ای جدید را برای سایت خود خریداری کنید و آن را ثبت کنید و هویت آن را به تایید برسانید . البته نکته ای که در این جا وجود دارد این است که باید دامنه قدیمی را برای مدت زمان بسیار طولانی تایید کنید .

به دامنه قبلی برای این نیاز دارید تا سئو سایت خود را حفظ کنید زیرا همه بک لینک هایی که در شبکه اجتماعی و اینترنت ایجاد کرده اید برای دامنه قبلی شما بوده است و برای این که اعتبار ان را نگه دارید دامنه قدیمی را به دامنه جدید ریدایرکت کنید .

گام دوم : در بسیاری از موارد راه انداختن سایت ها روی دامنه های جدید با تغییر دادن هاست و هم چنین گواهی ssl صورت می گیرد. البته همه این کارها باید به صورت جداگانه و در بازه های زمانی مختلفی صورت گیرد.

برای این که سایت را روی دامنه جدیدی راه اندازی کنید لازم است تا یک هاست روی سرور قبلی سایت داشته باشید که از نظر آی پی ، DNS  وامکانات مانند قبلی باشد . اگر سایت روی DNS متفاوتی راه اندازی شود باعث خواهد شد تا جایگاه فعلی سایت از دست برود.

سایت خود را روی یک دامنه و هاست جدید راه اندازی کنید و مطمئن شوید که همه صفحه های آن به درستی کار می کند .این کار برای این صورت می گیرد که بسیاری از سایت ها هستند که لینک هایی که در منو وجود دارد و هم چنین محتوای سایت ها را بروز نمی کنند وهمین باعث می شود تا این آدرس ها همیشه در سایت قبلی باقی بماند.

گام سوم : معرفی کردن سایت جدیدی در گوگل وبمستر : سایت را با دامنه جدید در گوگل به ثبت برسانید و همه تنظمیات از جمله دامنه اصلی ، نقشه سایت ، تهیه فایل ها و .. را در وبمستر قرار دهید .

قبل از این که کار لینک سازی داخلی سایت را انجام داده اید آدرس های سایت را به دقت مورد بررسی قرار دهید. همه لینک های داخلی ، دسترس داشتن به فایل های جانبی وتصاویر باید با آدرس دامنه جدید باشد .

گام چهارم : در این مرحله باید هر آدرسی را که در سایت قبلی داشته اید را به آدرس های جدید ارجاع دهید . بعد از این که این کار را انجام دادید چند آدرس از سایت را مورد بررسی قرار دهید و از درست بودن ریدایرکت آن ها مطلع شوید .

گام پنجم : اعلام کردن تغییر دامنه به گوگل : باید به گوگل برای تغییر دامنه خود درخواستی را ارسال کنید برای این که آدرس های قبلی از ایندکس خارج شود و آدرس های جدید اضافه شود دو تا شش هفته زمان نیاز است .

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *