تایرهای بدون هوا

تایرهای بدون هوا

تایرهای بدون هوا تایرهایی هستند  برای به وجود اوردن یک پارچگی از هوا استفاده نمی کنند . این گونه تایر ها دارای ساختاری مشبک مانند هستند . با استفاده از این ساختار حتی بدون استفاده از هوا نیز می توان یک ساختار محکم برای تایر ها ساخت که به وسیله ان بتوان مسیرهای طولانی را هم به راحتی طی کرد.

تایرهای بدون هوا

هدف از تولید تایرهای بدون هوا

با استفاده از تکنولوژی های جدید دیگر استفاده از زاپاس و یا باد کردن تایرها و استفاده از جک دیگر لزومی نخواهد داشت . البته باید بدانید میخ هایی که پلیس برای مقابله با سرقت هم استفاده می کند در مقابله با این تایرها تاثیری نخواهد داشت. هدف نخست از تولید این تایرها نیز استفاده در ماشین های راهسازی بوده است . این تایرها این قابلیا را دارد تا بتواند لرزش ها و سرو صدا را نیز کم کند.

در هنگام پنجر شدن تایر ها کار پنچرگیری بسیار سخت است فرض کنید حالا در یک فضای جنگی تایری پنچر شده است در این زمان پنچرگیری از هر زمان دیگری سخت تر است . این تایر ها اینپ قابلیت را دارند زیاد پنچر نمی شوند . تایرهای معرفی شده نمونه های جدیدی از تایرهای ران فلت اند. برای اولین بار در سال2008 ایده این لاستیک ها مطرح شد قبل از ان نیز تایرهاییی مشابه این نمونه ها نیز برای موتورهای کوچک و اسکوترها طراحی شده بود.

شرکت Resilient Technologies  در حال انجام یک پروژه در ممدت زمان چهار سال است . ارزش این قرار داد برابر 18 میلیون دلار بوده است که یک طرف ان ارتش امریکا است . این شرکت قادر است تایرهای بدون هوایی را تولید کند که حتی اگر بمب هایی در کنار جاده منفجر شوند باز هم خواهد توانست بدون مشکل روی زمین حرکت کند و در انجام فعالیت های نظامی مشکلی به وجود نخواهد اورد . از ویژگی های جذاب ان نیز این است که گلوله ها از ان عبور می کنند و  تنها به ان ها اسیب جزئی وارد می شود. طراحی این تایرها به گونه ای است که در زمان برخورد گلوله مسافتی را به طول 50 میل هم چنین باسرعت 50 مایل بر ساعت ان را طی می کند این ویژگی از برترین امتیازات این تایرهاست.

ویژگی های تایرهای بدون هوا

محققان سعی کردند در ساخت این تایرها از بهترین ساختارممکن استفاده کنند.بعد از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند ،که می توانند از ساختار شش گوشی برای شبکه های سلولی ان استفاده کنند.ان ها به این نتیجه رسیدند که این بهترین ساختار ممکن خواهد بود.

این ساختار دقیقا مانند ساختار شبکه ای است که زنبورهای عسل در ساخت خانه ها ونگهداری عسل از ان استفاده می کنند .باز هم طبیعت به کمک محققان می اید.

وزن این تایرها به دلیل نبود هوا کم است و این باعث ساخت لاستیک های سبک می شود.این تایرهای بدون هوا باعث کم تر شدن مصرف سوخت می شوند و باعث تولید خودروهایی با اندازه کوچکتر می شوند که هم الودگی کمتری دارد و هم جای کم تری اشغال می کند.

در ساخت این تایرها از نوارهای لاستیکی که دور یک حلقه پلاستیک- المینیویم را فراگرفته استفاده شده که وزن بسیار پایینی دارد. از این تکنولوژی برای کاهش وزن موتور نیز می توان استفاده کرد . شرکت تویوتا اعلام کرده است که این تایرها به میزان پنج کیلوگرم از سایر تایرها کم تر است.

کاربردهای تایرهای بدون هوا

این تکنولوژی هنوز انقدرها پیشرفت نکرده است که بتوان از ان در وسایل نقلیه استفاده کرد. از بهترین کاربردهای تایرها می توان به وسایل حمل و نقل کوچک مثل اسکوترها و یا اتومبیل های خاصی که برای گلف استفاده می شود اشاره کرد. پیشرفت های زیادی در زمینه تایرهای بدون هوا به وجود امده است از جمله کاربرد ان ها می توان به وسایل ارتباطی سنگین مثل لودر ها و یا سایر وسایل ارتباطی برای راه سازی استفاده می شود اشاره کرد.

طبق اخرین اخباری که در استفاده از این تایرها به دست امده است مریخ نورد ناسا است که از این تایر ها بهره برده است به همین خاطر می توان در سفرها برای ایمنی بالاتر بهره برد. البته نمی توان از این تایرها در ترددهای داخل شهر است استفاده کرد. این تایرها قابلیت انعطاف کمی دارند و همین نیز باعث شده است تا پیشرفت زیادی نکرده باشند.

از سایر مشکلات تایرها می توان به لاستیکی هایی که در این لاستیک ها به کار رفته اشاره کرد . ممکن است در برابر تغییر اب و هوا این لاستیک ها واکنش نشان دهند و مقاومتی نداشته باشند به همین خاطر هم پیش بینی شده است که نتوان از ان در بسیاری از نقاط جهان استفاده کرد.

تایر های قابل شارژ

از ویژگی های این تایرها سازگار بودن ان ها با محیط زیست است تا بتوانند دوباره به چرخه محیط زیست برگردند. کسانی که این خودروها را تولید می کنند به دنبال این هستند تا بتوانند سوخت ماشین ها را کم کنند . از تایرهای که به تازگی ارائه شده چرخ توییل است که این  ویژگی را دارد که دوباره شارژ شود. هم چنین با محیط زیست هم سازگاری بیش تری دارد . در این تایرها از موادی که با محیط زیست سازگاری دارند و قابلیت بازیافت دارند استفاده می شود.

منظور از قابل شارژ بودن در تایرها این است که می توان قسمتی از لاستیک را بازکرده و با ماده معینی جا به جا کرد. پس نیازی نخواهد بود همه لاستیک تعویض شود و دور ریز تایرها نیز کم خواهد بود.

اینده تایرهای بدون هوا

کارشناسان حمل و نقل بر این باورند که این تایرها در اینده بسیار کارایی بالایی خواهد داشت . بسیاری از کمپانی ها می خواهند این تکنولوژی را توسعه دهند . این تایرها قادرند تا مردم را از تایرهای قدیمی نجات دهند و  صنعت خودروسازی را بیس تر تقویت کنند . البته نمی توان گفت این لاستیک ها تنها فایده دارند بلکه مضراتی را هم در پس خواهند داشت. از جمله مضرات ان این است که عمر این لاستیک ها بسیار بالا است و اسیب رساندن به ان سخت است.البته این پیشرفت ها توسط انسان صورت گرفته است و راه گریزی از ان نیست.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *