بی اهمیت ترین قابلیت های گوشی سامسونگ

بی اهمیت ترین قابلیت های گوشی سامسونگ

قابلیت های بی اهمیت در گوشی سامسونگ

تازه ترین گوشی پرچم ‌دار سامسونگ گلکسی نوت ۹می باشد که از تجهیزات سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری خیلی خوبی استفاده می کند. سامسونگ پس از سال ‌ها امتحان و خطا در زمینه نرم ‌افزار، امنون موفق به رونمایی تجهیزاتی شده است که با صراحت می‌ توانیم بگوییم اکثریت آن‌ ها برای استفاده کنندگان از این محصولات مفید و سودمند به حساب می آیند.

هر چند این شرکت کره ‌ای همیشه در زمینه نرم ‌افزار عملکرد به این خوبی نداشته و در سال ‌های گذشته، انواع و اقسام امکانات نرم ‌افزاری بی‌ ارزش و بی ‌مصرف را معرفی نموده است. استفاده کنندگان تلفن های همراه سامسونگ به احتمال زیاد رابط کاربری TouchWiz موجود در موبایل های گلکسی را به یاد دارند که مملو از امکانات زیادی بود، امکاناتی که شمار زیادی از آن ‌ها بی‌ مصرف و بدون ‌فایده بودند. در ادامه قصد داریم چند مورد از قابلیت‌ های نرم‌ افزاری بی‌ مصرفی که در گوشی‌ های نسل گذشته سامسونگ بود را مورد بررسی قرار دهیم.

قابلیت Air View در گلکسی اس ۴

این قابلیت برای نخستین بار در گوشی گلکسی نوت ۲ مورد استفاده قرار گرفت و دارندگان این گوشی با استفاده از قلم S. Pen و فشردن نوک آن بر موارد گوناگونی نظیر تصاویر، پیام ‌ها و ایمیل ‌ها می‌ توانستند یک پیش ‌نمایش را از محتوای درونی این موارد ببینند. با توجه به این که صفحه نمایش به درستی و با دقت بالایی می ‌توانست مکان قرارگیری قلم S. Pen را تشخیص دهد، دارندگان این گوشی برای استفاده از این قابلیت با مشکلی رو به رو نمی ‌شدند و به آسانی از آن استفاده می کردند.

سامسونگ برای گوشی گلکسی اس ۴ که از این قلم پشتیبانی نمی ‌کرد، تصمیم گرفت قابلیت Air View را با انگشت کاربر معرفی نماید. قابلیتی که استفاده از آن کار خخیلی راحتی نبود. به این دلیل که پهنای نوک انگشت انسان خیلی بیشتر از نوک قلم می باشد و غیر از این نگه داشتن انگشت در یک مکان خاص برای دیدن پیش ‌نمایش جزئیات مختلف، یک تجربه ‌ی عجیب‌ و غریبی به حساب می آمد.

علاوه بر این باید یادآور شویم که دقت این صفحه نمایش برای پیدا کردن حرکات انگشت زیاد هم بالا نبود و همین مسئله در کنار دیگر موارد موجب شد که این قابلیت به هیچ عنوان مورد توجه قرار نگیرد.

قابلیت Air Gestures در گلکسی اس ۴

یکی دیگر از امکاناتی که همراه با موبایل گلکسی اس۴سامسونگ رونمایی شد، Air Gestures بود که بر روی کاغذ یک قابلیت جالب و هیجان ‌انگیزی به نظر می آمد ولی در واقع به هیچ عنوان مشخصه قابل قبولی نبود. این قابلیت را می ‌توان نمونه ساده ‌شده ‌ی کینکت ایکس ‌باکس۳۶۰نام برد و دارندگان با حرکات افقی و عمودی دست خود قادر بودند کار‌هایی مثل اسکرول کردن گالری یا مرورگر موجود در تلفن همراه خود را انجام دهند. این یعنی به ‌جای این که برای اسکرول کردن یا به عنوان مثال عوض کردن آهنگ در حال پخش بر روی صفحه نمایش ضربه بزنید، تنها کافی بود دست خود را جلوی دوربین موبایل حرکت دهید.

اگر چه در بعضی مواقع مثل وقت شستن دست‌ ها از چنین قابلیتی می شد استفاده کرد، ولی همانند Air View، عملکرد این قابلیت هم به هیچ عنوان خوب و روان نبود. در واقع، چنانچه دست ‌ها را زودتر یا دیرتر از زمان خاصی حرکت می ‌دادید، عملکرد‌های مورد نظر انجام نمی ‌شد. با توجه به اینکه شرکت سامسونگ این قابلیت را از گوشی‌ های جدید خود حذف نموده، نشان می ‌دهد خود سامسونگ هم به بی ثمر بودن آن پی برده است.

قابلیت Smart Pause در گلکسی اس ۴

ممکن است با دیدن این تعداد قابلیت ‌های مربوط به سامسونگ گلکسی اس۴گمان کنید که ما در خصوص این موبایل بیش از اندازه حساس شده ایم؛ ولی باید عنوان کنیم که هر اندازه این گوشی قابلیت های فوق العاده  زیادی دارد، اما از سوی دیگر از قابلیت ‌های نرم ‌افزاری بی‌ فایده بسیاری هم استفاده می کند. یکی دیگر از امکانات نرم ‌افزاری این گوشی، Smart Pause بود.

گلکسی اس۴، نگاه کردن یا نگاه نکردن استفاده کننده به گوشی را تشخیص می ‌داد و به همین دلیل اگر در هنگام پخش فیلم سر خود را به سوی دیگری حرکت می ‌دادید، پخش فیلم متوقف می ‌شد و برای ادامه دیدن آن باید بر روی صفحه نمایش ضربه می ‌زدید. این موضوع هم بیشتر کاربران را ناراحت می ‌کرد و تا اندازه زیادی بدون مصرف بود.

سیستم تشخیص چهره در سامسونگ گلکسی اس ۳

اگرچه باور این مسئله برای خیلی از طرفداران تکنولوژی سخت است، ولی باید عنوان کنیم که شش سال قبل گوشی گلکسی اس۳مجهز به نرم افزار تشخیص چهره بود. در آن هنگام حتی حسگر اثر انگشت هم فراگیر نشده بود و به همین دلیل استفاده از این قابلیت سر و صدای زیادی به پا کرد. با توجه به این، از بین امکانات امنیتی گوناگون، این فناوری پایین ترین امنیت ممکن را داشت.

در قیاس با روش‌ های امنیتی دیگر مانند پین کد یا الگو، این سیستم به ‌آسانی فریب می‌ خورد و حتی با یک تصویر از صورت کاربر هم ورود به این گوشی را امکان ‌پذیر می کرد. سامسونگ هم سرانجام متوجه شد که امنیت این سیستم هنوز به قدر کافی بالا نیست و برای گوشی گلکسی اس۵ این سیستم را حذف نمود.

قابلیت نمای مجازی در گلکسی اس ۶

در طول این مدت، سامسونگ قابلیت ‌های نرم ‌افزاری بسیاری را در خصوص دوربین ارائه کرده است. یکی از این قابلیت ‌ها، نمای مجازی یا Virtual Shot استفاده شده در موبایل گلکسی اس۶است که سامسونگ ادعا کرده بود یک سیستم جدیدی به حساب می آید. اگرچه عنوان می ‌شد این قابلیت قادر است تصویر مجازی جداگانه از زوایای دیگر اشیاء را درست کند، ولی در واقع تنها فیلم های کوتاه و ساده شبیه به فایل ‌های گیف را ارائه می‌ نمود.

قابلیت Edge Lighting در گلکسی اس ۶ اج

در سال ۲۰۱۵سامسونگ با رونمایی گوشی اج گلکسی اس۶ توجه خیلی از افراد علاقه مند به تکنولوژی را به خود جلب کرد، چون لبه ‌های این موبایل خمیده بودند و همین ظاهر زیبایی را به آن داده بود. در کنار این مشخصه، سامسونگ قابلیت Edge Lighting را هم معرفی نمود که در زمان دریافت تماس، کناره ی صفحه نمایش با رنگ‌ های متنوعی روشن می ‌شد.

اگرچه این ایده‌ خیلی نوآورانه است، ولی این قابلیت دارای یک مشکل بزرگ بود؛ فقط در صورت بودن نمایشگر بر روی یک سطح صاف این قابلیت فعال می ‌شد و حاشیه ‌ی صفحه نمایش رنگ‌ ها را نشان می ‌داد. اغلب کاربران ترجیح می ‌دهند که موبایل را از طرف پنل پشتی بر یک سطح بگذارند تا به طور مثال بر روی صفحه نمایش خط و خش نیفتد.

با توجه به این مسئله، برای استفاده از این قابلیت در موبایل های جدید سامسونگ مانند گلکسی نوت ۹، دیگر نیازی نیست که نمایشگر حتماً به سمت سطح مورد نظر باشد و همچنین می ‌توان از این قابلیت برای نوتیفیکیشن‌ های گوناگون و نه تنها دریافت تماس استفاده نمود.

حرکت دادن گوشی برای زوم در گلکسی اس ۳

سامسونگ علاقه ‌ی بسیار زیادی به دادن راه ‌حل‌ های گوناگون برای عملکرد‌های یکنواختی دارد. به ‌طور مثال می ‌توانیم به روند زوم اشاره نماییم که استفاده کنندگان اصولاً این کار را با حرکات دو انگشت انجام می‌ دهند. ولی سامسونگ برای نخستین بار در موبایل گلکسی اس ۳، قابلیت حرکت خود موبایل را برای انجام این موضوع معرفی کرد.

برای بهره مندی از این فرایند، به عنوان مثال در محیط مرورگر، می بایست دو انگشت خود را بر قسمت مورد نظر قرار می‌ دادید و با حرکت عمودی موبایل خود قادر بودید قسمت انتخابی را به ‌صورت زوم شده نگاه کنید. این قابلیت در واقع بی‌ فایده بود، به این دلیل کاربران هیچ مشکلی با شیوه قدیمی تر نداشتند و سامسونگ هم سرانجام قبل از رونمایی گلکسی اس۵به این موضوع پی برد.

قابلیت اسکرول هوشمند در گلکسی اس ۴

از میان همه ی قابلیت‌ های نرم‌ افزاری که در این مطلب به آن اشاره کردیم، بی تردید مقام بدون استفاده ترین، به قابلیت اسکرول هوشمند موجود در گلکسی اس ۴می‌ رسد. بنابراین گلکسی اس۴به عنوان یک موش آزمایشگاهی برای همه ی قابلیت ‌های عجیب ‌و غریب نرم ‌افزاری سامسونگ به حساب می آید.

قابلیت اسکرول هوشمند به استفاده کنندگان این امکان را می ‌دهد که در مرورگر، صفحات وب را با تکان دادن موبایل یا تکان دادن سر تنها به ‌صورت عمودی اسکرول کنند. در خصوص حرکت سر، پس از این که دوربین موبایل چشمان کاربر را تشخیص دهد، با تکان دادن سر به سمت بالا یا پایین، صفحه وب به‌ صورت عمودی اسکرول می ‌شود. کارکرد این قابلیت هم مثل خیلی از مشخصه‌ های دیگر عجیب‌ و غریب این موبایل و موبایل های دیگر، به گلکسی اس۵منتقل نشد.

در این مطلب تعدادی از بی مصرف ترین قابلیت های نرم ‌افزاری تلفن های همراه قدیمی سامسونگ را به شما توضیح دادیم. نکته جالب توجه اینجاست که شرکت سامسونگ به پیشنهادات و انتقادات کاربران خود گوش می کرد و همین باعث شد تا خیلی از این مشخصه ‌ها به موبایل های جدیدتر راه پیدا نکند.

در حال حاضر تلفن های همراه سامسونگ تجربه کاربری نرم ‌افزاری راحت و خوبی را ارائه می کند، گر چه هنوز هم در این حوزه هدف انتقادات بسیاری قرار می‌ گیرند. شما در این خصوص چه فکر می ‌کنید؟ به عقیده شما بدون استفاده ترین قابلیت های نرم ‌افزاری تلفن های همراه سامسونگ چه چیز‌هایی می باشند؟

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *