ایکس باکس چیست؟با جدیدترین ایکس باکس موجود در بازار بیشتر اشنا شوید

ایکس باکس چیست؟با جدیدترین ایکس باکس موجود در بازار بیشتر اشنا شوید

ایکس باکس نامی برای کنسول های بازی ویدئویی است که توسط شرکت مایکروسافت وارد بازار شده است.تا به امروزه  چهار کنسول بازی ایکس باکس توسط شرکت مایکروسافت معرفی شده است.ایکس باکس ها برای اولین بار در سال 2001 وارد بازار امریکا شد.

کنسول ایکس باکس از اولین کنسول های ویدئویی است که توسط شرکت امریکا درست در سال 1996 بعد از توقف اتاری جگوار وارد بازار شد.کنسول های ایکس باکس جز ششمین نسل کنسول های بازی بودند.در ان زمان به نظر نمی امد که در کنار محصولات دیگر کنسول های ایکس باکس مورد توجه زیادی قرار بگیرند.

با وجود همه پیش بینی ها کنسول های ایکس باکس در این رقابت پیروز شد.شاید میزان فروش کنسول های بازی ایکس باکس به میزان فروش پلی استیشن 2 نبوده باشد اما ویژگی هایی داشت که باعث موفقیت او در میان رقبایش شد.از جمله عوامل موفقیت او می توان به لایو ان اشاره کرد.درست است که کنسول های قبلی دارای ویژگی های انلاین بودند اما  ایکس باکس ها دارای ویژگی های منحصربه فرد زیادی بودند که باعث شد از سایر کنسول های بازی متمایز باشد و مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که گفتیم این کنسول های بازی در چهار نسل ارائه شده است که در این مطلب به بررسی ان ها می پردازیم.

ایکس باکس

انواع کنسول های بازی

1-ایکس باکس:نسخه اول این کنسول های بازی در سال 2001 در امریکای شمالی رونمایی و عرضه شد .این مدل از ایکس باکس ها اولین مدل معرفی شده توسط شرکت مایکروسافت بود که وارد کنسول های بازی خانگی شد.اولین ایکس باکس  مربوط به نسل ششم بازی های ویدئویی بود.

2-ایکس باکس 360: کنسول بازی ایکس باکس 360 مربوط به هفتمین نسل از کنسول های بازی ویدئویی است.این کنسول بازی در سال 2005 عرضه شده است.این کنسول بعد از موفقیت سری اول ایکس باکس ها وارد بازار شد و در سال های بعد سعی کرد ویژگی های خود را تکمیل کند.

طراحی ظاهری این مدل از کنسول های بازی از مدل قبیل ان جدید تر و مدرن تر بوده است اما همان ویژگی کمر باریک بودن را در وسط دستگاه داراست . دکمه هایی که در  جلوی این دستگاه قرار دارد که دکمه های پاور واجکت هستند و به صورت لمسی تعبیه شده اند.در کنار دکمه اتصال دسته به دستگاه نیز دو پورت USB قرار دارد.

در قسمت پشتی این دستگاه نیز پورت هایی اعم از پورت های USB ،ورودی HDMI،ورودی اپتیکال و ورودی کینت قرار دارند.به همراه این دستگاه وسایل دیگری اعم از یک دسته بازی ،یک عدد پاوربانک،یک کابل AV،کابل اتصال به برق ،هدست مونو و دو عدد باتری قلمی نیز ارائه می شود.درستاست که این دستگاه دارای پورت های USB زیادی است اما از بلوتوث پشتیبانی نمی کند.

3-ایکس باکس one :هشت سال بعد از معرفی و عرضه ایکس باکس 360 درجه در سال 2013 مایکروسافت از نسل بعدی کنسول های بازی ویدئویی به نام ایکس باکس one رونمایی کرده است.همراه با این کنسول های بازی از امکانات دیگری نیز رونمایی شده است که عبارتند از دسته بازی و Kinect  نو که مخصوص همین کنسول ارائه شده اند.

این کنسول از لحاظ ظاهری بسیار عجیب است.از ویژگی های ظاهری جذاب این کنسول های بازی طراحی بدنه ان است که که نیمی از این بدنه روکش مات و نیم دیگر ان روکشی براق دارد.در قسمت جلوی این کنسول نیز کلید پارو و یا شیار درایو نوری Blu-ray قرار دارد.این تغییرات تنها در خود کنسول صورت گرفته است اما تغییرات به همین جا ختم نمی شود و دسته بازی هم تغییرات زیادی کرده است.

دسته بازی ایکس باکس one نسبت به مدل قبلی دچار تغییراتی شده است. دسته جدید معرفی شده دارای یک  D-pad و دو Joystick است هم چنین از مدل قبلی کوتاه تر است و لبه های ان بافت دار است.قسمت هایی در این دستگاه نیز به باتری اختصاص داده شده است نسبت به مدل های قبلی کوچک تر شده است.کلیدهایی نیز در این دستگاه وجود دارند که مکان ان ها تغییر کرده است از جمله ان ها جای کلیدهای Back و Start است که با کلیدهای Apps و Play/Pause جا به جا شده اند.

از ویژگی و تغییرات مهم این دستگاه با مدل قبلی می توان به Kinect اشاره کرد .این دوریبن جدید دارای سنسور 1080p است و قابلیت پشتیبانی از فرمان های صوتی و حرکتی را دارا است.سنسورهای حرکتی این ایکس باکس قابلیت پردازش تا دو گیگا بایت داده را در هر ثانیه خواهد داشت و این ویژگی باعث می شود تا به صورت جدا جدا شش کاربر بتوانند اطلاعات را بخوانند.

پردازنده به کار رفته در این دستگاه ساخته شرکت AMD و یک پردازنده هشت بیتی است .اگر بخواهیم در مورد حافظه های این دستگاه صحبت کنیم باید بدانید که حافظه داخلی ان 500 گیگا بایت و دارای هشت گیگا بایت حافظه RAM است.کنسول جدید مایکروسافت دارای رابط کاربری بسیار شبیه به Windows 8 است .این ویژگی باعث می شود که اگر شما قبلا با Windows 8 کار کرده باشید در استفاده از این ایکس باکس مشکل نخواهید داشت.

هم چنین با استفاده از این ایکس باکس ها می توانید تماس های تصویری خود را روی تلویزیون های بزرگ و با کیفیت بیش تری داشته باشید زیرا این ایکس باکس ها از قابلیت ارتباط تصویری Skype پشتیبانی می کند.

اخرین مدل ایکس باکس نیز ایکس باکس وان ایکس است که اخری نوع معرفی شده از ایکس باکس است در ادامه به معرفی ان می پردازیم.

رونمایی از جدیدترین ایکس باکس

مایکروسافت از جدیدترین ایکس باکس خود به نام ایکس باکس وان ایکس رونمایی کرده است. کنسول معرفی شده نه تنها از لحاظ سخت افزاری بلکه از لحاظ ابعادی هم نسبت به مدل های قبلی خود تغییر کرده است و ابعاد ان کوچک تر شده است.این ایکس باکس جدید توانایی اجرای بازی هایی او نوع 4K  نیز دارد البته باید توجه داشته باشید با این ویژگی های منحصر به فرد برای این کنسول مسلما باید قیمت بالاتری را نیز برای تهیه ان بپردازید.

ایکس باکس جدید از لحاظ سخت افزاری از مدل قبلی بسیار قوی تر شده است و قسمت پردازش گرافیکی ان 4.6 برابر قوی تر و cpu ان نیز به اندازه 30 درصد از مدل قبل سریع تر عمل می کند.در کنسول ایکس قبلی از پردازنده هشت هسته ای با سرعت 1.75 گیگا هرتز بهره برده است اما در این نمونه جدید پردازنده هشت هسته ای با سرعت 2.3 گیگا هرتز بهره می برد.

حافظه این دستگاه نیز نسبت به نمونه های قبلی به میزان 50 درصد افزایش یافته است در نمونه قبلی این دستگاه حافظه 500 گیگا بایتی معرفی شده است اما برای این دستگاه از حافظه یک ترابایتی یاده شده است که این مقدار می تواند گسترش نیز پیدا کند.. اگر شما از ان دسته افرادی هستید که می خواهید از بازی ها با نهایت کیفیت گرافیکی بهره برید می توانید از این کنسول استفاده کنید.

در هنگام بازی با این کنسول حتما متوجه خواهید شد که این کنسول ها نه تنها از مدل های قبلی شفاف ترند بلکه رنگ های واضح تری را نیز دارا هستند ،این ویژگی به هاطر وجود بلورهای UHD و هم چنین پشتیبانی این ایکس باکس از استاندارد HDR  است.

درست است که اشاره کردیم این دستگاه نسبت به مدل قبلی یعنی ایکس باکس one کوچک تر است اما وزن ان برخلاف ظاهرش نسبت به نمونه های قبلی سنگین تر است .وزن ایکس باکس وان ایکس برابر 3.8 کیلوگرم است.البته در کنار این سنگینی از قطعات این دستگاه خیالتان راحت باشد .این دستگاه دارای فن های بسیار کارامدی است و حتی در صورت کارکرد بسیار بالای ان هم کوچکترین صدایی نخواهد داشت.

البته مهم ترین چیزی که هر ایکس باکس باید داشته باشد این است که بتوان تجربه ی بازی خوبی را از ان داشت.با توجه به تبلیغات گسترده ای که در زمینه این کنسول بازی شکل گرفته است ،این تبلیغات بیهوده نبوده و واقعا هم عملکرد خوبی را در اجرای هر بازی خواهد داشت.

ایکس باکس وان همه تلاشش را برای این که بتواند تصویری 60 فریمی را در اختیار کاربر قرار دهد این عدد در بین کنسول های بازی عددی بسیار عالی در نظر گرفته می شود  و حتی تلویزیون ها و سایر وسایل هم برای نشان دادن کیفیت بالای خود در تصاویر از همین عدد بهره می برند.

مایکروسافت برای کسانی که قبلا از ایکس باکس one بهره می بردند نیز مژده ای دارد و ان این است که این افراد می توانند همه بازی های خود را در درایو اکسترنال کپی کرده و بعد ان را روی دستگاه جدید خود کپی کنید و یا می توانید هر دو دستگاه را به شبکه خانگی وصل کرده و پس از ان اطلاعات را بین دو دستگاه رد و بدل کنید.

البته لازم به ذکر است اطلاعات رد و بدل شده ان قدر ها هم سرعت زیادی ندارد اما مسلما از دانلود کردن ان ها خیلی بهتر است.

قیمت ایکس باکس وان ایکس برابر 500 دلار است که نسبت به نمونه قبلی خود با قیمت پایه 249 دلار بسیار گران تر است به همین دلیل  از کنسول های بازی گران قیمت بازار محسوب می شوند همین قیمت ان باعث می شود تا  عده زیادی از خرید ان دست بکشند.

با خرید ایکس باکس وان ایکس به دنیای جدیدی از بازی های ویدئویی وارد خواهید شد .نمونه جدید معرفی شده توسط مایکروسافت با تمام نمونه های قبلی متفاوت است و تجربه یبازی ان هم متفاوت خواهد بود.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *