اعتیاد به گوشی های هوشمند

اعتیاد به گوشی های هوشمند

امروزه گوشی های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی روز به روز در حال پپیشرفت اند و نقش های بسیار بیش تری را در زندگی بشر برعهده می گیرند و همین نیز باعث می شود تا مردم نیز استفاده بسیار زیادی را از این وسایل داشته باشند . همین استفاده نیز باعث می شود تا مردم اعتیاد زیادی را به این وسایل داشته باشند.

منظور از اعتیاد به گوشی های هوشمند این است که باید استفاده از این وسایل به صورت پشت سرهم و در فاصله های زمانی یکسان صورت بگیرد. استفاده زیاد از گوشی های هوشمند باعث می شود تا انرژی فرد رفته رفته تحلیل برود و بازدهی وی نیز کاهش پیدا کند هم چنین باعث می شود تا فرد تنها روی یک موضوع خاص تمرکز داشته باشد.

برای این که بفهمید به گوشی های هوشمند و سایر وسایل نظیر آن اعتیاد پیدا کرده اید یاخیر می توانیم تکنولوژی ها را به دو دسته تقسیم کنیم که این دو دسته عبارتند از تکنولوژی های اجباری و تکنولوژی های اختیاری .

منظور از تکنولوژی های اجباری آن دسته از تکنولوژی هایی است که برای انجام کارهای روزمره ضروری اند مثلا برای پرداخت کردن قبض ها از آن ها استفاده می کنیم . نمونه دیگر از این تکنولوژی ها اختیاری اند که همان وسایل و ابزاری هستند که درگروه اول قرار نمی گیرند . شناختن این تکنولوژی ها باعث می شود تا بتوان آن ها را بهتر در زندگی به کاربرد و هم چنین استفاده از آن ها را در زندگی مدیریت کرد.

برای این که بتوانیم اعتیاد به گوشی های هوشمند را از بین ببریم باید در مورد آموزش های مغز خود سعی کنیم تا سراغ وسوسه چک کردن گوشی موبایل نرویم . انجام دادن این کار اصلا کار آسانی نیست بلکه نیاز به تمرین بسیار زیادی دارد . درست است که دور شدن از گوشی های موبایل راه حل خوبی است اما بهتر است تا از جایگزینی برای گوشی های هوشمند استفاده شود . در ادامه به بررسی جایگزین  هایی برای گوشی های هوشمند می پردازیم.

گوشی های هوشمند

معرفی جایگزین هایی برای گوشی های هوشمند

1-خرید یک ساعت زنگ دار : همه افراد امروزه برای این که صبح از خواب بیدار شوند گوشی های خود را در ساعات مشخصی کوک می کنند.حال اگر گوشی های موبایل خود را کوک کنیم از همان ابتدای صبح زندگی خود را با استفاده از گوشی های هوشمند شروع کردیم و بعد از این که صفحه موبایل را دیده ایم هم سایر پیغام ها و ایمیل های خود را چک می کنیم و دغدغه بعدی ما پاسخ دادن به این پیغام هاست که مسلما اصلا هم متوجه گذرزمان نخواهید شد . پس بهتر است با خریدن یک ساعت زنگ دار از همان ابتدای صبح همه این دغدغه ها را از بین ببرید.

2-بهره یگری از ساعت مچی : روزانه چندین بار ساعت گوشی های هوشمند را چک می کنید  همین نیز باعث می شود تا ساعت ها را در سایر برنامه های گوشی خود غرق شوید. هربار با چک کردن ساعت سراغ بقیه برنامه ها مثل فیسبوک ، اینستاگرام ، توئیتر و .. می روید و آن ها را نیز چک می کنید. در همان ابتدا فهمیدن ساعت از روی گوشی باعث می شود تا در این چرخه طولانی بیفتیم پس بهتر است برای رهایی از این چرخه خطرناک حتما یک ساعت مچی داشته باشید تا دیگر برای نگاه گردن ساعت هم سرغ گوشی های خود نروید.

3-توانایی های مربوط به توصیف کردن را در خود بیش تر کنید : فرض کنید در مورد موضوعی مثلا یک فیلم در حال صحبت کردن هستید و نام یکی  از بازیگران فیلم را از یادبرده اید در این جا مسلما سعی می کنید تا تنها با یک جستجو در اینترنت بتوانید به پاسخ موردنظرخود به راحتی دست پیدا کنید . یا در اینستاگرام کلیپ بسیار جالبی را مشاهده می کنید و می خواهید در ضمن تعریف کردن آن را به سایرین هم نشان دهید  تا از این طریف جزئیات آن را نیز افراد بدانند.

برای این که در این موارد هم سراغ گوشی های موبایل نروید تنها راه حل این است که سعی کنید خودتان همه جزئیات ان را به خاطر بسپارید تا بتوانید خودتان همه موارد را در آن با بیان جزئیات تعریف کنید و مغز شما به اینترنت و یا گوشی های موبایل وابستگی نداشته باشد.

4-برای خود قوانینی را وضع کنید : امروزه بیش تر افراد زمانی که در جمعی قرار می گیرند به افراد دور و بر خود توجه زیادی ندارند و تنها با گوشی های خود با سایرین نیز ارتباط برقرار می کنند. توجه داشته باشید وقتی در جمعه هستید بیش تر افراد که در کنار شما حضور دارند می خواهند با شما زمان را سپری کنند و به تبع از شما نیز همین انتظار را دارند.

پس بهتر است در جمع دیگر گوشی های هوشمند را به طور کامل کنار بگذارید و برای خود قوانینی را بگذارید که هنگامی که در جمع هستید از گوشی های موبایل خودد استفاده نکنید و تنها تمرکز شما روی رابطه  های شما در اجتماع باشد.

5-می توانید از اپلیکیشن هایی برای مدیریت استفاده از گوشی های هوشمند استفاده کنید : اپلیکیشن هایی در زمینه مدیریت از استفاده موبایل وجود دارد که به کاربر کمک می کند تا بتواند از موبایل بهتر استفاده کند . توجه کنید زمانی که می گوییم نباید اپلیکیشن آن را بررسی کنید یعنی از سایر موارد نیز برای چک کردن آن نباید استفاده شود . برای مثال اگر می خواهید از سایت فیسبوک به میزان بسیار کمی استفاده کنید باید بدانید که از سایت آن نیز نباید به مقدار زیادی استفاده شود .

6-اپلیکیشن ها را در ساعت های خاصی بلاک کنید : گوش های آیفون این قابلیت را دارند تا بتوان درساعت های خاصی اپلیکیشن های آن ها را بلاک کرد . مثلا در بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد ازظهر استفاده از آن ها را بلاک کنید و می توانید به مرور زمان این ساعت ها را بیش تر کنید.

7- کارهای خود را دسته بندی کنید : توجه کنید بهتر است ایمیل خود را در هر روز تنها یک بار بررسی کنید و اما اگر هر چند دقیقه ای در روز به بررسی آن اختصاص دهید باعث می شود تا تمرکز شما روی مسائل بسیار کم تر شود .

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *