اطلاعاتی در مورد لنزهای چشم ماهی

اطلاعاتی در مورد لنزهای چشم ماهی

اطلاعاتی در مورد لنزهای چشم ماهی

لنزهای فیش آی یا چشم ماهی دارای زاویه دید 180 درجه ای هستند. از این دوربین ها در کارهای علمی زیاد استفاده می شود. در دنیای عکاسی و فیلم برداری به لنزهای چشم ماهی یا (Fisheye) لنز سوپرواید یا اولترا واید نیز گفته می شود ، این لنزها قادرند تصاویری با زاویه فوق عریض ( تا 180 درجه ) را ثبت کنند.

دهه 1920 میلادی بود که این لنزها برای اولین بار معرفی شدند ، در آن زمان از این لنزها فقط در موارد علمی از جمله هواشناسی بهره می بردند.لنزهای فیش آی میان عکاسان طبیعت از محبوبیت زیادی برخوردارند و اغلب از این لنزها جهت گرفتن پانورامای عریض از منظره های طبیعی و عکس های کلوزآپ از شخصیت ها ، نمای داخلی و دکوراسیون منازل و بناهای متراکم شهرها استفاده می شود. عکاسان ورزشی هم از این لنزها زیاد استفاده می کنند ، این لنزها  برای خلق تصاویر و لحظه های خاص بازی ها کمک زیادی به آن ها می کند.

لنز

لنز

لنزهای فیش آی به طور کلی دو نوع می باشند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

لنز چشم ماهی دایره ای

لنزهای چشم ماهی دایره‌ای (Circular Fisheye Lens) تصویر نیم دایره یا همان 180درجه ای را ثبت می کند که عملکرد آن نمایی شبیه دایره در وسط به همره داشتن حاشیه سیاه رنگ در کناره ها می باشد. از لنزهای چشم ماهی غالباً برای ثبت تصاویر هنری مثل عکاسی از شهرهای دارا برج های بلند مرتبه استفاده می شود. این نوع از لنزها در مصارف علمی نیز کاربرد موثری دارد.

لنز های چشم ماهی فول فریم

پس از معروف شدن لنزهای فول فریم ، شرکت های تولید کننده این تکنولوژی دست به طراحی لنز دیگری زدند که در کنار ثبت تصاویر دایره ای ، می توانست تصاویر تمام فریم هم پوشش دهد ، این یعنی این که توانایی این را داشت که به صورت افقی تصاویر عریضی را ثبت کند. زاویه دید افقی و عمودی این لنزها مقداری کمتر از 180 درجه است. به گونه ای که در امتداد افق به 150و در امتداد خط عمود به 100درجه می رسد .

هر چند زاویه دید این لنزها به پهنی لنزهای دایره ای نمی باشد ، ولی در عوض زاویه دید ثبت شده توسط این لنزها مستطیل کامل است و در حاشیه تصویر ، دیگر خبری از حاشیه سیاه رنگ نمی باشد. با توجه به این موارد این لنزها برای ثبت تصاویر خاص از منظره ها و دکوراسیون مناسب تر است.

لنز

لنز

مسلماً توانایی ثبت تصویرهایی بالاتر از زاویه 180درجه با در هم آمیختن تعدادی عکس ، درون نرم افزار فتوشاپ نیز امکان پذیر است. با بهره گیری از متد نرم افزاری  پس‌پردازشِ (Post Processing) هم می توان عکس های با زاویه دید 360درجه ثبت کرد.

عمق میدان

به علت زاویه ی بسیار زیاد ، عمق میانی عکس های ثبت شده توسط لنزهای چشم ماهی خیلی زیاد است . عمق میانی بالا به این معنی می باشد که سوژه شما چه خیلی عقب و خیلی نزدیک باشد در فوکوس کامل خواهد بود و کل نقاط عکس کاملاً وضوح خواهند داشت. این باعث می شود که عکس هایی که پیش زمینه و پس زمینه آن ها برای عکس مهم هستند توسط این لنزها عکاسی شوند و همین موضوع باعث اهمیت دار شدن این لنزها گردیده است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *