آلفاگوی گوگل قدرتمند تر از همیشه ظاهر می شود

آلفاگوی گوگل قدرتمند تر از همیشه ظاهر می شود

آلفاگوی گوگل قدرتمند تر از همیشه ظاهر می شود

کمپانی گوگل که در زمینه هوش مصنوعی طی سال های اخیر اقدامات گسترده ای را انجام داده است و یک هوش مصنوعی جدید به نام آلفاگو را دارد. کمپانی گوگل در حال حاضر تصمیم گرفته با ارتباط با دیپ مایند قدرت این هوش مصنوعی خود را افزایش دهد تا در آینده ای نه چندان دور بتواند قدرتمندترین هوش مصنوعی جهان را داشته باشد.
کمپانی گوگل برای اینکه بتواند یک آزمایشگاه هوش مصنوعی برای خود داشته باشد چهارصد میلیون دلار هزینه کرده و آزمایشگاه دیپ مایند که در شهر لندن قرار دارد را برای کارهای تحقیقاتی خود خریداری خرید. در چند روز گذشته اعلام شده است که آزمایشگاه تخصصی دیپ مایند یکی از هوش مصنوعی های مهم خود به نام آلفاگو را بسیار توسعه داده است و آن را قدرتمند تر از گذشته کرده است.
آلفاگو که برگرفته از یک بازی قدیمی چینی به نام گو بود و یک نوع بازی تخته است تا کنون موفق شده برخی از بازیکنان انسانی را که در کار خود به عنوان بهترین ها هستند را شکست داده و برتری خود را اثبات کرده است. آلفاگو اخیرا مورد برنامه ریزی مجدد قرار گرفته است و هوش مصنوعی به کار رفته در آن توانسته بهبود بیشتری پیدا کرده و در حال حاضر با نام آلفاگو زیرو معرفی شده است. مدیر عامل دیپ مایند در مصاحبه ای که انجام داده گفته آلفاگو زیرو قویتر از گذشته ظاهر خواهد شد.
گو یک بازی بسیار کهن در کشور چین است که برخی آن را ساده می دانند اما این بازی قدیمی در عین ساده بودن خود بسیار پیچیده نیز می باشد. قوانینی که در این بازی وجود دارد بسیار کم بوده ولی احتمالات بسیار زیادی برای انجام حرکات در این بازی وجود دارد حتی می توانیم بگوئیم تعداد حرکاتی که در بازی می تواند انجام شود در حد بی نهایت است.

آلفاگو

آلفاگو

در این بازی آلفاگوی زیر توانست نسل پیشین خود یعنی آلفاگوی معمولی را نیز شکست دهد و این مساله نشان دهنده این است که آلفاگوی زیرو بسیار قدرتمند تر از نسل پیش از خود عمل می کند و بدون رقیب در این بازی ظاهر می شود. آلفاگوی معمولی بسیار قوی بود و توانسته بود پس از سه روز تمرینی که در کشور کره داشت با امتیاز چهار بر یک لی سدول را که در این بازی مقام قهرمانی جهان را دارد شکست بدهد و برتری هوش مصنوعی را به تمام جهان ثابت کند. آلفاگویی که در حال حاضر وجود دارد بدون اینکه از انسانی کمک گرفته و یا اطلاعاتی را دریافت کند موفق شد چگونگی بازی کردن در این بازی قدیمی را به خوبی بیاموزد.
مدیر عامل دیپ مایند اعلام کرده که آلفاگو طی چند روز موفق شده اطلاعاتی را که انسان سالیان زیاد وقت صرف یادگیری آن کرده را آموخته و به بهترین شکل این دانش را در بازی به کار گرفته و موفق شده افراد قهرمان بیشماری را در این بازی شکست دهد.

آلفاگو زیرو نیز موفق شد بدون اینکه هیچ اطلاعاتی را از سوی انسان دریافت کند نحوه بازی کردن را به بهترین شکل خود بیاموزد. هوش مصنوعی که سال های قبل خلق شده بود باید از سوی انسان اطلاعاتی را دریافت می کرد و این مساله تنها تفاوتی است که در بین دو هوش مصنوعی قدیمی و جدید وجود دارد.
محقق اصلی آلفاگو یعنی آقای دیوید سیلور در خصوص آموزش آلفا زیرو چنین عنوان کرده است: این هوش مصنوعی به وسیله یک شبکه مصنوعی فعالیت دارد که او را تبدیل به معلمی برای خودش کرده است.

این هوش مصنوعی جدید در مورد این بازی هیچ اطلاعاتی را ندارد و هزاران بار بازی را با خود انجام می دهد و به این ترتیب می تواند دریابد که چه حرکات احتمالی برای انجام بازی در آینده می تواند داشته باشد. با این پیشبینی و انجام بازی می تواند یک الگوریتم قدرتمندتر را طراحی کرده و بازی را انجام دهد و در نهایت به یک پیروزی دست پیدا کند.
آلفاگو زیرو زمانی که بازی را انجام می دهد پس از هر مرحله یک روش جدید را برای خود طراحی می کند و آن را مورد امتحان قرار می دهد و این کار را تا آنجا ادامه می دهد که بتواند به راحتی تمام حرکاتی که از سوی فرد ممکن است انجام شود را حدس بزند.
آلفاگو زیرو در مقایسه با نسل پیش از خود قدرت محاسبه ای کمتری را به کار می گیرد و این پیشرفت در لگوریتم موجب می شود در آینده ای نه چندان دور به یشرفت های گسترده تر و بیشتری نیز دست پیدا کند.

با توجه به این که آلفاگو زیرو در عصر جدید پیشرفت بسیار زیادی را داشته اما محققان معتقدند باید راه بسیار زیادی را طی کنند تا بتوانند هوش مصنوعی را در حد بالایی خلق کنند. آنها اعتقاد دارند وضعیتی که در حال حاضر برای هوش مصنوعی وجود دارد بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که در فیلم های هالیوودی به نمایش در می آید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *