آشنایی با زبان های برنامه نویسی طراحی سایت

آشنایی با زبان های برنامه نویسی طراحی سایت

کامپیوترها زبان مخصوص خود را دارند و با زبان انسان آشنایی ندارند پس نمی توانند دستوراتی را با زیان انسان اجرا کنند . لزوم استفاده از زبان های برنامه نویسی در این جا مشخص می شود . زبان های برنامه نویسی که در جهان وجود دارند بسیار زیاد هستند که کارایی هرکدام از آن ها با دیگری متفاوت است.

برای این که یک وب سایت گسترش پیدا کند باید دو مرحله طراحی وب و برنامه نویسی وب به خوبی صورت گیرد. در ادامه این مطلب با زبان های برنامه نویسی طراحی سایت آشنایی پیدا می کنیم.

زبان های برنامه نویسی طراحی سایت

1-Html: این زبان در سال 1989 برای منتقل کردن داده ها به وجود آمد . به صورت کلی باید بدانید که Html جز زبان های برنامه نویسی حساب نمی شود و اما از آن برای طراحی سایت های ساده استفاده می شود. در ابتدا این زبان برنامه نویسی امکانات زیادی نداشت اما بعدها به مرور زمان به امکانات آن افزوده شد و توانست کامل تر از قبل شود.

زبان های برنامه نویسی

در سال 2010 Html5 به وجودآمد که باعث شد تا در همین سال طراحی سایت های واکنش گرا ایجاد شوند. این نسخه از Html تغییرات ساختاری زیادی را شامل شده است. بسیاری از افراد بر این باورند که در Html5 کد نویسی به شیوه  نوین تری ارائه می شود به شکلی که عنصرهای هر صفحه نسبت به قبل معنا دار تر می شوند و حتی این امکان وجود دارد تا با مرور زمان این زبان به زبانی برای تولید اپلیکیشن ها تبدیل شود.

2- CSS : این زبان را نیز مانند Html نمی توان به صورت کلی یک زبان برنامه نویسی نامید . از این زبان برنامه نویسی می توان برای طراحی قسمت های گرافیکی و به صورت کلی ظاهری سایت استفاده کرد. برای مثال می تواند تغییراتی را روی فونت صفحات و یا رنگ پس زمینه آن ها ایجاد کند.

با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توانید برای صفحه های سایت تنها یک بار سبک آن را تعریف کنید و بعد از آن نیز برای بقیه صفحات همان سبک را اعمال کنید. برای مثال فرض کنید شما یک سایت را به زبان Html نوشته اید و بعد از گذشت زمانی تصمیم گرفته اید فونت سایت را تغییر دهید اگر این تغییر در یک صفحه باشد خوب کار راحتی است اما اگر بخواهیم همه برنامه که صفحات آن هم زیاد است را تغییر دهیم مسلما وقت زیادی را صرف خواهد کرد.

با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توان خط های برنامه را بسیار مرتب و به زیبایی نوشت . همین مرتب بودن آن ها باعث می شود تا بتوان در لحظه در کدها به آسانی تغییراتی ایجاد کرد. همین ویژگی ها باعث می شود تا در استفاده از این زبان برنامه نویسی بتوانید تمرکز بیش تری را روی طراحی داشته باشید و کد نویسی بیش تر وقت شما را تلف نکند.

امروزه اکثر سایت ها از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند و هر سایت حداقل یک بار از این زبان استفاده کرده است. آخرین نمونه از CSS در حال گسترش است . اما بدانید که CSS و Html دو زبان اند که دائما یک دیگر را تکمیل می کنند .

3-جاوا اسکریپت : همگان بر این باورند که جاوا اسکریپت از جمله زبان های برنامه نویسی است اما باید بدانید که این زبان یسک زبان اسکریپت نویسی است که در مرحله ای پایین تر از زبان برنامه نویسی محسوب می شود. با استفاده از این زبان می توان به سایت جلوه هایی را از لحاظ ظاهری به سایت اضافه کرد.

البته باید بدانید که امروزه این زبان برنامه نویسی را محدود کرده اند زیرا در زمان بهینه سازی سایت چون حجم کتابخانه های موجود زیاد است زمانی را که سایت در ابتدا لود می شود بیش تر است و همین موضوع نیز روی سئو سایت تاثیر منفی دارد پس به خاطر همین هم محدود شده است.

جاوا اسکریپت از جمله زبان های برنامه نویسی است که که قادر است در بین عنصرهای یک صفحه قرار گرفته و پس از آن نیز می تواند این عناصر را کنترل کند و در این زمان برای همه مرورگرها این امکان به وجود می آید تا زبان جاوا اسکریپ را فعال و یا غیرفعال کنند. بیش تر برای دادن اعتبار اولیه به فرم ها در وبگاه ها از این زبان برنامه نویسی استفاده می شود. از فایده های دیگر این زبان این است که می توان با حرکت دادن موس روی تصاویر اندازه آن ها را تغییر داد.

4-PHP: این زبان را می توان جز زبان های اسکریپپ نویسی البته از نوع متن باز آن نامید. از این زبان برنامه نویسی بیش تر برای برناه نویسی های پویا استفاده می شود.

با گذشت دوران از این زبان نسخه های بسیار زیادی به وجود آمد اما الان نسخه پنجم آن مورد استفاده قرار می گیرد . هر نمونه از نسخه های جدیدی که  از این زبان ارائه شده است ویژگی های بسیار جدید را نسبت به قبل داشته است.

این زبان ساختاری مانند زبان برنامه نویسی سی دارد . قدرت این زبان به خاطر قالب پذری مختلف آن و هم چنین همگونی با بانک های اطلاعاتی به شدت زیاد شده است.

استفاده از این زبان بسیار راحت است و از آن جایی که بسیار به زبان سی نزدیک است برنامه نویسان می توانند در زمان بسیار کوتاهی برنامه های خوبی را با استفاده از این زبان برنامه نویسی تولید کنند.

5-ASP: این زبان برنامه نویسی توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است. و اما قابلیت اجرا تنها روی سرویس های میزبانی تحت وب را داراست. برای گسترش طراحی وب از پلتفرم ASP.NAT استفاده می شود که می تواند برای ساختن نرم افزارهای تحت وب یک مدل برنامه نویسی را ارائه می کند که می تواند  بسیار کارایی داشته باشد. این نرم افزارها می تواند برای PC و موبایل ها ساخته می شود .

برای اموختن زبان های برنامه نویسی ابتدا باید یکی از آن ها را انتخاب کرده و آن ها را درک کنید تا سپس بدانید که می توان از آنبرای انجام چه کاری استفاده کرد. اگر به دنبال یک زبان برنامه نویسی در سمت مرورگر هستید ما به شما جاوا اسکریپت را پیشنهاد می کنیم.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *