پیشرفت دوربین گوشی های هوشمند

دوربین تلفن های همراه هوشمند رو به پیشرفت است

این روزها دوربین تلفن های همراه هوشمند پیشرفت خوبی داشته و به رقیبی مهم برای دوربین های دیجیتال تبدیل شده است. قصد داریم در این مطلب فاکتورها و خلاقیت های تاثیرگذار دوربین تلفن های همراه پیشرفته از جمله آنر10 را مورد بررسی قرار دهیم.

تلفن های همراه هوشمند چند سالی می باشد که از رقیبی دست و پا بسته برای دوربین های دیجیتال، پا را فراتر گذاشته و به یک رقیب قدرتمند برای این محصولات الکترونیکی تبدیل شده ‌اند. محبوبیت دوربین موبایل های هوشمند و هر چند همراهی همیشگی آن‌ ها با استفاده کنندگان موجب شده تا کمپانی های تولید کننده به احتیاجات کاربرانی که برای آن‌ ها استفاده از دوربین، یک امر مهم محسوب می شود، جواب داده و در امر نرم افزاری و سخت افزاری، تمهیداتی را به کار ببندند.

در زمینه دوربین تلفن های همراه هوشمند، ارتقاء عملکرد مولفه ‌های پایه مانند سنسور و لنز یا حتی استفاده از ترکیب دوربین های دوگانه و سیستم پردازش تصویر به روزرسانی شده، از جمله راه حل هایی می باشد که تلاش کمپانی ‌های تولید کننده را برای برآورده کردن احتیاجات کاربران علاقه مند به عکاسی نشان می‌‌ دهد. این در شرایطی می باشد که در امر نرم افزاری هم فعالیت های قابل قبولی، به خصوص با توسعه فناوری هایی مانند هوش مصنوعی به کار بسته شده است.

به این ترتیب، در ادامه در دو امر سخت افزار و نرم افزار، نگاهی بهتر به اهمیت دوربین تلفن های همراه هوشمند خواهیم داشت و نمونه هایی از موبایل های پیشرفته که این امکانات را ارائه می دهند، بیان خواهیم نمود، ولی قبل از آن، دلایل معمولی تر را برای تمایل علاقه مندان به استفاده از دوربین موبایل های هوشمند را به صورت مختصر مرور خواهیم نمود.

علل تمایل به استفاده از دوربین تلفن های همراه هوشمند

قبل از آن که از نظر فنی به بررسی تمایل کاربران برای استفاده از موبایل های هوشمند برای ثبت تصویر و فیلم بپردازیم، جالب است نگاهی بهتر به این موضوع داشته باشیم.

به بیان روان تر، دلایلی مانند همراه بودن همیشگی تلفن های همراه هوشمند، قیمت به صرفه تر این محصولات در قیاس با دوربین های حرفه ‌ای (به خصوص با توجه به ارتقاء قابل توجه امکانات دوربین تلفن های همراه هوشمند در سال ‌های گذشته) جریان رو به رشد استفاده از اپلیکیشن‌ های همراه ویژه ویرایش عکس ها یا پلتفرم ‌های گوناگون به منظور به اشتراک‌ گذاری راحت محتویات ثبت شده در شبکه های مجازی از طریق تلفن های همراه هوشمند، به روزرسانی اپلیکیشن ‌های شخص سوم یا حتی ترکیب فیلترها و امکانات گوناگون از طرف کمپانی های تولید کننده برای ویرایش یا شخصی ‌سازی تصاویر، در فهرست مواردی قرار می‌ گیرند که میل هر چه بیشتر علاقه مندان را به استفاده از تلفن های همراه هوشمند برای ثبت تصویر و ویدئو را به دنبال داشته است.

در کنار این، مواردی مانند ارتقاء عملکرد دوربین های سلفی، علاقه ‌مندی کاربران به استفاده از این مشخصه برای ثبت لحظات به صورت تکی یا دسته جمعی و تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی هم اثرات خاص خود را داشته ‌اند. همین موضوع باعث شده تا کمپانی ‌های سازنده موبایل های هوشمند هم امید بالاتری به رقابت با برندهای سازنده دوربین های دیجیتالی داشته و پیگیرتر، به دنبال ارائه محصولات متفاوت باشند. نکته جالب اینجاست که، جا به ‌جایی آسان تلفن های همراه هوشمند موجب شده تا این محصولات الکترونیکی همراه و هر چند فناوری های گسترده ترکیب شده در آن‌ ها مانندAI را همیشه و در تمام لحظات به همراه خود داشته باشیم.

به این ترتیب، استفاده از امکانات ارتباطی به روزتر در موبایل های هوشمند در قیاس با دوربین های دیجیتالی یا حتی استفاده از تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی هم موجب شده موبایل های هوشمند به مواردی جذاب با قابلیت رقابت بهتر با دوربین ‌های دیجیتالی تبدیل شوند.

اهمیت از نگاه سخت افزاری

تا همین چند سال اخیر، کارکرد دوربین تلفن های همراه هوشمند تا اندازه ای ناامید ‌کننده بود که حتی امیدوارترین طرفداران این محصولات الکترونیکی همراه هم فکرش را نمی کردند که دوربین این دسته از محصولات، قدرت رقابت حتی با دوربین های دیجیتالی سطح معمولی بازار را هم داشته باشد. با توجه به این، کمپانی های تولید کننده خیلی زود تمرکز خود را بر روی ارتقاء مشخصه های سخت افزاری گذاشتند و با راه حال های گوناگون، گزینه ‌هایی را با قابلیت های رقابتی مهم روانه بازار کردند که در ادامه مطلب به مرور تعدادی از این مشخصه ها و ایده ها خواهیم پرداخت.

استفاده از ترکیب دوربین دوگانه

با پیشرفت تکنولوژی، راه حل های زیادی به منظور بالا بردن تجربه کاربران در دستور کار قرار گرفت که یک نمونه از آن ‌ها را می‌ توان در بسته ترکیب دوربین دوگانه در بدنه پشتی تلفن همراه آنر 10 (HONOR 10) مشاهده نمود. ترکیب دوربین دوگانه ‌ای که سنسور16 مگاپیکسلی رنگی را در کنار سنسور دوم24 مگاپیکسلی سیاه و سفید جانمایی کرده اند. این ادغام، قابلیت استفاده از تصویر ‌برداری رنگی با کیفیت بالا را به همراه ثبت تصاویر سیاه و سفید با جزئیات فوق العاده فراهم می آورد.

در این میان، تعدادی از محصولات دیگر آنر، ادغام دوربین دوگانه یا حتی دوربین ‌های چندگانه را به واسطه دسترسی به گزینه ‌های بهتر مانند قابلیت تصویر برداری با درست کردن افکت بوکه مشابه با چیزی که در دوربین های دیجیتالی حرفه ‌ای دیده می شود یا حتی قابلیت بزرگنمایی چند برابری به همراه دارند. در اصل، رقابت بین کمپانی های سازنده تلفن های همراه هوشمند به طرفی رفته است که نشان از درک اهمیت زیاد مشخصه های سخت افزاری دارد.

ارتقاء مولفه ‌های سنسور و لنز

بهره مندی از پیکسل‌ هایی بزرگ‌ تر، به دریافت مناسب تر نور و در نهایت، قابلیت تصویر‌برداری با کیفیت ‌تر در شرایط محیطی با نور کمتر کمک خواهد کرد. تغییرات مشخصه های مربوط به مقدار باز شدن دیافراگم هم به همان مقدار می ‌تواند در دریافت بهتر نور از محیط یا حتی انجام تغییرات مربوط به عمق میدان، تأثیرگذار باشد. به طور مثال در HONOR 10 شاهد استفاده از لنزی با مشخصه میزان باز شدن دیافراگم f/1.8 در دوربین ‌های پشتی می باشیم تا قابلیت عکس‌ برداری با کیفیت بالا در شرایط محیطی با نور کم هم به بهترین نحو ممکن وجود داشته باشد.

همان گونه که اطلاع دارید به صورت کلی هر قدر اندازه باز شدن دیافراگم (F) در دوربین تلفن های همراه هوشمند محدود تر باشد، موبایل نور بیشتری را ثبت کرده و عکس ها واضح ‌تر و روشن ‌تری را خواهیم داشت.

ولی این تنها مقدار باز شدن دیافراگم لنز دوربین موبایل های هوشمند نیست که اهمیت دارد و استفاده از لنزی با زاویه دید بازتر برای گرفتن عکس های واید به منظور جا دادن بیشتر سوژه ‌های مهم در یک کادر هم دارای اهمیت است. این میزان بر حسب درجه عنوان شده و در صورتی که علاقه مند به عکاسی از مناظر و یا ثبت عکس‌ های دسته ‌جمعی می باشید، حتما این موضوع را در زمان خرید توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *