پرتره

پرتره فناوری نوین به کار رفته در گوشی های آیفون

پرتره فناوری نوین به کار رفته در گوشی های آیفون

هر آنچه که در مورد برنامه پرتره در گوشی های اپل باید بدانید

حدود یک سال پیش کمپانی اپل از پرچمدار گوشی های هوشمند خود به نام آیفون 7 پلاس رونمایی کرد این مطلب را نیز عنوان کرد که در طراحی فنی این مدل از گوشی های هوشمند خود از حالت پرتره برای عکاسی های هوشمند استفاده کرده است. به قدری این خبر هیجان انگیز بود که به سرعت نور در همه جا پخش شد و موجب شد کمپانی های دیگر نیز از آن در تولیدات خود استفاده کنند.

پرتره
پرتره

ویژگی های حالت پرتره

اپل در مورد حالت پرتره ای که در گوشی های هوشمند خود قرار داده از دوربین دوگانه گوشی استفاده کرده است که آن را به همراه نرم افزاری که مخصوص کمپانی اپل است در طراحی گوشی هوشمند به کار برده تا این گوشی ها بتوانند عکس هایی که دارای کیفیت بالایی هستند و به مانند دوربین های دی اس ال آر عمل می کنند.  در این برنامه و حالت شما می توانید به هنگام عکاسی فوکس را به صورت دقیق بر روی سوژه ای که مد نظرتان است قرار دهید و زمینه پشت سوژه خود را به مقدار کمی تار نشان دهید.

این قابلیت برای نخستین مرتبه در مورد گوشی های هوشمند آیفون 7 پلاس مورد استفاده قرار گرفت و محققان اپل به دنبال نتیجه گیری از این حالت بودند. هم اکنون آیفون 8 نیز از این حالت برخوردار می باشد و کمپانی اپل اعلام کرده که از این برنامه کاربردی در مورد گوشی های دیجیتالی آیفون 10 نیز استفاده کرده است. در واقع اپل از این حالت تنها در مورد گوشی های پلاس خود که به تازگی تولید شده اند استفاده کرده است به جهت اینکه این برنامه نیازمند داشتن دو دوربین به صورت همزمان است تا به وسیله آن بتواندبر روی سوژه اصلی زوم کرده و حواشی دیگر را تار نشان دهد.

کمپانی های مختلفی از این حالت در مورد پرچمداران محصول خود استفاده کرده اند که گوگل یکی از آن ها می باشد. اما در مورد گوشی های پیکسل که در اصل به یک لنز مجهز هستند کمپانی گوگل برای اینکه بتواند به یک نتیجه خوب به مانند اپل دست پیدا کند بیشتر به قسمت نرم افزاری گوشی های خود امیدوار است تا بتوانند حالت پرتره را در خود نشان دهند. گوشی های اپل که از این حالت در طراحی آن ها استفاده شده است فعلا نیازمند داشتن دو لنز جداگانه می باشد و گوشی هایی که از سوی این کمپانی بزرگ وارد بازار شده اند مانند آیفون 8 به خاطر داشتن یک لنز از این حالت کاربردی بی بهره اند و کاربران این دسته از محصولات اپل نباید در انتظار برخورداری از این حالت در گوشی های خود باشند.

پرتره
پرتره

علل برخورداری از دولنز جداگانه

حالت پرتره ای که در گوشی های پلاس اپل به کار رفته در واقع به علت اینکه یکی از لنز ها باید زاویه عرضی دوازده مگاپیکسلی را محاسبه کند و لنز دومی زاویه دوازدهخ مگاپیکسلی تله فوتو را در نظر می گیرد باید دو لنز در کنار هم وجود داشته باشند تا دوربین بتواند در این حالت بهترین عکس را بگیرد و ثبت کند. زمانی که از این حالت برای عکس برداری استفاده می کنید باعث می شوید که هر کدام از لنز ها کار مشخص شده خود را انجام دهد. تصویر اصلی در اصل به وسیله لنز تله فوتو  ثبت می گردند و در این زمان لنز زاویه عرضی  فاصله ای که سوژه مورد نظرتان تا دوربین دارد را محاسبه می کند.

زمانی که لنز فاصله را حدس زد شروع به ایجاد یک نقشه نه لایه از عمق تصویر را ارئه می دهد. زمانی که این نقشه آماده می شود در نهایت نتیجه بسیار خوب و باکیفیتی به دست خواهد آمد. این کار باعث می شود پردازنده ای که در گوشی به کار رفته بتواند در مورد تصویر گرفته شده پردازش های لازم را انجام دهد و مشخص می کند که کدام قسمت از تصویر گرفته شده باید در راس بوده و واضح باشد و کدام قسمت تصویر باید به صورت تار دیده شود تا تصویر اصلی بتواند در مرکز توجه قرار بگیرد.

پرتره
پرتره

زمانی که بخواهید در حالت پرتره تصویربرداری کنید به پردازشگری که در گوشی های هوشمند اپل به کار رفته این اجازه داده می شود که لایه های تصویر گرفته شده را بررسی کرده و هر کدام را به اندازه کمی تار کند و یک جلوه جدید از تصویر به نام بوکه را برای شما به ارمغان بیاورد. آن بخش از لایه های تصویری که فاصله نزدیک تری به دوربین گوشی شما دارند شفاف تر و واضح تر از دیگر قسمت ها دیده خواهند شد و لایه هایی که در فاصله دورتری نسبت به دوربین قرار گرفته اند به شکل کاملا تار دیده می شوند.

شما می توانید از حالت پرتره در مورد افراد و اشیایی که در جای خود ثابت ایستاده اند بهترین استفاده ممکن را داشته باشید. این قابلیت جدیدی که اپل در گوشی های پلاس خود استفاده کرده است دارای محدودیت هایی نیز می باشد که از مهمترین آن ها می توان به میزان نوری که در محیط سوژه وجود دارد و یا فاصله ای که سوژه مورد نظر از دوربین شما دارد اشاره کرد.

زمانی که محیط اطراف سوژه مد نظر شما به اندازه کافی نور نداشته باشد شما نمی توانید از این قابلیت گوشی خود استفاده کنید و در این هنگام پیامی بر روی صفحه نمایش گوشی شما به وجود می آید که به شما اعلام می کند نمی توانید در این محیط از حالت پرتره دوربین خود استفاده نمائید. فاصله بسیار نزدیک به سوزه هم باعث می شود شما نتوانید از قابلیت فوق العاده گوشی خود استفاده بهینه را داشته باشید.

بهترین فاصله ای که می توانید با سوژه خود داشته باشید چهل و هشت سانتی متر است که باعث می شود شما یک عکس فوق العاده را ثبت نمائید. اگر میان سوژه شما و تم زمینه آن کنتراست برقرار باشد شما به یک عکس بی نظیر دست پیدا خواهید کرد. در مواقعی که در این حالت عکسبرداری کرده اید اما پس از مدتی تغییر عقیده داده اید می توانید با انتخاب گزینه ویرایش حالت تاری که در مورد پس زمینه به وجود آمده است را از بین ببرید و یک عکس عادی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *