بعد از حدود چهار دهه، ناسا کاوشگر فضایی Voyager 1 را از خواب بیدار می کند

بعد از حدود چهار دهه، ناسا کاوشگر فضایی Voyager 1 را از خواب بیدار می کند

بعد از حدود چهار دهه، ناسا کاوشگر فضایی Voyager 1 را از خواب بیدار می کند

در مدت چهل سال اخیر کاوشگر وویجر 1 (Voyager)از خخورشید و زمین دورتر و دورتر شده است و اکنون بر پایه تصمیم تازه ناسا وویجر قرار است یک مرتبه ی دیگر از خواب بیدار شود.

سازمان کل ملی هوا و فضانوردی آمریکا اخیراً تصمیم گرفته است تا برای یک بار دیگر ارتباط بین زمین و دورترین کاوشگر فرستاده شده توسط انسان را برقرار نماید. بر پایه محاسبات، بین دو تا سه سال به طول خواهد انجامید تا ناسا وویجر 1را از خواب بیدار کند. ناسا تصمیم دارد تا سیستم های حرکتی این کاوشگر را به روز رسانی نماید. نکته جالب اینجاست که سیستم های حرکتی وویجر از سال 1980تا به حال غیر فعال بوده است و این جستجوگر در طول چهل سال گذشته به حرکت آزاد خود در فضا ادامه داده است.

Voyager 1 هم اکنون 13 میلیارد مایل با زمین فاصله دارد و همین موضوع باعث شده تا ناسا با چالشی خاص برای فرستادن سیستم های حرکتی کمکی به آن مواجه باشد.

کاوشگر فضایی

کاوشگر فضایی

بر همین پایه و اساس، محققان به تازگی توانسته اند نخستین نمونه سیستم های حرکتی پشتیبانی برای به حرکت در آوردن وویجر را مورد آزمایش قرار دهند. اگر در رابطه با این آزمایشات به موفقیت دست پیدا کنند، ناسا تصمیم دارد تا سیستم های حرکتی کمکی را برای به حرکت انداختن مجدد وویجر و به احتمال زیاد برگرداندن آن به زمین به خارج از منظومه شمسی پرتاب نماید.

در صورت موفقیت این تصمیم گیری، تیم تحقیقاتی ذکر شده در نظر دارد تا در برنامه ای جدید همین کار را با وویجر 2انجام دهد و این جستجوگر را هم به زمین برگرداند.

نا گفته نماند، وویجر 1در سال 1977به بیرون از جو زمین پرتاب شد و هم اکنون از منظومه شمسی خارج شده است. وویجر 1هم اکنون نخخستین شیء بین ستاره ای ساخته شده به دست بشر می باشد و قرار است توسط تحقیقات ناسا برای یک بار دیگر به زمین برگردانده شود. این جستجوگر هنوز از راه امواج رادیویی با زمین در ارتباط است و به احتمال زیاد این ارتباط تا سال 2023 ادامه پیدا کند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *