فضای ذخیره سازی ابری چیست

فضای ذخیره سازی ابری چیست

زمانی که صحبت از ذخیره سازی فضای ابری می شود همه ما فکر می کنیم که این موضوع مربوط  به همین چندسال اخیر است اما باید بدانید این موضوع به دهه ی 50 میلادی برمی گردد.ذخیره سازی ابری در فضای انلاین صورت می گیرد،و شما می توانید در فضای انلاین به ذخیره داده و اطلاعات خود بپردازید.

همان طور که شما برای ذخیره سازی های خود در دنیای واقعی از هاردهای اکسترنال و یا فلش ها استفاده می کنید .با استفاده از ذخیره سازی ابری می توانید از راه دور به ذخیره سازی اطلاعات بپردازید.

برای ذخیره سازی انلاین باید از یک شبکه بزرگ که ار سرورهای مجازی تشکیل شده است استفاده کنید.این شبکه بزرگ از ابزارهای متفاوتی مانند مدیریت فایل ها،برنامه ریزی و سازماندهی فضای ذخیره سازی است.

درمورد این که این فضا را فضای ابری نامیدند هنوز توضیحی وجود ندارد اما احتمال می رود به خاطر اتصال و یکپارچه بودن حجم سیستم های عظیم باشد.

این تکنولوژی فوایدی دارد که از جمله ان ها می توان به امنیت بالا،انتقال راحت اطلاعات، افزایش همکاری ها در سازمان، قابلیت کار کردن در هر مکان و … اشاره کرد.

فضای ابری

انواع فضای ابری

فضاهای ذخیره سازی ابری را می توان به دو دسته استقرار و سرویس ها تقسیم کرد و این ها خود نیز هریک به چند دسته تقسیم می شوند.که در این جا به بررسی هریک از ان ها می پردازیم. استقرار به چهار دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

1-فضای ابری خصوصی:همان طور که از نام ان پیداست به صورت اختصاصی برای یک نهاد و یا یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.البته این فضای ابری باید خارج از سازمان باشد تا بتوان را واقعا یک فضای ابری نامید.در مورد مدیریت فضای ذخیره سازی نیز باید بگوییم که می توان مدیریت فضای ذخیره سازی ابری را از داخل سازمان صورت داد .

2-فضای ابری همگانی :همه می توانند از فضای ابری همگانی استفاده کنند.تفاوت فضای ذخیره سازی خصوصی و فضای ذخیره سازی ابری در این است که فضای ذخیره سازی ابری خصوصی تنها در اختیار افراد خاصی است اما از فضای ذخیره سازی ابری همگانی همه افراد می توانند بهره برند.

3-فضای ابری هیبریدی:فضای ذخیره هیبریدی به ان دسته از فضاهای ذخیره سازی گفته می شود که فضای ذخیره سازی حاصل ترکیبی از فضای خصوصی و همگانی است.این فضای ذخیره سازی در صورتی اتفاق می افتد که دوفضای ابری جداگانه از هم می خواهند با هم ارتباط برقرار کنند.هم چنین زمانی این فضا اتفاق می افتد که یک شرکت رشد پیدا می کندو خدمات خود را گسترش می دهد و می خواهد سرویس هایش را بیش تر کند.

4-فضای ابری اجتماعی:فضای اجتماعی برگرفته از فضای ذخیره سازی ابری خصوصی است به صورتی که فضای ابری خصوصی را بین افراد یک اجتماع به اشتراک می گذارند.این فضا در این صورت به یک فضای ابری اجتماعی تبدیل خواهد شد.تا به صورت کلی زمانی که یک فضای همگانی را بین افرادمحدودی از یک سازمان به اشتراک بگذارند می توان یک فضای ابری اجتماعی ساخت.

سرویس های فضای ذخیره سازی ابری

1-خدمات پایه ای:خدماتی که ارائه می شوند وقتی از نوع پردازش ابری،سیستم های هم تراز و پهنای باند شبکه ای باشند به ان ها سرویس های خدمات پایه ای می گویند.مثالی که درمورد این سرویس های خدماتی پایه ای می توان نام برد سیستم اینترنتی امازون است.

2-خدمات زمینه سازی:همان طور که از نام ان پیداست می توان این خدمات برای بهینه سازی استفاده کرد.فضای ابری ارائه شده خدماتی را ارائه می کند که با استفاده از ان ها می توانید نرم افزارهای خود را بهبود بخشید و ان ها را توسعه دهید.این سرویس را می توانید زمانی استفاده کنید که می خواهید بدون تهیه نرم افزار و یا سخت افزار ،نرم افزارهای خاص خود را بهبود ببخشید.از این سرویس ها می توان به force.com اشاره کرد.

3-خدمات نرم افزاری:خدماتی که در این دسته قرار دارند ،می توانند نرم افزارهای و یا سخت افزارهایی باشند که روی فضای ذخیره سازی ابری قرار دارند.از جمله این خدمات نرم افزاری می توان به جیمیل و یا نت فیلکس اشاره کرد.

ذخیره سازی در فضای ابری به چه صورت کار می کند؟

ساده ترین نوع ذخیره سازی ابری این است که افراد اطلاعات و فایل هایی را از روی گوشی های هوشمند و یا کامپیوترهای شخصی خود برمی دارند و ان را روی سایت های اینترنی اپلود می کنند.از فایل های اپلود شده به عنوان یک پشتیبان برای فایل های اصل استفاده می شود.فایل های پشتیبان می توانند در زمان این که فایل های اصلی پاک می شوند و یا به هر دلیل از بین می روند و اسیب می بینند ،دوباره بازیابی شوند و بتوان از ان استفاده کنند.

با استفاده از فضای ذخیره سازی ابری می توان اطلاعات را در هر زمان روی دستگاه های دیگری دانلود کرد.این فایل ها دارای یک سیستم برای امنیت بیش تر است و ان این است که رمزنگاری شده اند و در هنگام وارد شدن به ان باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.این فایل ها تا زمانی که کاربر به اینترنت دسترس داشته باشد در اختیار کاربر خواهند بود.

استفاده کردن از این فضای ذخیره سازی ابری بسیار مفید است همان طور که شما اگر پول های خود را در بانک نگه دارید و از ان مطمئن هستید ذخیره سازی اطلاعات در فضای ذخیره سازی ابری نیز امنیت ان از ذخیره سازی خودتان بیش تر است.

دانشمندان زیادی در اژانس امنیت ملی استخدام شده اند تا از این داده ها محافظت کنند و تمامی راه هایی را که برای دست برد زدن به اطلاعات توسط هکرها وجود دارد را شناسایی کند و ان ها را مسدود نماید. تلاش های این دانشمندان در این زمینه بسیار موفقیت امیز بوده است.

در فضای ابری ،داده ها کجا قرار می گیرند؟

ذخیره سازی ابری روی هارد دیسک ها قرار می گیرند و از ذخیره سازی معمولی خودمان امن ترند.تفاوت ان با ذخیره سازی معمول این است که در این روش ذخیره سازی داده های ابری روی محلی دیگری که مربوط به سرورهای شرکت های بزرگ است ذخیره می شود و به این اطلاعات از طریق اینترنت می توان دسترسی پیدا کرد.

در فضای ابری اطلاعات به صورت های متفاوتی پردازش می شوند.پردازش ابری از نرم افزارهای مخصوص این کار استفاده می کند و اطلاعات را بین سیستم های مختلف جا به جا می شوند.برای مثال عکس هایی که شما در فیسبوک به اشتراک می گذارید همیشه در یک چیپ خاص ذخیره نمی شود و بین کامپیوترها منتقل می شوند.

وقتی اطلاعات به اشتراک گذاشته می شوند کامپیوترها می توانند با حداکثر قابلیت های خود به انجام کار بپردازند.برای کاربران که اهمیتی ندارد داده هایشان در کجا ذخیره می شود و تنها برای ان ها مهم است که داده هایشان در دسترس باشند.

با استفاده از این قابلیت اگر یکی از دستگاه ها ازکار بیفتد بخش دیگر کار ان را هر چه زودتر می تواند انجام دهد و این باعث می شود تا تاخیری در کار برای کاربر صورت نگیرد.

مردم  یکی از مشکلاتی که در زمینه ذخیره سازی درباره این تکنولوژی دارند مربوط به امنیت داده هایشان در این سیستم هاست.نگرانی ان ها درمورد هکرهاست زیرا اخبار زیادی شنیده می شود که هکر ها توانسته اند در اینترنت به اطلاعات شخصی افراد دست یابند و از ان سواستفاده کنند.پاسخی که به این شبهه داده شده است این است که بسیاری از این هک ها در فضای ذخیره سازی قدیمی صورت گرفته است و در این روش ذخیره سازی ابری هیچ گونه هکی تا به حال صورت نگرفته است.

اینده ذخیره سازی در فضای ابری

فضای ذخیره سازی ابری امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهد به همین دلیل نیز در اینده استفاده های زیادی از ان خواهد شد و مسلما به شدن به ان ها وابسته خواهیم شد.

در اینده نرم افزارهای گوشی های هوشمند اطلاعات خود را در فضای ابری ذخیره خواهند کرد.این فضای ذخیره سازی ممکن است برای dropbox و یا google drive باشد.برای مثال نام هایی مانند یوتیوب و یا امازون این اجازه را خواهند داشت تا با استفاده از فضای ذخیره سازی ابری اطلاعات را به صورت سریع به دست کاربران برساند.اگر فضای ابری وجود نداشت نصف نرم افزارهایی را که الان داریم را نداشتیم.

گفیتم که بااستفاده از فضای ذخیره سازی ابری افراد می توانند هر وقت که دوست داشته باشند به اطلاعات دسترسی داشته باشند بنابراین باید امنیت این فضا به حدی برسد تا بدون هیچ نگرانی افراد از ان برای ذخیره سازی استفاده کنند.

نرم افزارهای اینترنتی افزایش خواهند یافت و این موضوع از مدت ها قبل شروع شده اند. شرکت ها به سمتی حرکت می کنند که نرم افزارهایشان فقط از راه اینترنت قابل استفاده باشد. هر چه پیش تر می رویم نرم افزارهای بیشتری بر پایه SaaS ارائه می شوند.

دراخر هم باید از اینترنت اشیاء بگوییم، این موضوع را به عنوان مه  می شناسند تا ابر اینترنت اشیاء آینده ی بسیار  نزدیکی است. تصور کنید دنیایی وجود دارد که در آن همه ی ابزارهای الکترونیکی با استفاده از یک شبکه ی بسیار بزرگ  به هم متصل اند. در این جهان بجای این که اطلاعات را در یک فضای ابری وارد و یا خارج شوند، به صورت مستقیم تری به اشتراک گذاشته می شوند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *