اندروید Q چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اندروید Q چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و این را همه روزه در جهان اطراف می بینیم .به روز رسانی های جدیدی که برای هراپلیکیشن و یا ابزار های الکترونیکی دیگر مانند گوشی های موبایل عرضه می شود این مطلب را به صورت واضحی برای ما به نمایش می گذارد.یکی از این تکنولوژی ها تغییرات سیستم عامل ها از جمله اندروید است در این مطلب به بررسی اندروید Q  می پردازیم.

امروزه اطلاعاتی از زمان عرضه  اندروید Q  وقابلیت های ان در دسترس است که به بررسی ان ها می پردازیم.نسخه قبلی به روزرسانی اندروید ،اندورید 9 بوده است و به روز رسانی جدید ان اندروید Q  معرفی می شود. طبق اطلاعات منتشر شده این اندروید در سال 2019 وارد بازار و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. کاربران زیادی منظر ارائه شدن اندروید های پای هستند این افراد بهتر است بدانند جدیدترین نسخه اندروید ،اندروید Q  ویا اندروید 10 خواهد بود.

درست است که ما این جا از اندروید Q  صحبت می کنیم و در وب سایت های زیادی از ان یاد شده است اما بهتر است بدانید نام ان هنوز تایید نشده است. زمان دقیق عرضه ان هم هنوز در دسترس نیست و احتمال می دهند به صورت رایگان عرضه شود.البته مطالب گفته شده هیچ کدام قطعی نیست.

خود کمپانی گوگل هنوز اطلاعاتی را درباره این اندروید به ما نداده است  و حتی نام ان هم از روی نام اندرویدهای قبلی (که براساس حروف الفبا بوده است) حدس زده شده است.

ویژگی هایی هم که از این اندروید در دسترس است قطعی نیست و ان ها هم جز احتمالات هستندو ممکن است در زمان عرضه این اندروید حتی نباشند و یا به تغییراتی وجود داشته باشند.

اندروید Q

قابلیت های اندروید Q

با این که هنوز از ویژگی های جدید این بروزرسانی اطلاعات کافی وجود ندارد اما احتمالاتی در این باره وجود دارد که به بررسی ان ها می پردازیم:

دارک مود: دارک مود به معنای حالت تیره برای سیستم است .این ویژگی جز اولین اخباری است که در مورد این اندورید منتشر شده است. این قابلیت این امکان را به شما می دهد تا بتوانید قسمت هایی از سیستم خود را به حال تیره دراورید.این گزینه را می توانید در بخش تنظیمات اصلی تلفن هوشمند خود فعال کنید به این ترتیب بخش هایی از سیستم شما مانند تنظیمات و قسمت فایل ها و یا هم چنین پنل های تنظیم صدا را به حالت تیره دراورید.

لازم به ذکر است با فعال کردن این گزینه در تلفن های هوشمند نباید انتظار داشته باشید تمام قسمت های تلفن هوشمند شما به حالت تیره دراید برای مثال احتمال دارد محیط های اپلیکیشن ها شاید نتوانند از این ویژگی بهره مند شوند.

این ویژگی برای کاربران فوایدی را هم دارند از جمله ان این است که می تواند عمر باتری را بهبود بخشد.مسلما این ویژگی برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود البته هنوز این ویژگی ها در حد حرف است و عملی نشده است پس باید تا زمان عملی شده ان امیدوار باشیم.

از دیگر قابلیت هایی که این ویژگی برای کاربر ایجاد می کند این است که می توان با تنظیمات موجود در ان در ساعاتی از روز ان را فعال و یا غیر فعال کرد.

بازطراحی بخش مجوز ها: این ویژگی مناسب برای افرادی است که حریم خصوصی برای ان ها اهمیت زیادی دارد .این ویژگی کاری می کند تا مجوز های مربوط به هر اپلیکیشن تنها وقتی که مورد استفاده قرار می گیرند فعال باشد. این ویژگی نیز مانند مورد قبلی می تواند در افرایش عمر باتری  موثر است.

درواقع این ویژگی باعث ایجاد تغییراتی در مجوز های شده است. با استفاده از این ویژگی می توانید ببینید هر اپلیکیشن چه مجوزهایی را داراست و بر همین اساس می توانید برخی از این مجوز ها را فعال و یا غیر فعال کنید .با استفاده از این کار دیگر اپلیکیشن ها فقط زمانی که باز هستند می توانند به برنامه ها دسترسی یابند.

در این قسمت گزینه ای برای سرچ تعبیه شده است که با به کارگیری ان می توانید براساس نوع هر مجوز به فیلتر کردن ان بپردازید این خود باعث می شود تا زمانی که بخواهید ببینید هر اپلیکیشن به چه مجوزی دسترسی دارد این کار را بتوانید راحت تر و سرع تر انجام دهید و به نتیجه برسید.

گسترش ابزارهای توسعه دهنده: این ابزار توسعه دهنده جدید را force desktop mode می نامند که به معنای ایجاد کردن یک حالت مجازی دسکتاپ برای صفحه نمایش ثانویه است. به کمک این ابزار توسعه دهنده می توانید صفحه اندروید را روی یک نمایشگر خارجی دیگر بیندازید.

البته این ویژگی یاد شده را از قبل در تلفن های هوشمند پیاده سازی شده بوده است و ویژگی جدیدی در دنیای تکنولوژی نیست.

تنظیمات زمانی مربوط به نوتیفیکیشن ها: قابلیت هایی را برای زمان بالاماندن پیغام نوتیفیکیشن ها دارد که می تواند روی انواع مختلف از انان اعمال شود. این قابلیت ها برای ان دسته پیام هایی است که یا اطلاعاتی را به ما می دهد و یا می خواهد کاری را انجام دهید در هر دوصورت با استفاده از این قابلیت می توانید زمان نمایش دادن این نوتیفیکیشن ها را خودتان تنظیم کنید .زمان ارائه شده بین 30 ثانیه تا یک دقیقه است.

ایجاد یک دکمه جدید به نام Sensors Off :این دکمه جدید در شاتر نوتیفیکیشن قرار دارد.با استفاده از این دکمه می توانید بعضی قابلیت های دستگاه مانند وای فای را خاموش کرد البته نکته ی قابل ذکر این است که این دکمه هیچ شباهتی با  دکمه ی حالت پرواز ندارد وبه شبکه های موبایلی شما هیچ خللی وارد نخواهد کرد.

ایجادکردن امکان بردن تلفن هوشمند به اپدیت قبلی: در اپدیت های قبلی شما می توانستید به روز رسانی جدید را حذف کنید اما این قابلیت را نداشتند که تلفن هوشمند را به نسخه اپدیت پایین تر برسانند .قابلیت جدیدی که در اندروید Q  وجود دارد این است که می توانید با به نسخه قبلی اندروید برگردید پس اگر در اپدیت جدید ویژگی وجود داشت که ان را دوست نداشتید می توانید به اپدیت جدید برگردید.

ظهور رنگ ها و فونت های جدید: در هر نسخه جدید اندروید چند گزینه سفارشی از رنگ ها یا فونت ها وجود دارد.در اندروید Q  نیز فونت های جدیدی و اشکال مختلفی برای ایکون ها درنظرگرفته شده است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *