تکنولوژی بلاک چین

تکنولوژی بلاک چین

نوعی از پایگاه داده های توزیع شده را زنجیره بلوکی یا بلاک چینی می گویند.زنجیره بلوکی برپایه اجماع است . مجموعه ای از رکوردها که هر کدام از ان ها به نمونه قبلی اشاره می کنند را نگه می دارد و از این راه به بازنگری غیرمجاز می پردازد. پایگاه داده همان نمونه ای از معماری داده هایی است که در تکنولوژی دفترهای توزیع شده استفاده می شود که در ان سابقه تراکنش ها در زنجیری متصل به هم ذخیره می شود .

در این تکنولوژی همه کاربران می توانند به صورت هم زمان به ثبت داده ها بپردازند و ان ها را اصلاح کنند در این راه ممکن است داده ها نیز با هم برخورد داشته باشند این شبکه این قابلیت را دارد تا بتواند پایگاه داده را یک پارچه کند. بلاک چین ساختاری رمزنگاری شده دارد و به همین خاطر است که می تواند یکپارچگی را بدون کنترل کننده اصلی ایجاد کند.

بلاک چین

تاریخچه تکنولوژی بلاک چین

اولین کار روی زنجیره بلوک رمزنگاری شده در سال 1991صورت گرفت. درخت درهم سازی را به طراحی متصل ساختند،که باعث بهبود کارایی ان ها شده بود و اجازه می داد چند سند را در یک بلوک جمع اوری کنند.یک پایگاه داده زنجیره ای به صورت خودمختار هدایت می شود ،در این راه یک شبکه همتا به همتا و یک سرور برای زمان استفاده می کند. فرد ناشناسی به نام  ساتوشی ناکاموتو نخستین زنجیره بلوکی را در سال 2008 ارائه کرده است . سال بعد یکی از اجزای اصلی بیت کوین اجرایی شد و از ان به بعد برای اکثر معاملات به عنوان سرفصل عمومی استفاده می شد.

کاربردهای تکنولوژی بلاک چین

با پیدایش تکنولوژی بلاک چین و قابلیت های ان مسلما همین قابلیت ها در زندگی روزمره برای ما نیز کاربردهایی دارد برخی از این کاربرد ها را در این جا بررسی می کنیم:

قراردادهای هوشمند

تراکنش هایی که زمان زیادی را تلف می کنند باعث می شوند تا رشد در یک کسب و کار به کندی صورت بگیرد این مورد مخصوصا برای سازمان هایی که به پردازش مقدار زیادی ارتباطات می پردازند صادق است. با بهره گیری از قراردادهای هوشمند امضا و تایید ان ها به صورت خودکار صورت خواهد گرفت .این قرراردادها باعث از بین رفتن واسطه ها می شود و همچنین هزینه و زمان شرکت ها را کم می کند . با استفاده از این قراردادهای هوشمند دیگر برای انجام تراکنش های خود نیاز به واسطه یا نفرسوم نداریم.این قراردادها به صورت کلی همان کدهای کامپیوتری را در پتلفرم بلاک چین ذخیره سازی می شوند. همه اطلاعات که به قرارداد مربوط می شود در قراردادهای هوشمند موجودند. در این قراردادهای هوشمند همه بندها به صورت خودکار صورت می گیرد و هردو طرف معامله از رسیدن به خواسته های خود مطمئن هستند.

رای دادن

بلاک چین وعده داده است که با استفاده از رای دادن درحال جلب اعتماد افراد است . امروزه نیز فرصت هایی در حال پیگیری است که به دولت وابسته است . بهعنوان مثال در کشور مسکو در انتخابات محلی خود روی فناوری بلاک چین درحال ازمایش اند . با استفاده از این تکنولوژی می توان احتمال تقلب را به صفر رساند و از ان در سیستم های رای گیری که به صورت الکترونیک صورت می گیرد استفاده خواهد شد.مثالی دیگر از بهره گیری بلاک چین اسان شدن رای دادنی است که توسط سهامداران شرکتNASDAQ  صورت می گیرد . با همکاری شریک هایی که در تکنولوژی بلاک چین حاضرند و راه حل هایی برای سنجش هویت  صورت گرفته است بعد از پیروزی ،ان ها این پروژه رای گیری که به صورت دیجیتال صورت می گرفت را عملی دانسته اند.

ارزهای دیجیتال

با رشد زیاد بیت کوین سرانجام ارزهای دیجیتال در بازار رونق گرفتند.این ارزها باعث انتقال سریع ،امن و ارزان در سراسرجهان می شوند.سرویس های مالی مختلفی وجود دارند ،قابلیت انجام تراکنش های بین المللی و جهانی را دارد البته ان ها برای اجرا کردن این تراکنش ها کارمزد زیادی را دریافت می کنند.  روش های دیگری نیز برای پرداخت وجود دارد مانند روش نقطه به نقطه البته این روش شرایطی دارد که باعث محدود شدن ان می شود . کم ترین هزینه انتقالی و محدودیت های مکانی از جمله همین محدودیت ها هستند. به خاطر همین محدودیت ها کارها هم مانند کاربران می خواهند از این ارزها استفاده کنند.

دفتر اسناد رسمی

امروزه همه کارهای مالکیت و سند ها در دفترهای اسناد رسمی در کاغذ ثبت می شدند این روش مشکلی دارد ان هم امکان دست بردن در این کاغذهاست. در این تکنولوژی از کامپیوتر برای ثبت کردن استفاده می شود پس احتمال خطا در ان نیز کم می شود . در این نوع از ذخیره سازی اگر فردی بخواهد در سندها دست کاری انجام دهد دیگر عبارت هش ان تغییر خواهد کرد و باعث شکست پشت سرهم بودن بلاک ها می شود که این تغییر نیز برای دیگران واضح خواهد بود.

پس کسی به این راحتی ها نمی تواند دران تغییری ایجاد کند.بلاک چین می تواند به عنوان یک دفتر عمومی عمل کند که می تواند ثبت ها را به خوبی انجام دهد.ثبت ملک می تواند مثال خوبی در این زمینه باشد .ثبت ملک به روش سنت  بسیار پرهزینه است،و نیروی کار زیادی را می طلبد و به شدت در معرض کلاهبرداری قرار دارد.درحال حاضر بسیاری از کشورها از پروژه بلاک چین استفاده می کنند. هندوراس اولین دولتی بود که از این تکنولوژی استفاده کرد هرچند امروزه سرانجام این تکنولوژی هنوز مشخص نیست.اخیرا کشور سوئد اعلام کرده است که می خواهد از این سیستم برای ثبت املاک کشورش به صورت ازمایشی استفاده کند.

تضمین کیفیت

اگر در یک زنجیره تامین بی نظمی ایجاد شود با استفاده از این تکنولوژی می توان خود را به سرمنشا این بی نظمی رساند.پس باعث ساده تر شدن کشف بی نظمی ها و انجام اقدام مناسب برای کسب و کارهای مختلف می شود.برای مثال یکی از موارد کاربردی ان در صنعت مواد غذایی است که با استفاده از این تکنولوژی می توان منابع تهیه مواد اولیه را تشخیص داد بدین ترتیب می توان میزان کیفیت یک محصول را ارزیابی کرد.

تکنولوژی بلاک چین در اینده

فناوری بلاک چین و بیت کوین نفش مهمی را در اینده کارافرینی خواهد داشت .بهتر است این فناوری را جدی بگیریم و اطلاعات خود را در این زمینه به روز نگه داریم.فناوری بلاک چین، اینده پولی و بانکی دنیا تحولی عظیم ایجاد خواهد کرد.برای مثال ارزهای دیجیتال محصولات جدید فناوری بلاک چین است،که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته و گسترش یافته اند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *