چه راه هایی برای افزایش امنیت رمز عبور وجود دارد؟

چه راه هایی برای افزایش امنیت رمز عبور وجود دارد؟

راه هایی برای بالابردن امنیت رمز عبور

با وجود این که هر روزه استفاده از سیستم ‌های تشخیص چهره و حسگر اثر انگشت عادی ‌تر از قبل می ‌شود، باز هم برای انجام انواع و اقسام کارها تا اندازه زیادی از رمز عبورهای گوناگون استفاده می ‌کنیم. هم اکنون ویژگی های مرورگرها، نرم ‌افزارهای جداگانه و حتی سخت‌ افزارهای تخصصی قادرند در بالا رفتن امنیت رمز عبور کمک برسانند و بهتر است که از آن‌ ها استفاده کنیم.

برترین رمز عبورها، آن هایی می باشند که به هیچ عنوان فراموش نمی شوند اما در کنا آن قابل حدس زدن هم نباشند. یعنی حتی در صورتی که فردی از تاریخ تولد فرزند شما یا خیابانی که در آن زندگی می ‌کنید مطلع باشد، نباید موفق شود تا رمز عبور حساب کاربری شما را حدس بزند. به همین دلیل برای بالا بردن امنیت رمز عبور باید آن ‌ها را کمی طولانی انتخاب کنید، از کاراکترهای گوناگون استفاده نمایید و برای دو اکانت متنوع از یک رمز عبور استفاده نکنید.

اغلب کارشناسان پیشنهاد می‌ کنند که کاربران از «رمز عبورهایی که ترکیبی است» (passphrase) استفاده کنند که این یعنی باید از کلمات، کاراکترها و اعداد تصادفی برای رمز عبور خود استفاده کنید. هر چند به یاد داشتن چنین رمز عبورهای سختی آن هم برای حساب های کاربری مختلف به‌ هیچ وجه کار آسانی نیست و به همین دلیل برای این کار از ابزارهایی که در ادامه مطلب به آن ‌ها اشاره خواهیم کرد، می توانید استفاده کنید.

ابزارهای موجود در مرورگر

مرورگرهایی که امروزه از آن ها استفاده می کنید نه ‌تنها قادر به ذخیره کردن رمز عبورهای شما هستند، بلکه می ‌توانند رمز عبورهای جدید و ایمنی را هم به شما پیشنهاد دهند و در صورت استفاده از رمز عبور یکنواخت برای حساب های کاربری مختلف، هشدار هم می ‌دهند. به طور مثال، می ‌توانیم به مرورگر سافاری در سیستم‌عامل macOS موهاوی اشاره نماییم. از داخل منوی سافاری، گزینه Preferences را انتخاب کرده و پس از کلیک بر تب Auto fill، گزینه مربوط به Usernames and passwords را فعال نمایید. با کلیک بر روی گزینه‌ ی Edit که در طرف راست این قسمت قرار دارد، می ‌توانید همه رمز عبورهای ذخیره ‌شده در این مرورگر را تماشا کنید و در کنار اکانت ‌هایی که از رمز عبور مورد اطمینان بهره نمی ‌برند، می‌ توانید یک علامت تعجب زرد رنگ را ببینید.

در صورتی که قصد دارید برای اکانت تازه ای ثبت‌ نام کنید، در هنگام انجام این کار در قسمت رمز عبور می ‌توانید آیکون یک کلید را مشاهده نمایید و برای بالا بردن امنیت رمز عبور خود بهتر است بر روی آن کلیک کنید. پس از این کار، گزینه Suggest New Password را انتخاب نمایید تا مرورگر سافاری یک رمز عبور خخیلی سخت و هر چند خیلی ایمن را به شما پیشنهاد دهد. اگر هم قصد دارید رمز عبور مذکور را خودتان انتخاب نمایید، مرورگر سافاری سطح امنیت آن را نمایش می ‌دهد.

در این موارد، مرورگر سافاری یک مجموعه‌ از شخصیت های بی ‌معنی را به ‌عنوان رمز عبور به شما پیشنهاد می دهد. از آن جایی که این مرورگر کلیه این رمز عبورها را ذخیره می‌ کند، لازم نمی باشد که نگران دشوار بودن آن باشید و تنها کافی است آن را تایید نمایید و به ادامه کار خود برسید.

تازه ترین نسخه مرورگر گوگل کروم هم کاری شبیه به این را انجام می‌ دهد. اول باید به اکانت گوگل خود متصل شوید و اطلاعات مرورگر را با آن هماهنگ کنید. برای استفاده از این مورد به Setting مراجعه نمایید و پس از کلیک بر روی قسمت password، می‌ توانید گزینه‌ ی Suggest Strong Password را ببینید.

مشابه مرورگر سافاری، در خصوص مرورگر کروم هم احتیاجی نیست نگران دشوار بودن رمز عبور انتخابی باشید و در صورتی که به دنبال بالا رفتن امنیت رمز عبور اکانت‌ های خود می باشید بهتر است رمز عبورهای پیشنهاد شده را قبول کنید و با این کار این مرورگر آن‌ ها را ذخیره می‌ کند. هر چند این مسئله یعنی گذاشتن رمز عبورهای ایمن هنوز به سایر مرورگرها مثل فایرفاکس و مایکروسافت اج راه پیدا نکرده اما آن ‌ها هم به آسانی می ‌توانند رمز عبور حساب های کاربری مختلف را ذخیره و سینک کنند.

استفاده از ابزار مدیریت رمز عبور

شمار زیادی از ابزارهای مدیریت رمز عبور می ‌توانند رمز عبورهای ایمن را به وجود بیاورند و آن ‌ها را به ذخیره کنند. علاوه بر این قابلیت آن‌ ها محدود به وب نیست و در قسمت های مختلف تلفن همراه ها و تبلت ‌ها هم می ‌توان از آن ‌ها بهره برد. این ابزارها اصولاً هم به ‌صورت اپلیکیشن جداگانه و هم به ‌صورت افزونه مرورگر قابل نصب هستند تا زمانی که کاربر قصد دارد صفحه کاربری تازه ای را درست کند، از رمز عبورهای تولید شده توسط آن‌ ها استفاده کند. با استفاده از این ابزارها، فقط کافی است یک رمز عبور خیلی مطمئن برای آن‌ ها بگذارید تا دیگر احتیاجی به حفظ کردن دیگر رمز عبورها نداشته باشید.

هدف ما این نیست که به مزایا و معایب این ابزارها و مقایسه ‌ی آن‌ ها با هم بپردازیم اما باید خاطر نشان کنیم که به عقیده ما بهترین ابزارها برای بالا بردن سطح امنیت رمز عبور سرویس‌ های Last Pass، ۱Password، Dashlane و Keeper هستند. اگرچه تعدادی از مرورگرهای جدید از ویژگی های مشابهی استفاده می کنند، اما این ابزارها قابلیت های بالاتری دارند و در محیط خارج از مرورگر هم می ‌توان از آن‌ ها استفاده کرد.

استفاده از رمز‌ عبورهای ایمن

گذشته از این که برای بالا بردن سطح امنیت رمز عبور از ابزار مدیریت اختصاصی یا یک مرورگر بهره می برید، باید برای کلیه نام ‌های کاربری سیستم خود هم یک رمز عبور خیلی مطمئن انتخاب کنید و علاوه بر این باید حواستان به امنیت لاک‌ اسکرین تلفن همراه هم باشد.

رمز عبور اصلی مربوط به لپ‌ تاپ یا ابزار مدیریت رمز عبور باید تا اندازه ای طولانی، پیچیده، به طور کامل غیر قابل پیش بینی باشد و در جایی نوشته نشده باشد. در غیر این صورت، یک فرد با استفاده از آن به آسانی می ‌تواند به همه رمز عبورهای حساب های کاربری شما دسترسی داشته باشد. به طور مثال می‌ تواند به مرورگر کروم سر بزند و در قسمت رمز عبورهای ذخیره ‌شده، آن‌ ها را به آستنی مشاهده کند.

با توجه به همه این شیوه ها و ابزارها که خیلی از آن ‌ها طور رایگان عرضه می شوند، هیچ بهانه‌ ای برای عدم توجه به امنیت رمز عبور وجود ندارد و فقط کافی است چند دقیقه از زمان خود را برای این موضوع بگذارید تا دیگر نگران چنین مواردی نباشید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *