نگاهی به هواوی مدیاپد M5 Pro

نگاهی به هواوی مدیاپد M5 Pro

هواوی مدیاپد M5 Pro چه قابلیت هایی دارد؟

مدیا پد M5 Pro، تبلتی با قابلییت های فنی قابل قبول، در کلاس محصولات رده بالا است و یکی از رقیبان اندرویدی مهم برای آیپد پرو اپل محسوب می شود.

کمتر از یک دهه قبل، وقتی که اپل از اولین نمونه های آیپد خود را معرفی کرد و به ‌دنبال استقبال بسیار زیادی که از این محصول شد، خیلی از شرکت‌ ها به ‌امید بهره مند شدن از محبوبیت فُرم ‌فکتور تبلت، مسیر مشابهی را در طی کردند. در آن زمان گمان می کردند که تبلت ‌ها با امتیازاتی که به دلیل اندازه فوق العاده خود دارند، می‌ توانند به مرور حتی صنعت چاپ را هم تحت‌ الشعاع محبوبیت بالای خود قرار دهند؛ گذشته از آن که دنیای فناوری، سرانجام خیلی خوبی را برای این دسته از محصولات قابل حمل در نظر نگرفته است.

در حال حاضر با بزرگ‌ تر شدن اندازه تلفن های همراه هوشمند، تبلت‌ های کوچک دیگر طرفداران گذشته خود را ندارند و تولیدات بزرگ‌ تر هم معمولاً جمعیت طرفدار خیلی کمی دارند؛ هر چند در این میان اندروید به ‌عنوان سیستم عاملی جامع به خاطر استفاده ‌نبردن از بهینگی کامل با فُرم ‌فکتور تبلت، در پایین آمدن محبوبیت این دستگاه ‌ها بی ‌تأثیر نبوده است. امروزه درصد قابل توجهی از بازار کوچک تبلت‌ ها در اختیار کمپانی اپل قرار دارد و بعد از آن دو کمپانی سامسونگ و هواوی، مدعیان این دو بازار شده اند.

طراحی

در بازار ضعیف شده ای که آیپد‌های اپل را به ‌عنوان تنها پرچمداران خود می‌ بیند، یافتن تبلت دیگری که تعادل مناسبی بین کیفیت تولید، توانایی در پردازش و قیمت ارائه دهد، کار خیلی دشواری به ‌نظر می رسد؛ در اصل با کنار زدن محصولات با قیمت خیلی بالایی مثل آیپد پرو و سرفیس پرو، فقط محصولات قابل توجه دنیای تبلت‌ ها توسط دو کمپانی هواوی و سامسونگ ساخته می ‌شوند. هم اکنون تنها تبلت رده بالایی که شرکت چینی به بازار عرضه می ‌کند، سری مدیا پد M5 است.

مدیا پد M5 Pro تبلتی۱۰.۸ اینچی با یک بدنه ‌‌ی آلومینیومی یک تکه می باشد که شماری از المان ‌های زبان طراحی آن، مانند سطح تخت و لبه ‌های منحنی بدنه ‌ی فلزی همراه با ترکیب رنگ طلایی پنل پشتی و کناره های سفید صفحه نمایش، ما را به یاد آیپد پرو می‌ اندازد. MediaPad M5 Pro یکی از اندک تبلت‌ های خوش‌ فرم و رده بالای اندرویدی محسوب می شود که چینی ‌ها به قصد رقابت با شرکت های آمریکایی و کره ‌ای خود را روانه ‌ی بازار کرده‌ اند.

در قسمت پشتی مدیاپد M5 Pro، چیزی که بیشتر از همه خودنمایی می ‌کند، قسمت برآمدگی دوربین در گوشه ‌ی سمت راست و بالای تبلت و یک ردیف از روزنه ‌ها می باشد که در لبه ‌ی بالا و پایین تبلت ایجاد شده ‌اند و پشت این روزنه ها چهار اسپیکر قرار گرفته است؛ هر چند در لبه ‌ی پایین مدیاپد M5 Pro سه پین مربوط به اتصال کیبورد خارجی هم مشاهده می شوند؛ این را هم باید بگوییم که این کیبورد همراه تبلت ارائه نمی گردد.

سرفیس پرو با پایه ‌ی معروف خود به نام کیک‌ استند، می ‌تواند یک انتخاب خوب برای استفاده به ‌عنوان تبلت Productivity باشد، به این دلیل که می ‌توان این دستگاه را به ‌لطف کیک‌ استند روی هر سطحی قرار داد و به تولید محتوا با آن پرداخت؛ ولی نه آیپد مدل گلکسی تب اس و نه مدیاپد M5 Pro از این پایه بهره ‌مند نمی باشند و از کیبورد فیزیکی به ‌عنوان پایه نگهدارنده استفاده می ‌کنند که بی تردید پایداری و کارایی آن در حد کیک‌ استند مایکروسافت نیست.

هواوی کلیدهای جای سیمکارت، پاور، کنترل صدا، کارت حافظه و پورت USB Type-C را در لبه ‌ی سمت راست مدیاپد M5 Pro قرار داده و هیچ پورتی را برای جک۳.۵ میلی ‌متری هدفون لحاظ نکرده است. هر چند کلیدهای فیزیکی تبلت کارایی خوبی دارند؛ ولی قرارگیری هر سه کلید در کنار هم در دستگاه بزرگی مانند مدیا‌پد M5 Pro موجب می ‌شود تا اجرای کارهای ترکیبی، مانند گرفتن اسکرین ‌شات مقداری چالش ‌برانگیز باشد.

۷۶.۱درصد از نمای جلوی MediaPad M5 Pro را صفحه نمایش۱۰.۸ اینچی با نسبت تصویر۱۶:۱۰ گرفته است که از کناره ها به حاشیه ‌هایی باریک با ضخامت هم اندازه ختم می‌ شود و روی سطح آن را یک پوشش از نوع شیشه‌ ی 2.5D پوشانده است تا بر همین اساس، شیشه‌ و فلز در کناره ‌های دستگاه، با وجود انحنای صفحه نمایش، پیوند خوبی داشته باشند. در وضعیت افقی، حسگر اثر انگشت مدیاپد در قسمت چپ صفحه نمایش، دوربین سلفی در قسمت بالا و آرم هواوی هم در قسمت پایین آن قرار دارند.

هر چند هواوی سعی کرده با قرار دادن حسگر اثر انگشت در قسمت کناره سمت چپ صفحه نمایش، مدیاپد را به‌ عنوان محصولی مناسب برای استفاده در حالت عمودی معرفی نماید؛ ولی واقعیت این می باشد که صفحه نمایش۱۶:۱۰ این محصول و کشیدگی آن، تجربه ‌ی استفاده در حالت عمودی را خیلی عجیب و نامناسب می ‌کند. تصور ما بر این است که۴:۳، نسبت تصویر بهتری برای کاربری ذکر شده به حساب می آید. بنابراین، مدیاپد M5 Pro در کاربری‌ های افقی و مشاهده فیلم می ‌تواند مورد بهتری باشد.

مدیاپد M5 Pro فقط در یک رنگ طلایی با کناره های سفید صفحه نمایش به بازار عرضه می شود و یادآور شویم که مثل دیگر تبلت ‌های تجاری موجود در بازار، هیچ یک از استاندارد‌های IP را نتوانسته است دریافت کند؛ به همین ترتیب نمی ‌توان به مقاومت آن در مقابل آب و گرد و غبار اتکا کرد.

صفحه نمایشگر

صفحه نمایش بزرگ مهم ‌ترین علت خرید یک تبلت و برتری آن در برخی از استفاده ها نسبت به تلفن ‌های همراه اندرویدی است. مدیاپد ام۵ پرو مثل خیلی از تبلت‌ های این سری به صفحه نمایشی با نسبت تصویر۱۸ به۹ مجهز شده است که یک مزیت خوب برای مشاهده فیلم و محتوا در حالت افقی می باشد. همان گونه که از یک تبلت پرمیوم انتظار داریم، هواوی کیفیت 2K برابر۲۵۶۰ در۱۶۰۰ را برای صفحه نمایش۱۰.۸ اینچی M5 Pro لحاظ کرده است؛ این کیفیت و ابعاد، تراکم۲۸۰ پیکسل بر اینچ را به همراه دارد که برای یک تبلت شرایط خوبی به حساب می آید؛ در این صفحه نمایش تصاویر شارپ هستند و مرز پیکسل‌ ‌ها در فاصله عادی استفاده از دستگاه کاربر را اذیت نخواهد کرد.

چینی ‌ها از پنل IPS در تبلت رده بالای خود استفاده نموده اند و این موضوع با توجه به تولید محدود نمایشگرهای اولد در این سایزها منطقی به نظر می‌ آید؛ سامسونگ تنها شرکتی می باشد که به طور وسیعی از نمایشگرهای اولد در تبلت‌ های خود استفاده می ‌کند. البته با افول دنیای تبلت‌ های در سال ‌های گذشته به نظر نمی آید که در آینده ‌ی نزدیک شاهد تولید زیاد پنل‌ های اولد برای تبلت ‌ها و اقتصادی‌ شدن استفاده از آن در این محصولات باشیم. نخستین چیزی که در نگاه اول به صفحه نمایش ال ‌سی ‌دی ام۵ پرو نظر کاربر را به خود جلب خواهد نمود، روشنایی ضعیف آن است؛ این موضوع در تبلت‌ های رده متوسط قابل قبول است اما توقعات از یک محصول پرمیوم زیادتر است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *