8 معیار کلیدی برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو

8 معیار کلیدی برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو

از جمله معیارهای عینی و قابل لمسی که می تواند در کمپین ها و فعالیت های بسیار زیادی میزان موفقیت را روی یک سایت نمایش دهد شاخص های کلیدی عملکرد اند . شاخص های کلیدی عملکرد را به نام KPI نیز می شناسند . در این مقاله به بررسی معیارهای می پردازیم که میزان موفقیت در پروژه های سئو را نشان می دهد.

موفقیت پروژه های سئو

بررسی معیارهایی برای سنجش میزان موفقیت در پروژه های سئو

افزایش بازدید سایت از گوگل

این شاخص بازدید سایت شما از راه موتورهای جست و جو مثل گوکل و یا بینگ را زیر نظر می گیرد . هر کدام از session به این معنی است که یک کاربر به صفحه شما وارد شده است و این که یک فعالیتی را مانند اسکرول کردن ، لایک کردن ، کامنت گذاری و درنهایت نیز خروج کاربر از سایت است .اگر کاربر در صفحه سایت شما فعالیتی نکند این صفحه به صورت خودکار بعد از سپری شدن سی ثانیه بسته خواهد شد .

هر کاربر قادر است تا در زمان بازدید از سایت خود چند سشن را به وجود آورد . اگر بازدیدها به صورت طبیعی باشد ابزارهای گوگل می توانند به صورت طبیعی آن ها را ردیابی کنند و یا مورد بررسی قرار دهند. البته ابزارهای جانبی دیگری نیز مانند Agency Analytics وجود دارند که می تواند از منبع بسیار زیادی در این زمینه گزارش های بسیار زیادی را جمع آوری کند.

از مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد سایت ، عملکرد طبیعی آن است . زیرا مستقیما با هدف های اصلی فعالیت های سئو  سایت در یک سو قرار دارد . برای موفقیت در پروژه های سئو می توانید روی داده های آماری و موقعیت سایت تان بر روی کلمه های کلیدی مختلف تحلیل کنید و درنهایت نیز دلیل های بسیار قوی برای رشد این شاخص را پیدا کنید.

زمانی که جایگاه سایت شما در موتورهای جست و جو تغییرکند باعث می شود تا میزان کلیک های سایت شما نیز بیش تر شود . برای مثال فرض کنید که جایگاه سایت شما از صفحه سوم به دوم و یا اول آمده است همین باعث می شود تا نرخ کلیک سایت نیز نسبت به قبل بیش تر شود .

برای این که نرخ جست وجوی سایت افزایش پیدا کند از جمله روش های طبیعی که وجود دارد این است که یه عنوان چالشی و رقابتی را برای توضیحات قوی خود انتخاب کنید . البته این را بدانید که هم روش های دیجیتالی و هم روش های سنتی هم چنین روش هایی که برای بازاریابی آنلاین و آفلاین وجود دارد باعث می شود تا بازدید سایت بیش تر شود و هم چنین باعث موفقیت در پروژه های سئو می شود.

بهبود رتبه در کلمه های کلیدی بسیار مهم

معیار رتبه بندی کلمه های کلیدی براساس جایگاهی که سایت شما دارد درموتورهای جست و جو تعیین می شود . وضعیت سایت هرچه به رتبه اول نزدیک تر باشد بهتر از بقیه سایت ها خواهد بود . هر چه در مطلب شما کلمه های کلیدی وجود داشته باشند که بیش تر جست و جو شوند در این زمینه موفق تر خواهید بود .  برای این که به هدف هایی مانند بالا رفتن ترافیک سایت و یا افزوده شدن کاربران جدید و یا حتی فروش بیش تر برسید اولین گام این است که سایت خود را از نظر کلمه های کلیدی بهینه سازی کنید .

اگر در بازه های زمانی بسیار کوتاه اگر در رتبه سایت نوسان های زیادی اتفاق افتد امری طبیعی است و بسته به بروزرسانی هایی الگوریتم گوگل دارد . البته در زمان های طولانی رشد سایت خود را متوجه خواهید شد .

بهتر است جایگاه سایت خود را به صورت هفتگی مورد بررسی قرار دهید . اگر جایگاه سایت شما به میزان زیادی تغییر کند نشان از وجود مشکلی در سایت شما خواهد بود که باید آن را رفع کنید و اما اگر این مشکل برای مدت زمان کوتاهی باشد برای رفع آن عجله نکنید زیرا بعضی از بهینه سازی ها می تواند برای سایت مضر باشد .

فروش بیش تر و افزایش یافتن نرخ تبدیل کاربر به مشتری

تا به حال فاکتورهایی که برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو بیان شد درباره جذب شدن کاربران از راه موتورهای جست و جو بوده است . حال نیاز دارید تا کاربران بعد از این که وارد سایت شما شدند چه کارهایی را داشته باشد؟ شما حتما انتشار دارید تا کاربر جذب سایت شما شود و درنهایت نیز از سایت شما چیزی را بخرد. یک کاربر که جذب سایت می شود احتمالا یکی از کارهایی نظیر ثبت نام کردن در خبرنامه ، ایجاد کردن تماس های تلفنی ، پر کردن فرم هایی برای کسب بیش تر اطلاعات  و موردی که برای شما از همه بهتر است این موضوع است که کاربر محصولات را به صورت آنلاین خریداری کند.

حال برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو باید کاربرانی که وارد سایت شما می شوند را از چند منظور مورد بررسی قرار دهید برای مثال :

کاربران برای استفاده از سایت بیش تر از موبایل استفاده کرده اند یا از دستکتاپ ؟

مخاطبانی که بعدها مشتری سایت شما شده اند بیش تر خانم بوده اند یا آقا ؟

محتوایی که در سایت خود قرار داده اید توانسته است کاربران را راضی کند ؟

آیا کاربرانی که به سایت شما جذب شده اند به مشتری های سایت تبدیل شده اند یا خیر ؟

با بررسی این معیارها می توانید موفقیت در پروژه های سئو را بسنجید . برای مثال اگر هدف شرکت این است که بازیدهای سایت بیش تر شود نباید از هدف اصلی شرکت که همان بالارفتن فروش است غافل شود . البته در بسیاری از پروژه های سئو در بازدیدهایی که از سایت می شود تغییرات زیادی ایجاد نمی شود و اما کاربران بسیار زیادی به مشتری تبدیل می شوند و درنهایت نیز میزان فروش در سایت به میزان قابل توجهی بیش تر می شود .

نرخ خروج از سایت

معیاری به نام نرخ پرش وجود دارد که اندازه گیری می کند چه اندازه از کاربران وارد سایت شده اند و اما بدون این که هیچ کاری را انجام دهند بار دیگر از سایت خارج شده اند . این معیار اندازه می گیرد که چه تعدادSession بدون فعالیت نسبت به کل Session ها داریم .

نرخ پرش میزان استانداری دارد که بین میزان 40 تا 60 درصد است . یان موضوع بدان معنا است که تقریبا نیمی از Session تنها بدون این که فعالیتی را در سایت ها انجام دهند از سایت موردنظر خارج شده اند.

این معیار اهمیت بسیار زیادی دارد و دلیل آن نیز الگوریتم های موتورهای جست و جو و راضی بودن کاربران از نتیجه های به دست آمده الویت بسیار بالایی را اختصاص می دهد .درنهایت موتورهای جست و جو نیز بیش تر تلاش خود را می کنند تا بتوانند بهترین نتیجه ها را نمایش دهند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن ها مشکلات خود را حل کنند .

بعد از این که یک کاربر وارد سایت می شود و به یکی از نتیجه های نمایش داده شده ارجاع داده می شود و بلافاصله بعد از آن به صفحه اول نتیجه های گوگل پرش می کند این موضوع نشان دهنده این است که نتیجه ای که به کاربر نشان داده شده است یا برای جست و جوی کاربر مرتبط نبوده است و یا این که محتوا برای کاربر قابل اعتماد نبوده است .

حال در صورت این که نرخ پرش کاربر کم تر باشد نشان دهنده این است که محتوای موردنظر با جست و جوی کاربر مرتبط بوده است و نتیجه نشان داده شده برای کاربر قابل اعتماد بوده است . دقت داشته باشید نرخ پرش استانداری که درنظرگرفته می شود تنها یک عدد متوسط است و اما شما باید این نرخ را در سایت خود به کم ترین مقدار خود برسانید .

برای این که میزان موفقیت در پروژه های سئو را بسنجید تنها نرخ پرش معیار مناسبی نخواهد بود و اما می توانید از آن در کنار معیارهای دیگر استفاده کنید و میزان موفقیت در پروژه های سئو را بسنجید .

تعداد صفحه هایی که در هر بازدید مشاهده می شود

این معیار می تواند به صورت میانگین نشان دهد که هر کاربر در هر بازدید از سایت چه تعداد از صفحه ها را دیده است . بهتر است بدانید که در هر بار مراجعه به  سایت این معیار مورد اندازه گیری قرار می گیرد . خوب سوال این جاست برای این شاخص مقدار استاندارد چقدر است ؟

در مورد این شاخص نمی توان اندازه گیری دقیقی را برای هر سایت بیان کرد زیرا بسته به این که در سایت ها چه پیچیدگی هایی وجود دارد و عمق و ساختار سایت چه اندازه است با هم متفاوت است .

برای مثال اگر سایت شما تنها یک صفحه داشته باشد این صفحه در هر بازدید یک آمار منطقی است . در این صورت برای این که میزان عملکرد خود را بسنجید بهتر است روی این که کاربر چه مدت زمانی را در سایت شما سپری کرده است تمرکز کنید .

اما برعکس اگر سایتی دارید که محتواهای بسیار زیادی را به کاربر ارائه می کند برای مثال صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که کاربر در آن محصولاتی را که ارائه می کنید باهم مقایسه می کند مسلما متوسط صفحه های بازدید شده ی بیش تری را خواهید داشت . این معیار از جمله مواردی است که می تواند میزان موفقیت در پروژه های سئو را اندازه گیری کند.

البته نکته ای که قابل توجه است این موضوع است که اگر رقم این شاخص بالا باشد نمی تواند به تنهایی معین کند که چه میزان موفقیت در کار شما وجود داشته است تنها زمانی می توانید ادعا کنید موفق بوده اید که کاربران به مشتری های سایت تبدیل شوند و درنهایت نیز فروش سایت بالاتر رود .

متوسط زمانی که کاربر در سایت حضور دارد

یکی از معیارهایی که با استفاده از آن می توانید میزان موفقیت در پروژه های سئو را اندازه گیری کند دانستن متوسط زمان حضور کاربر در سایت است . به هر میزان که محتوایی که در سایت دارید عمق بیش تری داشته باشد این زمان نیز انتظار می رود که بیش تر باشد .

به هر میزان که محتوایی که در سایت دارید برای سایت راضی کننده تر باشد کاربر زمان بیش تری را در سایت می گذارند . در این زمان کاربر محتوای سایت را به دقت مطالعه می کند و به لینک های داخلی که در محتوای خود قرار داده اید رجوع خواهد کرد .

اگر زمانی نرخ حضور کاربران در سایت به میزان زیادی کم شود می توانید با لینک سازی های استاندارد و یا بهتر کردن عملکرد دکمه های فراخوان آن را بهبود بخشید . هم چنین می توانید برای سایت خود محتواهای ارزشمندی را تولید کنید و یا قسمت نظرات در صفحه را فعال کنید تا به این طریق زمان حضور کاربر در سایت را بیش تر کنید .

برای این که میزان موفقیت در پروژه های سئو را بسنجید می توانید زمان حضور کاربر در صفحه هایی که به تازگی ایجاد کرده اید را با صفحه هایی که قبلا وجود داشته است مقایسه کنید و تاثیر فعالیت هایی را که تا به حال انجام داده اید را ببینید.

مدت زمان بارگذاری سایت

اگر زمان لود شدن سایت بسیار زیاد باشد باعث می شود تا روی همه شاخص های عملکردی سایت تاثیرات منفی را داشته باشد. اگر زمان لود شدن سایت برای کاربر زیاد شود باعث خواهد شد تا کاربر به صفحه نتایج برگردد. حتی اگر این زمان طولانی شود کاربر از خرید کردن در سایت نیز صرف نظر می کند زیرا در همان ابتدا عملکرد مناسبی را از سایت ندیده است .

این معیار با نرخ پرش کاربران رابطه مستقیمی دارد . با افزایش ثانیه به ثانیه لود شدن سایت نرخ پرش سایت نیز بیش تر خواهد شد . برای این که سرعت وب سایت اندازه گیری شود بهترین ابزار استفاده از GTMetrix است . این ابزار باعث می شود تا بتوانید میزان رعت لود شدن صفحه های سایت را ببینید . با استفاده از این معیار می توانید میزان موفقیت در پروژه های سئو را اندازه گیری کنید .

مهم ترین صفحه های خروج از سایت

صفحه خروج آخرین صفحه ای که کاربر در آن حضور داشته است و بعد از آن به صورت کلی از سایت خارج شده است و به سراغ سایت دیگری رفته است . البته باید بدانید این بدان معنا نیست که صفحه های خروج صفحه های بدی بوده اند . برای این که بدانید کاربران از کدام صفحه خارج شده اند می توانید از معیار نرخ خروج استفاده کنید و میزان خروج کاربران از صفحه را نسبت به بازدیدهای آن بسنجید . و درادامه اگر این نرخ خروج بیش تر از میزان مورد انتظار باشد باید این صفحه را بهبود بخشید . این کار می تواند روی موفقیت در پروژه های سئو بسیار کمک کننده باشد .

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *