مهم ترین موانع موجود بر سر راه اینترنت اشیا

مهم ترین موانع موجود بر سر راه اینترنت اشیا

مهم ترین موانع موجود بر سر راه اینترنت اشیا

شاید این روزها واژه ی اینترنت اشیا زیاد شنیده باشید اما معنا و مفهوم آن را ندانید، در تعریف کلی اینترنت اشیا می توان گفت هر وسیله یا اشیایی که دور و بر شماست که بتواند به اینترنت وصل شود و توسط تلفن های هوشمند و تبلت ها بتوان آنها را کنترل کرد.

اینترنت اشیا قابلیت های متعددی دارند که باعث شده بسیاری از شرکت ها به استفاده از آن روی آورند و حتی ایده هایی برای استفاده از آن بدهند که از جمله ی آن می توان یخچال با قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل روشنایی از طریق اپلیکیشن اشاره کرد.

قابلیت های متعدد این فناوری باعث شده که کارشناسان و کاربران از این فناوری انتظارات زیادی داشته باشند. اما در کنار این انتظارات زیاد، موانعی بر سر راه رشد و توسعه ی آن دارد که این موانع مانع از فراگیر شدن این فناوری می شود. از جمله ی این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. هزینه های هنگفت

برای این که بتوان اینترنت اشیا را پیاده سازی کرد باید محصولات و حسگرهایی تولید کرد که آن ها را بتوان زیرساخت ها استفاده کرد، ساخت این حسگر ها شاید از نظر صنایع فناوری کار دشواری به نظر نرسد. اما اگر بخواهیم این حسگر ها در تمام زیرساخت های موجود در جهان قرار دارد قطعا کار دشواری خواهد بود.

تصور کنید اگر بخواهیم این حسگرها در جاده ها، چراغ های راهنمایی ، ساختمان ها و تمام زیر ساخت های شهری قرار دارد قطعا به هزینه ی بالایی نیاز است.

البته در حال حاضر متخصصان توانسته اند حسگرهایی تولید کنند که قیمت های کمتری نسبت به سایر حسگرها داشته باشند اما این کاهش هزینه به تنهایی کافی نیست و باید گام های بیشتری در این زمینه برداشته شود و تا زمانی که این مشکل حل نشود انسان نخواهد توانست از اینترنت اشیا بطور گسترده استفاده کند.

  1. دسترسی به اینترنت

اینترنت اشیا با هدف راحتی و آسایش هر چه بیشتر کاربرانی که هر روزه از فناوری استفاده می کنند طراحی شده است. اما نباید مهم ترین اصل این فناوری را نادیده گرفت و آن این است که باید برای استفاده از اینترنت اشیا باید همیشه به اینترنت دسترسی داشت و اگر این دسترسی پایدار و دائمی به اینترنت نباشد اینترنت اشیا عملکرد چندانی نخواهد داشت.

برای حل این مشکل، راه حل های زیادی برای دسترسی به اینترنت از جمله بالون های دارای وای فای و یا اینترنت ماهواره ای رایگان ارائه شده است، اما به دلیل اینکه تا اجرا شدن در مقیاس جهانی فاصله ی زیادی دارد، نمی توان روی استفاده از اینترنت اشیا در سراسر دنیا حساب کرد.

  1. افزایش روز افزون حجم داده ها

از آنجا که هر روزه تعداد دستگاه های متصل به اینترنت افزایش پیدا می کند میزان تولید داده ها در واحد زمان نیز در حال افزایش است. در حال حاضر، بسیاری از شرکت ها، توانایی میزبانی از این حجم زیاد داده ها را ندارند و شاید با استفاده از حافظه های خانگی و سرویس های ابری بتوان میزان فضای ذخیره سازی داده ها را افزایش  داد و تا حدی این مشکل را رفع کرد.

از دیگر راه حل هایی که کارشناسان و متخصصان پیشنهاد می کنند افزایش توان پردازشی و استفاده از زیر ساخت های مناسب برای انتقال داده است . و شاید اگر ابزار بهتری برای تجزیه و تحلیل داده ها وجود داشته باشد عملکرد اینترنت اشیا نیز بهتر شود.

اگر شرکت ها نیز تمام مطالب گفته شده را رعایت کنند سرعت گسترش و رشد و توسعه ی اینترنت اشیا نیز افزایش پیدا کند.

  1. حفظ حریم شخصی

حریم شخصی و امنیت داده ها ، مهم ترین دغدغه ی کاربران و کسب و کار برای استفاده از اینترنت است. در دنیای فناوری امروزه که هر روز شاهد افزایش راه های نفوذ به سیستم کاربران و انتشار اطلاعات خصوصی آن ها هستیم شاید قانع کردن کاربران برای خرید محصولاتی که دارای اینترنت اشیا هستند کاری دشوار باشد.

دنیایی را تصور کنید که همه چیز از لباس تا وسایل آشپزخانه به اینترنت متصل می شوند و آنگاه مطمئنا معنای حریم شخصی نیز تعریف متفاوتی نسبت به قبل خواهد داشت. پس شرکت هایی که قصد دارند از اینترنت اشیا در محصولات خود استفاده کنند باید بتوانند کاربران را قانع کنند که از اطلاعات و حریم شخصی آنها به خوبی محافظت می کنند.

برای مثال اگر از کفشی استفاده کنید که به اینترنت اشیا مجهز است تمام نقاطی که کاربر در آن قدم می گذارد را ثبت می کند، و شاید همین امر باعث شود که بسیاری از افراد رغبتی برای استفاده از اینگونه محصولات نداشته باشند.

  1. افزایش آگاهی مصرف کنندگان

با وجود اینکه موضوع اینترنت اشیا به موضوعی داغ و بحث برانگیز در میان اهالی اهل فن و شرکت های بزرگ تبدیل شده است، اما بسیاری از مردم عادی از وجود و کارکرد چنین فناوری بی اطلاع هستند.

مطمئنا اگر شرکت های بزرگ تصمیم داشته باشند که از این فناوری استفاده کنند تا زمانی که بیشتر مردم از مزایا و کارکرد های آن اطلاعی نداشته باشند نمی توانند به نتایج خوبی برسند و با شکست مواجه خواهند شد. پس باید آگاهی مردم عادی را در مورد این فناوری و قابلیت و کارکردهای آن افزایش داد تا مردم به سمت این فناوری و محصولاتی که از این فناوری استفاده می کنند روی آورند.

مسلما وقتی مشتریان دانشی در مورد اینترنت اشیا نداشته باشند این فناوری نیز توسعه پیدا نخواهد کرد و مردم نیز در صورت عدم آگاهی علاقه ای به آن نشان نخواهند داد. اما در عین حال طی سال های اخیر افراد بسیاری از محصولات پوشیدنی مثل ساعت های هوشمند استقبال زیادی کرده اند و همین باعث شده بسیاری از شرکت ها به سمت تولید چنین محصولاتی روی آورند.اینترنت اشیا

دلایلی که برای عدم فراگیر شدن اینترنت اشیا بیان شد تنها گوشه ای مشکلاتی است که بر سر راه اینترنت اشیا وجود دارد . اما در صورتی که استفاده از اینترنت اشیا همگانی شود می تواند باعث کاهش هزینه های عملیاتی، افزایش بهره وری و گسترش بازار و محصولات جدید شود .

دولت ها نیز برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان خود و کاهش هزینه های خود به سمت استفاده از اینترنت اشیا روی خواهند آورد.

 

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *