معرفی پردازنده ای با سرعت 100 برابر بیشتر در زمینه آموزش هوش مصنوعی از سوی IBM

معرفی پردازنده ای با سرعت 100 برابر بیشتر در زمینه آموزش هوش مصنوعی از سوی IBM

رونمایی از تراشه ای با سرعت 100 برابر بیشتر مخصوص آموزش هوش مصنوعی از سوی IBM

محققانی که در شرکت IBM فعالیت دارند توانسته اند پردازنده ای را طراحی کنند که از سرعت بالایی برخوردار است و در زمینه آموزش هوش مصنوعی می تواند انرژی را به صورت بهینه ای مصرف کند.

با طراحی پردازنده های پرقدرت گرافیکی و پیشرفت هایی که در عرصه ی محاسبات انجام شده بهینه سازی الگوریتم ها اصلی ترین هسته آموزش هوش مصنوعی را تشکیل داده است که به صورت بسیار ساده ای کارایی دارد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که در پردازنده های گرافیکی که با قدرت بالایی کار می کنند نیز چندین روز و هفته زمان لازم است تا آموزش هایی به شبکه عصبی داده شود و همین مسئله موجب شده پردازنده هایی که از قدرت بالایی برخوردارند در سخت افزارهایی که هم اکنون وجود دارند کارایی زیادی نداشته باشند و نمی توان به صورت بهینه ای از آن ها استفاده کرد.

محققانی که در کمپانی IBM فعالیت دارند به تازگی پردازنده ای را طراحی کرده اند که در زمینه آموزش هوش مصنوعی از سرعت بسیار زیادی برخوردار است و موجب می شود روند آموزش هوش مصنوعی با سرعت بیشتری انجام شود. شبکه های عصبی واحدهایی هستند که به صورت به هم پیوسته بوده و به نام نورون ها معرفی می شوند. زمانی که مجموعه ای از گره ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند تحت عنوان لایه معرفی خواهند شد.

شبکه های عصبی می توانند ورودی های عددی را دریافت نمایند و در شبکه ی پایه نورون هایی که به صورت منفرد هستند میزان عددهایی که به آن ها داده می شود را در میزان و یا وزنی ضرب خواهند کرد و میزانی که در انتها به دست می آید منجر به فعال سازی می شود که به نام خروجی گره معرفی می شود.

پردازنده جدیدی که توسط IBM طراحی شده است دارای مسائل و ویژگی های خاص خود است و  استفاده از آن در خصوص شبکه های عصبی که پیوستگی کاملی به یکدیگر ندارند همچون شبکه های LSTM که در برنامه های تشخیص گفتار پیشرفته وجود دارد مناسب نمی باشد و در زمینه مصرف انرژی به هیچ عنوان بهینه نخواهد بود. محققان این کمپانی در تلاش هستند در ادامه مسیر خود تمام مسایلی را که در این زمینه موجب بروز مشکل شده اند را از میان برداشته و اقدامات لازم را در خصوص ان ها انجام دهند.

آمبرگیو یقین دارد محققان کمپانی IBM این قابلیت را خواهند داشت در آینده ای نه چندان دور پردازنده های فیزیکی که دارای مقیاس مناسبی است طراحی نمایند. تراشه های جدیدی که توسط این کمپانی طراحی شده در زمینه آموزش شبکه های عصبی در تلفن های هوشمند و دیگر سیستم هایی که هم اکنون از منابع محاسباتی بی بهره اند کارایی دارد و می توان از آن ها در این موارد نیز استفاده کرد.

آمبرگیو در ادامه صحبت های خود عنوان کرده است که طراحی تراشه جدید IBM می تواند به صورت مستقیم کلیه پردازش هایی که برپایه هوش مصنوعی انجام می شود را انجام دهد. زمانی که کاربران بتوانند آموزشی را به مدلی بدهند دیگر نیازی نیست که اطلاعات را به فضای ابری و یا حتی سیستم ارتباطی منتقل کنند تا بتوانند ارتباطی را ایجاد نمایند و سیستم موجود این امکان را خواهد داشت که در برابر هر شرایطی واکنش جدی از خود نشان دهد و کارایی بسیار زیادی خواهد داشت.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *