علل عمده کاهش سرعت اینترنت

علل عمده کاهش سرعت اینترنت

اصلی ترین عوامل کاهش سرعت اینترنت

در حال حاضر با وجود اینکه سرعت اینترنت در برخی از مکان ها بالا می باشد اما عوامل متعددی نیز هستند که موجب می شوند تا سرعت آن کاهش پیدا کرده و کاربران نتوانند از سرعت بالای آن بهره مند شوند. طی سال های گذشته زمانی که فردی قصد داشت به اینترنت وصل شود پنج دقیقه انتظار و یا کمی بیشتر برای برقراری ارتباط بسیار عادی و طبیعی بود اما در حال حاضر زمانی که چند ثانیه زمان بیشتر طول می کشد تا صفحه ای بارگذاری شود فرد کلافه می شود.

زمانی که آنتن ضعیف باشد و تقریبا سیگنالی نیز وجود نداشته باشد عادی است که صفحات وب کمی دیر باز شده و نتوان تصاویر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و بارگذاری نمود. گاهی نیز پیش می آید که سیگنال وای فای بسیار قوی می باشد ولی باز هم صفحات بسیار دیر باز می شود. در این مطلب قصد داریم برخی از دلایلی که موجب می شود تا سرعت اینترنت پائین بیاید را ذکر کرده ایم که می توانید با توجه به آن ها مشکل کاهش سرعت اینترنتی را بشناسید و بدانید علت بروز این مساله چه می باشد.

در فضای خانه

احتمال آن وجود دارد که طرح اینترنتی که خریداری نموده اید انتخاب مناسبی برای مصرف شما نباشد. بهترین کار این است که با تأمین ‌کننده ‌ی اینترنت تماسگرفته و طرحی  را با توجه به نیاز و مصرف خود خریداری نمائید. پس از این کار به احتمال زیاد شاهد بالا رفتن محسوس سرعت اینترنتی خود می باشید؛ البته ناگفته نماند احتمال آن وجود دارد به نسبت قبل، هزینه ‌ی بیشتری را پرداخت نمائید.

یکی دیگر از علت های کاهش سرعت اینترنت در خانه، می‌ تواند به علت دور بودن از مودم وای ‌فای نیز باشد. برخی اوقات در مورد خانه ‌های بزرگ، داشتن یک روتر به تنهایی نمی تواند پاسخگو باشد. در این شرایط، ابتدا تلاش کنید روتر را در نقطه ای در مرکز خانه و یا در ارتفاع بگذارید و بتوانید از آن بیشترین استفاده را نمائید. اگر باز هم همچون قبل سیگنال اینترنت ضعیف بود، پیشنهاد می کنیم از تقویت کننده ‌های سیگنال که مخصوص وای‌ فای است کمک بگیرید و به شبکه‌ ی مش بپیوندید و از آن استفاده نمائید.

در صورتی که روتر خود را چندین سال‌ است که خریداری نموده اید، احتمال بسیاری وجود دارد که روتر شما قدیمی شده باشد و نتواند به تازه ترین استانداردهای ارتباطی مجهز شود. به عنوان مثال802.11ac  که موجب می شود سرعت بیشتری ایجاد شود در روترهای قدیمی قابلیت پشتیبانی ندارد و همین مساله موجب پائین آمدن سرعت اینترنت شما خواهد شد. به همین دلیل ، پیشنهاد ما این است که مشخصات روتر خود را بررسی نموده و در صورت امکان روتر جدید و به روزی را خریداری نمائید.

تداخل امواج

یکی دیگر از عواملی که موجب پایین آمدن سرعت اینترنت می شود، تداخل امواج را می توان نام برد. عاملی که می توان گفت از کنترل هر فردی خارج می باشد؛ و علت آن هم این است که بسیاری از وسایل الکترونیکی در خانه همچون دستگاه‌ هایی که با استفاده از بلوتوث کار می‌ کنند، گجت‌ های خانگی که از هوش مصنوعی در آن ها استفاده شده و حتی مایکروفرها از همان فرکانس۲.۴ گیگاهرتزی بهره می گیرند که روتر شما برای ارتباط برقرار کردن از آن بهره می گیرد. در صورتی که محل زندگی تان در یک آپارتمان است، احتمال آن وجود دارد امواج وایرلسی که در خانه ‌های اطراف وجود دارد هم می تواند بر کیفیت برقراری ارتباط اینترنت شما تأثیربگذارد.

البته ناگفته نماند، اغلب روترهایی که جدید هستند باند پنج گیگاهرتز را دارا می باشند و چنانچه از این باند برای کارهای خود بهره مند هستید می توانید تداخل بسیار کمتری را شاهد باشید. این امکان را دارید از یک وسیلعع تحلیل که مخصوص وای ‌فای است برای بررسی و انتخاب بهترین کانال وای‌ فای کمک بگیرید و پس از آن به وسیله تنظیمات ادمین روتر به شکل دستی کانال را بر روی پنج گیگاهرتز تنظیم کرده و از آن استفاده نمائید.

اینترنت گوشی

تنها به این علت که در یکی از بزرگ ترین شهرها در حال زندگی هستید، نمی ‌توانید توقع داشته باشید که ویدیوی یوتیوب را بدون هیچ مشکل و تاخیری مشاهده نمائید. اگر سرعت اینترنت گوشی شما کمی پایین می باشد، پیش از این‌ که تلفن همراه خود و تولید کننده ی آن را نکوهش کنید، بهتر است کارهای زیر را برای یافتن دلیل اصلی اعمال کنید.

احتمال دارد در یک منطقه‌ ای که ضعیف است و از نظر پوشش سیگنال قدرت کافی را ندارد زندگی می کنید. گاهی نیز ممکن است نماد آنتن گوشی شما به طور دقیق کارایی نداشته باشد. برای این ‌که قدرت سیگنال بهتری را دریافت نمایید باید آن را بهتر بررسی نمائید، و علاوه بر آن به قسمتی از گوشی خود مراجعه کنید که این مقدار را با dBm یا دسیبل میلی ‌وات قابل مشاهده می کند. در خصوص گوشی ‌های اندرویدی باید به بخش تنظیمات و پس از آن به About phone بروید و پس از آن وارد Status گردید.

البته ناگفته نماند که این مسیر در خصوص اندروید خالص می تواند عمل نماید و احتمال دارد در رام‌ های مختلف، با توجه به تولید کننده تفاوت کمی داشته باشد. قدرت سیگنال گوشی شما در بازه ‌ی50dBm- تا120dBm-  می باشد. هر چقدر که این میزان به50dBm-  نزدیکتر شود به همان میزان نیز سیگنال قوی تری خواهید داشت. در خصوص گوشی ‌های آیفون با عرض تاسف، اپل خصوصیت دیدن قدرت سیگنال را در iOS از بخشField Test  از میا نبرداشته است.

اگر در یک مکان بزرگ همچون کنسرت موسیقی و یا استادیوم های ورزشی حضور دارید که افراد زیادی در آنجا حضور دارند، به علت برقراری ارتباط دستگاه‌ های بسیار به یک دکل مخابراتی احتمال ایجاد گلوگاه بسیار زیاد می باشد. به همین علت است که در جشنواره‌ های بزرگ قادر نیستید برای یافتن دوست خود با او ارتباط برقرار کنید. برای برطرف کردن این معضل به صورت معمول راهی به جز خروج از محل و دور شدن از جمعیت نخواهید داشت.

گاهی اوقات علیرغم این که طرح تهیه شده از نوع اینترنت های نامحدود می باشد، اپراتور این امتیاز را برای خود ایجاد می کند چنانچه که بیشتر از اندازه مشخص شده ای از اینترنت خود بهره ببرید، سرعت اینترنت شما را تا زمانی که مجددا تمدید می کنید پائین بیاورد.

در شبکه ‌های وای‌ فای عمومی

در برخی مواقع برای انجام کار یا کتاب خواندن به یک کافی‌ شاپ در محیط زندگی خود خواهید رفت؛ اما گاهی متوجه می ‌گردید که سرعت اینترنت شما در این محل کمی پایین و آزاردهنده می باشد. دلایل مختلفی برای به وجود آمدن این مسئله مطرح می شود که یکی از مشخص ترین این علت ها اتصال همزمان چند کاربر به شبکه به ویژه در ساعت های شلوغ کافی ‌شاپ می باشد. این مساله مشابه همان اتفاقی می باشد که در محل های بزرگ همچون سالن کنسرت و استادیوم ورزشی اتفاق می افتد. در این خصوص نیز کار زیادی انجام نخواهید داد به جز این ‌که کافی ‌شاپ خلوت ‌تری را که دارای وای ‌فای رایگان است برای خود انتخاب نموده و به آنجا بروید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *