تکنولوژی های جدید در لب تاپ ها

تکنولوژی های جدید در لب تاپ ها

لب تاپ ها به رایانه های شخصی کوچک وتقریبا سبک اند.این لب تاپ ها معمولا بین یک یا هفت کیلو وزن دارند.که وزن لب تاپ ها به اندازه و مواد مصرف شده در ان بستگی دارد.  لب تاپ ها از کامپیوترهای رومیزی کوچک تر اند و این می توانند با باتری کار کنند . در بیش تر لب تاپ ها چند سلول سه ولتی وجود دارند که برای نشان دادن ساعت و دیگر کارها در زمانی که برق قطع شود استفاده می شود.

لپ‌تاپ‌ها در حالت کلی دارای همان قسمت های همان رایانه های رومیزی است البته ممکن اسن وزن و اندازه ان تغییر کند و در لب تاپ ها کم تر شود. لپ تاپ ها هم چنین نمایشگرهایی دارند که از بلور مایع ساخته شده اند و برای RAM ان ها چند طرح حافظه ارائه شده است .لپ تاپ ها هم چنین صفحه کلیدی دارند که به خود ان ها متصل است و موس ان ها نیز روی همان صفحه است .البته لب تاپ ها این قابلیت را دارند که به ان ها ماوس هایی را متصل کرد.

لب تاپ های استاندارد

همه قسمت هایی که در ورودی و خروجی رایانه های شخصی و رومیزی وجود دارند با هم ترکیب می شوند و باعث وجود یک واحد می شوند. اجزای ان شامل صفحه کلید ،بلندگوی رایانه و غیره می شود. بعضی از لب تاپ هایی که در سال 2016 وارد بازار شده اند صفحه نمایش های لمسی دارند. لپ تاپ ها معمولا دارای قابل شارژ اند . البته لب تاپ ها بنابر مدل و حالت سخت افزاری و یا ساخت ان قیمت های زیادی دارند. بیش تر افراد امروزه به جای استفاده کردن از کامپیوترهای رومیزی از لب تاپ ها استفاده می کنند.

لب تاپ

تاریخچه لب تاپ ها

ار زمان ساخت لب تاپ ها مدت زیادی نگذشته است و تقریبا عمر ان ها با سی سال می رسد که  پیشرفت ان ها نیز در این سال ها نیز زیاد بوده است. اولین کسی که این ایده را مطرح کرد الن کای بوده است و نام دستگاه نیز داینابوک است. این دستگاه در ابعادی برابر یک دفترچه بوده است و این قابلیت را داشته است تا اطلاعات کاربران را بتواند ذخیره سازی کند. بالاخره روزی خواهد رسید که همه یک لب تاپ خواهند داشت.

شرکت IBM اولین شرکتی بوده است که کامپیوترهای قابل حمل را ساخته است. در سال 1397 نیز اولین کامپیوتر با نام 5100 ارائه شده است. بدانید که این کامپیوترها را ما لب تاپ نمی نامیم زیرا این ها تنها کامپیوترهای کوچک داریم و این ها لب تاپ نیستند. اما از نظر اندازه و وزن جز برترین ها هستند. وزن 5100 برابر 50 پوند است و اندازه های ان نیز بزرگ تر از دستگاه های تایپ بوده است . بهینه سازی 5100 می تواند تا 64 بایت باشد  البته قیمت فول اپشن های ان نیز برابر 20 هزار دلار است.

پدربزرگ لب تاپ های امروزی

اگر لب تاپ قبلی که5100 نام داشت را پدربزرگ لب تاپ های امروزی ندانیم باید از Grid Compass به عنوان اولین لب تاپ یاد کرد این کامپیوتر را شرکت گرید سیستمز تولید کرده است.حافظه حبابی این دستگاه دارای ظرفیتی برابر 340 کیلو بایت است و صفحه نمایش ان نیز اکترولومینسنت است .در شاتل های فضایی نیز ناسا از این محصول استفاده کرده است.

شروع جدید از کامپیوترهای قابل حمل در سال 1983 بوده است . محصولی به نام Gavilan  ارائه شده بوده است که لب تاپی با 64 کیلو بایت حافظه رم بوده است و قابلیت این را داشته که تا 128 کیلو بایت هم اضافه شود . در این دستگاه از پردازنده های پنچ مگاهرتزی اینتل 8080 استفاده کرده است. وزن این محصول چهار کیلو است و مجهز به درایوی برای فلاپی خواهد بود.

اپل هم در سال 1984 شروع به ساخت کامپیوترهای قابل حمل کرده است اولین کامیپوتر ساخته شده توسط این شرکت Apple II بوده است. حافظه این کامپیوترها برابر 128 کیلو بایت است. از دیگر ویژگی های این کامپیوتر دو پورت سریال ، پورت مربوط به ماوس ،کارت مودم و منبع تغذیه خارجی است. اگر این صفحه نمایش را در وزن رایانه در نظر نگیریم وزن ان برابر پنج کیلو خواهد بود .نمایشگر این لب تاپ ها نیز تک رنگ و نه اینچ است.

کامپیوترهای شخصی چندمنظوره

در سال 1986 نیز IBM کامپیوتر شخصی چندکاربره را وارد بازار کردند که این بار واقعا یک کامپیوتر قابل حمل محسوب می شد. این کامپیوترها دارای 256 کیلوبایت حافظه، یک درایو فلاپی 3/5 اینچی، پورت های موازی و سری چاپگر ها ، نمایشگر ال سی دی و اختصاص یک فضا برای نصب مودم داخلی است. این دستگاه موفقیت زیادی را به دست اورد و باعث شد تا عرصه جدیدی در زمینه تجارت لب تاپ ها صورت گیرد و شرکت های زیادی هم در این زمینه وارد شده اند.

نسل جدید لپ تاپ های لنوو

لنوو به تازگی از دو سری لپ تاپ های خود که مخصوص بازی است رونمایی کرده است این لپ تاپ ها مجهز به کارت‌ گرافیک پرقدرت RTX انویدیا و هم چنین پردازنده‌های نسل هشتم اینتل هستند. لنوو از لپ تاپ اقتصادی Y540 و لپ تاپ  قدرتمند Y740 رونمایی کرده است. نسخه ۱۷ اینچی Y740 مجهز به کارت گرافیک شرکت انویدیا یعنی RTX 2080 Max-Q  است که باعث شده است تا از بقیه لب تاپ ها متمایز باشد.

نسخه 15 اینچی ان هم دارای کارت گرافیک RTX 2070 Max-Q  است که باعث می شود تا ویژگی های زیادی نسبت به سایر داشته باشد. لب تاپ های معرفی شده هر کدام دارای ویژگی هایی مانند پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای  اینتل و هم چنین حافظه رم ان نیز برابر ۳۲ گیگابایت به همراه فرکانس 2666 مگا هرتز است . این لب تاپ ها به همراه نمایشگرهای اختیاری فول اچ دی که دارای نرخ بازسازی برابر 144 هرتز است ارائه می شود.

مدل Y540  به همراه صفحه نمایش 15 اینچی  البته با سخت افزارهایی ضعیف تر ارائه خواهد شد که باعث شده تا قیمت ان پایین تر برود . وظیفه پردازش کارت های گرافیکی را کارت گرافیک RTX 2060 برعهده دارد. هر دو لپ تاپ ارائه شده از تکنولوژی  Coldfront  استفاده شده است . این تکنولوژی این است که برای خنک کردن لب تاپ ها دو فن دارد. عمر باتری این لب تاپ ها نیز برابر شش ساعت است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *